2024-05-30, 09:52
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Kommer ihåg när Ljungskile var i Allsvenskan en liten jävla håla Med ca 4000 invånare. Men det var fantastiskt att komma till Skarsjövallen och se hur bygden slöt upp kring sitt lag. Det var mycket roligare att komma dit än till ett fullsatt Råsunda på de.n tiden.
Citera
2024-05-30, 10:46
Medlem
Kiggzors avatar
Jag tycker det låter som en otroligt deppig vision TS målar upp, en allsvenska med ett halvdussin lag från Stockholm och det urbana Skåne. Det låter ju... kul?

Sverige är inte större än såhär, och hur stort tror du intresset för fotboll egentligen skulle vara ifall den högsta ligan bara var centrerad till två eller tre orter? Ingen runtom i landet skulle ju bry sig alls, utöver de närmast sörjande. Utan klubbar som Mjällby och Degerfors hade svensk fotboll varit stendöd.
Citera
2024-05-30, 11:55
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Även mff hade fått svårt i Championship. Man hade harvat i de nedre regionerna
Stämmer bra det. Såg Malmös match mot Elfsborg senast. Den trubbighet som uppvisades i offensiven ser man inte i championship. Den offensiva spetsen är det som skiljer allsvenskan från vetet.
Citera
2024-05-30, 12:47
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Malmö bit över 300 000
Sölvesborg 8000

Tätort räknat.

Malmö med 20 000 på läktaren
Mjällby med 2000

2000 är egentligen inte dåligt. Är ju typ 1/4 av befolkningen som dyker upp. Det är en liten by. Dom har sin rätt till existens lika mycket som alla andra.

Denna då

Stockholm mer än 1 miljon
Djurgården 19 tusen

Sölvesborg 8000
Mjällby 2000
Citera
2024-05-30, 13:11
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Denna då

Stockholm mer än 1 miljon
Djurgården 19 tusen

Sölvesborg 8000
Mjällby 2000

Du är generös som ger dem ett derby!
Citera
2024-05-30, 13:21
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Det sjuka med Allsvenskan är att någon överhuvudtaget betalar för att se skitet. Förutom Malmö FF så är jag helt övertygad om att alla andra lag hade åkt ur Championship i England. Tror de flesta lag hade till och med åkt ur Engelska League One också.

Det här med klubbkärlek har jag aldrig förstått, vad i helvete har klubben gjort för någon att denna person ska älska klubben?
Tror ni att klubben ställer upp om ni råkar ut för någon ekonomisk kris eller liknande?
Tror du Manchester City skulle göra det menar du?
Citera
2024-05-30, 13:22
Medlem
Karppas avatar
Tycker också det sjukaste är att så många går för att se skiten, mer än 10.000 i snitt.

Landskrona, min före detta hemkommun har ca. 45.000 invånare så om de gick upp skulle de kanske snitta 3000-4000 och således dra ner hela genomsnittet.
Citera
2024-05-30, 13:38
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Det sjuka med Allsvenskan är att någon överhuvudtaget betalar för att se skitet. Förutom Malmö FF så är jag helt övertygad om att alla andra lag hade åkt ur Championship i England. Tror de flesta lag hade till och med åkt ur Engelska League One också.

Det här med klubbkärlek har jag aldrig förstått, vad i helvete har klubben gjort för någon att denna person ska älska klubben?
Tror ni att klubben ställer upp om ni råkar ut för någon ekonomisk kris eller liknande?
I ärlighetens namn är väl chansen större att en medlemsägd klubb skulle göra nåt sånt kontra en oljeshejkägd sådan?
Citera
2024-05-30, 13:39
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Tycker också det sjukaste är att så många går för att se skiten, mer än 10.000 i snitt.

Landskrona, min före detta hemkommun har ca. 45.000 invånare så om de gick upp skulle de kanske snitta 3000-4000 och således dra ner hela genomsnittet.
När gick du senast på allsvensk fotboll?
Citera
2024-05-30, 13:44
Medlem
Karppas avatar
På 70-talet när BoIS hade sin "storhetstid". Har inte bott i Sverige på 30 år så har inte riktigt haft chansen heller.
Citera
2024-05-30, 13:50
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
På 70-talet när BoIS hade sin "storhetstid". Har inte bott i Sverige på 30 år så har inte riktigt haft chansen heller.
Ändå så uttalar du dig om att det är sjukt att folk "går för att se skiten". Har man varit på en allsvensk match med något av de större lagen de senaste 10 åren så är det ganska lätt att förstå varför ligan slår publikrekord.
Citera
2024-05-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
För att Sverige är ett underbefolkat land som dessutom är centraliserat. Inte nog med befolkningen bara är 10 miljoner, 2.2 miljoner av dem bor dessutom i Sthlm.

Jag är ofta imponerad över hur mycket publik klubbar från små och mellanstora städer har. Malmö har ett snitt på 20 000 och det verkar ju väldigt bra. Men det är 20 k på ett supporterupptagningsområde på cirka 500 k. Så ca 4% av befolkningen. Samma med Hammarby som har ett snitt på 22k på ett upptagningsområde på 800k eller liknande.

Att Halmstad då har 7k på ett område med 80k är imponerande eller Kalmar som har 6k på 60k.

De mindre lagen kan ju göra som Djurgården och dela ut gratisbiljetter för att öka publiksnittet, efter ett tag när folk fattar hur kul det är på matchdag så betalar de nog själva. Tror kommunerna måste hjälpa till lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in