2024-05-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Det sjuka med Allsvenskan är att någon överhuvudtaget betalar för att se skitet. Förutom Malmö FF så är jag helt övertygad om att alla andra lag hade åkt ur Championship i England. Tror de flesta lag hade till och med åkt ur Engelska League One också.

Det här med klubbkärlek har jag aldrig förstått, vad i helvete har klubben gjort för någon att denna person ska älska klubben?
Tror ni att klubben ställer upp om ni råkar ut för någon ekonomisk kris eller liknande?

Även mff hade fått svårt i Championship. Man hade harvat i de nedre regionerna
Citera
2024-05-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Folk som supportar Mjällby har en bit att åka. Från Karlshamn och Kristianstad är det tre mil, och även om du är från Sölvesborg så är det så långt att du inte vill gå dit. Det är inte som Hammarby där du kan sitta på Gröne Jägaren med några öl innan match och sedan ta tunnelbanan till Globen. Vill du se Mjällby måste du ha en fyllechaffis.

Stämmer väl angående fyllechaffis, men alla bor väl liksom inte på Gröne Jägaren. Rent tidsmässigt är det faktiskt närmare att åka bil från Karlshamn till Mjällbys hemmaarena än det är att åka kollektivt från t ex Hägersten till Tele2 Arena. (ja, jag har kollat upp det). Tre mil "på landet" går snabbt.
Citera
2024-05-29, 23:04
Medlem
Citat:
Det sjuka med Allsvenskan är att någon överhuvudtaget betalar för att se skitet. Förutom Malmö FF så är jag helt övertygad om att alla andra lag hade åkt ur Championship i England. Tror de flesta lag hade till och med åkt ur Engelska League One också.

Det här med klubbkärlek har jag aldrig förstått, vad i helvete har klubben gjort för någon att denna person ska älska klubben?
Tror ni att klubben ställer upp om ni råkar ut för någon ekonomisk kris eller liknande?

Med samma logik är det helt bisarrt att folk följer klubbar i Championship. Det är ju lag som inte platsar i Premier League.
Citera
2024-05-29, 23:06
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Stämmer väl angående fyllechaffis, men alla bor väl liksom inte på Gröne Jägaren. Rent tidsmässigt är det faktiskt närmare att åka bil från Karlshamn till Mjällbys hemmaarena än det är att åka kollektivt från t ex Hägersten till Tele2 Arena. (ja, jag har kollat upp det). Tre mil "på landet" går snabbt.
Inte när 4000 pers ska hem samtidigt på dom småvägarna.
Citera
2024-05-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo det finns ett större intresse för att se dålig fotboll i storstäderna än på landsbygden. Jag håller med om det. Men jag tror det handlar om att träffa vänner och sitta och ta en öl tillsammans innan match. Det är inte alls lika bekvämt att göra det om du håller på Mjällby eller Degerfors och då måste det vara fotbollen i sig som drar dig till arenan men den är inte tillräckligt bra.
Citera
2024-05-29, 23:48
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Inte när 4000 pers ska hem samtidigt på dom småvägarna.
Skönt att ni inte drar 4000 då.
Citera
2024-05-30, 00:01
Avslutad
Citat:

Men lägg ner, kollar du på "Den oljeshejk som betalar mest vinner ligan"?
Citera
2024-05-30, 00:12
Medlem
ardagulers avatar
Citat:

Fel tråd för det, den här passar väl bättre för dig så kan du läsa och få mysklubba (FB) Skulle Norwich dominera i Allsvenskan?

Man kan väl älska något utan att förvänta sig en massa jävla grejer tillbaka utöver underhållning, glädje vid vinst, samhörighet och allt som tillkommer när man följer ett lag på plats.
Citera
2024-05-30, 00:13
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Malmö bit över 300 000
Sölvesborg 8000

Tätort räknat.

Malmö med 20 000 på läktaren
Mjällby med 2000

2000 är egentligen inte dåligt. Är ju typ 1/4 av befolkningen som dyker upp. Det är en liten by. Dom har sin rätt till existens lika mycket som alla andra.
Citera
2024-05-30, 05:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
En dag kan ett lag möta Värnamo, Mjällby eller BP med ingen publik knappt alls, nästa gång gå in på fullsatta arenor och ett jävla tryck. Jag önskar att dessa lag med ingen publik typ alls åker ur..

* Men frågeställningen är: Varför har dessa lag ingen publik? Mjällby ligger 4a när detta skrivs, 2000 nånting på läktaren.....

* Finns det publikstarka lag i de nedre serierna som skulle behövas i Allsvenskan?

* Vilka får absolut inte åka ur om man tänker på Publik på matcher? Här tänker jag ju Göteborg, AIK, Hammarby, DIF, Malmö.
För att Sverige är ett underbefolkat land som dessutom är centraliserat. Inte nog med befolkningen bara är 10 miljoner, 2.2 miljoner av dem bor dessutom i Sthlm.

Jag är ofta imponerad över hur mycket publik klubbar från små och mellanstora städer har. Malmö har ett snitt på 20 000 och det verkar ju väldigt bra. Men det är 20 k på ett supporterupptagningsområde på cirka 500 k. Så ca 4% av befolkningen. Samma med Hammarby som har ett snitt på 22k på ett upptagningsområde på 800k eller liknande.

Att Halmstad då har 7k på ett område med 80k är imponerande eller Kalmar som har 6k på 60k.
Citera
2024-05-30, 06:53
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Givetvis handlar det lite om folkmängd, men även kulturella skillnader mellan städer. Det spelar liksom ingen roll om HIF ligger i Allsvenskan eller Division 1 på så vis att vi alltid kommer att vara tätt sammankopplade med Helsingborgs folkliga själ. På sikt har vi mycket bättre förutsättningar att lyckas än lag som Mjällby AIF. Det är egentligen mest synd om Allsvenskan att de inte har HIF, för vem tror att t ex Häcken ska kunna komma till Ali Sami Yen och slå ut Galatasaray eller till San Siro och göra det samma med Inter?
Citera
2024-05-30, 08:54
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Precis - Allsvenskan borde reserveras lag med hemadress i dom tio största städerna. Endast ett lag från varje stad.

Problem solved.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in