Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
En dag kan ett lag möta Värnamo, Mjällby eller BP med ingen publik knappt alls, nästa gång gå in på fullsatta arenor och ett jävla tryck. Jag önskar att dessa lag med ingen publik typ alls åker ur..
* Men frågeställningen är: Varför har dessa lag ingen publik? Mjällby ligger 4a när detta skrivs, 2000 nånting på läktaren.....
* Finns det publikstarka lag i de nedre serierna som skulle behövas i Allsvenskan?
* Vilka får absolut inte åka ur om man tänker på Publik på matcher? Här tänker jag ju Göteborg, AIK, Hammarby, DIF, Malmö.
För att Sverige är ett underbefolkat land som dessutom är centraliserat. Inte nog med befolkningen bara är 10 miljoner, 2.2 miljoner av dem bor dessutom i Sthlm.
Jag är ofta imponerad över hur mycket publik klubbar från små och mellanstora städer har. Malmö har ett snitt på 20 000 och det verkar ju väldigt bra. Men det är 20 k på ett supporterupptagningsområde på cirka 500 k. Så ca 4% av befolkningen. Samma med Hammarby som har ett snitt på 22k på ett upptagningsområde på 800k eller liknande.
Att Halmstad då har 7k på ett område med 80k är imponerande eller Kalmar som har 6k på 60k.