2024-05-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Det är inget att fundera på. Allting är bortom din kontroll. Fokusera på här och nu och njut av ditt korta liv på denna jord. Träffa en partner. Res och se världen. Att sitta hemma och läsa spaltmeter efter spaltmeter av konspirationer gör ingen glad. Världen är skit och allting är korrupt. Men DITT liv kan vara skitskönt om du väljer att ha det så.
Att leva som en proletär skulle inte vara roligt. Jag vill inte bara acceptera världen som den är och fokusera på ytliga nöjen. Jag vill engagera mig och kämpa för förändring, för ett mer rättvist samhälle. Att bara resa och njuta av livet känns meningslöst när det finns så mycket orättvisa och korruption att bekämpa. Jag vill bidra till något större än mig själv, även om det innebär att läsa om konspirationer och ifrågasätta systemet. Det är där jag finner mening och syfte.
Citera
2024-05-28, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vara skeptisk till allt säger du….? Ja sannerligen då det enda du presenterade i ditt inlägg var de gamla vanliga påståendena från konspirationstroende som sedan ca 20 år tillbaka är avslöjade och bevisade som lögner och/eller ren desinformation. Att vissa ännu idag klamrar sig fast vid dessa lögner och fortsätter sprida dem är pinsamt att man inte ens lärt sig verkliga fakta om detta.
Mycket av detta för oss tillbaka till frågan: Vilken typ av information bör vi lita på?
Citera
2024-05-28, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Lustigt att listan är konspirationstramsarnas favoriter...
Luktar trolltriggtråd på långt håll....
Pinsamt att så många inte ser mellan raderna...
Hej, förlåt om du känner så.

Jag skrev vad jag har känt är ren desinformation från en stor del av media och från väst i allmänhet. Jag fick inte listan någonstans ifrån, jag bara skrev ned vad jag tänkte på.

Försäkrar dig att det inte är en trolltråd.
Citera
2024-05-28, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det är CIA och andra underrättelsetjänster som har skapat alla konspirationer. Allt för att splittra folk och låta eliten springa iväg med pengarna.

Eller som Reagan sa en gång: “Most Terrifying Words” – ‘I’m from the government and I’m here to help.”
Ja. Intressant. Men var är bevisen? Var är det konkreta? Hur går man från koncept till fakta?
Citera
2024-05-28, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thextor
Mycket av detta för oss tillbaka till frågan: Vilken typ av information bör vi lita på?
Jag lyssnar på vad som sägs offentligt, vad som skrivs offentligt, och sedan drar jag mina egna slutsatser.
Det är så jag tolkar information.
Citera
2024-05-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Jag lyssnar på vad som sägs offentligt, vad som skrivs offentligt, och sedan drar jag mina egna slutsatser.
Det är så jag tolkar information.
Ja det är väl det enda man får lov att göra –*finns inte så mycket annat att göra.
Citera
2024-05-28, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ja det är väl det enda man får lov att göra –*finns inte så mycket annat att göra.
Det fungerar förvånansvärt bra om man har lite koll på grundläggande psykologi, historia och fysik/matematik.

Man kommer långt på det.
Citera
2024-05-28, 20:51
Medlem
Citat:
Hej alla,

Jag är helt ny till världen av konspirationsteorier och liknande. På senare tid har jag börjat brottas med tankar som jag har svårt att formulera eftersom de känns så oerhört stora och komplexa. Jag är osäker på hur jag ska förstå omfattningen av allt.

Förlåt, jag ska försöka vara mer konkret. Jag har läst 1984 och en hel del annan litteratur, men jag tror att det finns mycket mer att förstå.

Här är några av de ämnen jag funderar på:
  • The Great Reset
  • Invandringen
  • Covidvaccinet
  • Klimatförändringarna
  • Demoraliseringen av väst, degenereringen, spridningen av HBTQ och dylikt
  • Feminismen
  • Splittringar mellan praktiskt taget alla grupper som finns. Män och kvinnor, unga och gamla, rika och fattiga, religioner, hudfärg ...
  • De korrupta medierna som endast belyser en del av historien
  • En omfattande omskrivning av historia

Jag är helt ny till detta och det känns som om allt hänger ihop på något sätt. Jag har svårt att formulera exakt vad jag menar, men är det någon som förstår vad jag tänker?

