2024-05-29, 10:04
Medlem
Pengarna sitter på ett konto utomlands🥳
Citera
2024-05-29, 12:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men vadå "Mick Jagger-bedrägeri"? Varför kallar media det för det? Det är ju en typisk nigeriansk romance scam. Negrerna använder många olika vita kändisar för att lura enfaldiga vita kvinnor. Men jag antar att det ska tigas ihjäl, som vanligt, att de kriminella är negrer. (OBS jag har inget bevis på detta, men modus operandi stämmer.)

Ja, fast i detta fallet är förskingrerskan också ett brottsoffer, för negrer i Nigeria (eller möjligen Ghana). OBS jag försvarar absolut inte hennes handlingar, men jag irriterar mig på att media inte vågar skriva ut vilka som ligger bakom det här, utan ger kvinnan hela skulden.

Kan tala om för dig att även mexikaner och amerikaner gett sig in på den sk romance scam-marknaden. Lukrativ, tydligen, och offren som tar sms-lån etc känner sig tvingade att hjälpa vännren i nöd. De anmäler nästan aldrig pga skammen, så risken är. OTROLIGT låg.
Citera
2024-05-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Det kommer väl först efter rättegången och ev. fällande dom.

Enligt LinkedIn jobbar hon fortfarande kvar som ”Finanssekreterare” i Solna Stad, anställning 35 år och 4 månader - and counting…. (om det nu är den person som nämnts i tråden - hon är lite lik Mick Jagger också).

Enligt SVT lokalnyheterna ikväll 28 maj så säger ekonomichefen är tillvägagångssättet varit mycket avancerat och svårt att upptäcka. Det har alltså krävts åratal av erfarenhet och planering för att begå brottet.

Som du säger, det här vill man i detalj lyssna igenom! Hur många andra sådana här fall finns därute oupptäckta?? Våra skattepengar!!

Kommunens revisorer måste (också) få sparken!
'

I hennes situation är ändra i Linkedin kanske inte högt på prioriteringslisten. VAD ska hon kalla sig nu?
Citera
2024-05-29, 13:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kan tala om för dig att även mexikaner och amerikaner gett sig in på den sk romance scam-marknaden. Lukrativ, tydligen, och offren som tar sms-lån etc känner sig tvingade att hjälpa vännren i nöd. De anmäler nästan aldrig pga skammen, så risken är. OTROLIGT låg.

Ja, fast det är enstaka fall. Om du tittar på Youtubekanalen "Catfished", där de redovisar ett fall varje vecka, så sitter förövaren (i de fall då de lyckas spåra upp honom/dem) nästan alltid i Nigeria (vanligast) eller Ghana.

Jag minns ETT fall där han/dom var i Peru, och ett där han/dom var i USA. Men även i de fallen kan det vara utvandrade negrer. Så var det i ett fall jag såg på i ett tyskt program, där fick de fast förövaren för att han levde i Tyskland, fast han var nigerian. Och i det uppmärksammade svenska fallet för något år sedan, där två svenska män lurades på miljoner och den ena tog livet av sig, av förövare som använde fotoshoppade bilder av en kvinnlig fotomodell, så fick de också fast personen för att han bodde i Sverige. Han kom dock från Ghana. Detta är ett Modus Operandi som är typiskt för västafrikanska negrer.
Citera
2024-05-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast det är enstaka fall. Om du tittar på Youtubekanalen "Catfished", där de redovisar ett fall varje vecka, så sitter förövaren (i de fall då de lyckas spåra upp honom/dem) nästan alltid i Nigeria (vanligast) eller Ghana.

Jag minns ETT fall där han/dom var i Peru, och ett där han/dom var i USA. Men även i de fallen kan det vara utvandrade negrer. Så var det i ett fall jag såg på i ett tyskt program, där fick de fast förövaren för att han levde i Tyskland, fast han var nigerian. Och i det uppmärksammade svenska fallet för något år sedan, där två svenska män lurades på miljoner och den ena tog livet av sig, av förövare som använde fotoshoppade bilder av en kvinnlig fotomodell, så fick de också fast personen för att han bodde i Sverige. Han kom dock från Ghana. Detta är ett Modus Operandi som är typiskt för västafrikanska negrer.
Går inte HELLER att utesluta att serbiska maffian agerar på liknande sätt.
Balkan bidrar med mycket smutsigheter.
Citera
2024-05-30, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Notan för Mick Jagger-bluff växer – Solna stad svindlade på 17,8 miljoner

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/notan-for-mick-jagger-bluff-vaxer-solna-stad-svindlade-pa-178-miljoner

https://www.dn.se/sverige/misstanks-ha-svindlat-solna-pa-ytterligare-13-miljoner-i-mick-jagger-bluffen/

Vem är kvinnan?

Det hade pågått i flera år … hur startade det ? Genom Mail från ” Mick J” ? Hon tyckte inte det var konstigt att han behövde låna pengar ? Inte heller att han aldrig ville ses ?
Citera
2024-05-30, 07:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Det hade pågått i flera år … hur startade det ? Genom Mail från ” Mick J” ? Hon tyckte inte det var konstigt att han behövde låna pengar ? Inte heller att han aldrig ville ses ?
Det finns många psykiskt sjuka människor som går på gatorna bland oss andra ovetande.
Skulle tro att både psykisk sjukdom och megalomani alt. föehöjd självbild ligger bakom.
Citera
2024-05-31, 00:41
Medlem
Jofs avatar
Tyvärr ingen info här om motiv och vem som har pengarna.
Vi vet om jag nu minns rätt av inlägg, att det är en tidigare ostraffad välutbildad kvinna 58 år, boende med man som har samma efternamn- gifta. I blackeberg (Holbergsgatan). Inga lyxbostäder där. Vad jag vet. (Faktiskt bott på den gatan själv).
Idrottsintresserad enl inlägg på facebook. ”Snälla”inlägg där. Gillar Thåström och Nelson Mandela.
Vanlig medelsvensson, svensk.

Ser inte alkoholiserad ut.
En hypotes här är sol-och-vår.
Spelmissbruk en annan.
En tredje - min. Hon har bunkrat pengar för egen räkning. Bluffar med att hon skickat dom till någon annan (Micke Jagger).
Citera
2024-05-31, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
'

I hennes situation är ändra i Linkedin kanske inte högt på prioriteringslisten. VAD ska hon kalla sig nu?

Vad heter kvinnan?
Har sökt flera sidor bakåt men hittar inte.
Citera
2024-05-31, 09:45
Medlem
Ser att damen ifråga var på Stoneskonserten på Friends Arena 2022. Kan ju hända att hon är gammal Stonesfan och faktiskt träffat Mick Jagger någon gång. Jagger gillade hänga på inneställen i städerna de besökte i samband med konserter. Minns att det blev rubriker när Mick försökte ragga upp en 15-åring på Berns för flera år sedan. Kanske någon snappat upp att hon träffat Jagger och tagit det vidare därifrån. Som sagt, fupen blir en intressant läsning.
Citera
2024-05-31, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det där har din hjärna fantiserat ihop helt själv. Det är inte något minne.
Bara för att du är okunnig betyder inte det att andra är det, ditt kvastskaft.
Citera
2024-05-31, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Afenni
Vad heter kvinnan?
Har sökt flera sidor bakåt men hittar inte.

(FB) Anställd i Solna kommun förskingrade 17,8 mkr i Mick Jagger-bedrägeriet, 2023
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in