Kanske har jag varit naiv som inte reflekterat över dessa saker tidigare. Är det någon som kan hjälpa mig förstå detta bättre?

Det känns som om jag famlar i ett hav, och jag håller på att drunkna i all information.

Tack.

"Hata slumpen" som GW säger.

Om politik som leder till att människor får det sämre tillåts pågå år efter år, till och med årtionde efter årtionde, så måste det bero på att de styrande vill ha det så. Det finns en gräns där man inte längre kan skylla på dumhet eller naivitet. Är man en konspirationsteoretiker om man konstaterar detta eller är man bara normalintelligent?

Och när det gäller sådant som morden på JFK, Olof Palme, eller för den delen Gustav III, så är det väl ganska uppenbart att det troligaste är att det rört sig om någon form av konspirationer. Även om "ensam gärningsman" inte helt går att utesluta så är det ändå mer sannolikt att det var grupper av människor som planerade dåden. Är man en konspirationsteoretiker om man tänker så? I så fall är nog en majoritet av befolkningen konspirationsteoretiker.

Men ta det försiktigt om du börjar studera konspirationer. Vissa är verkligen helt knäppa foliehattar på riktigt. T.ex. de som hävdar att månlandningen var fejkad eller att flygplanen den 11:e september var hologram. Den typen av konspirationsteorier är mer "entertainment" än seriösa teorier.
Citera
2024-05-28, 21:56
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Allt hänger ihop och allt är ett och samma. Det är en insikt som många människor får i tjugoårsåldern när hjärnan är helt utvecklad.
Det är en intellektuell aha-upplevelse och en form av "frälsning".
Ca 50% av mänskligheten har den förmågan. Det finns en undersökning på det. Orkar inte kolla källa dock.

Problemet är att de flesta kastar bort det på fel grejer. Förr i tiden var det på religion, nu förtiden är det konspirationer eller klimatet.
Intelligenta personer får uppenbarelsen att allt i universum hänger samman. Men idag är det lätt att gå ner i kaninhålet på YouTube och låta sig förfaras.

Det låter extremt intressant! Kan du möjligen orka leta upp detta eller ge någon ledtråd på vad man ska söka efter? Antar att det är på engelska?
Citera
2024-05-28, 22:10
Medlem
krillekroks avatar
Citat:
Jag tror mitt problem är att jag inte har kunskap. Jag ogillar starkt att inte kunna se bilden. Tror du det finns någonting konkret, någonting som tar upp fakta istället för att angripa en idé?
Hur produceras fakta? Vad är incitamentet för att skriva en artikel eller lägga ut en video på youtube? Oftast är det pengar och inflytande i någon form, inte för att någon passionerat vill att folket ska få veta sanningen. Jag har sökt sanningen i flera år men efter ett tag inser man att det inte går att veta någonting 100% säkert, så man får nöja sig med att göra antaganden.
Konkret exempel: ska du köpa en viss aktie? Du kan inte veta om den kommer gå upp eller ned, så du läser på så mycket du kan och går på magkänsla. Så är alla val i livet, inget går att veta 100 %. Bara gud vet allt till 100%, så du får vänta tills du når god consciousness innan du blir nöjd. Tills dess, förfina din magkänsla så gott det går och njut av resan 😉
Citera
2024-05-28, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Ju mer du läser desto mer kommer din hjärna att börja tro på det och försöka koppla ihop saker.

Visst stämmer vissa teorier helt eller oftast delvis, men många teorier är såklart enbart hittepå. Läs på men sätt en gräns för ditt eget psykes skull. Lita på magkänslan, är denna teori rimlig? Är källan säker eller är det någon som försöker hustla mig?

Kan du nämna en handfull konspirationsteorier som du anser är hittepå!
Citera
2024-05-28, 22:49
Medlem
Fuckwindowss avatar
Självklart finns det en del sanning i en hel del av dom där ämnena, hur mycket eller rent av fullt ut är inte jag här för att svara på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in