Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
En dag kan ett lag möta Värnamo, Mjällby eller BP med ingen publik knappt alls, nästa gång gå in på fullsatta arenor och ett jävla tryck. Jag önskar att dessa lag med ingen publik typ alls åker ur..
* Men frågeställningen är: Varför har dessa lag ingen publik? Mjällby ligger 4a när detta skrivs, 2000 nånting på läktaren.....
* Finns det publikstarka lag i de nedre serierna som skulle behövas i Allsvenskan?
* Vilka får absolut inte åka ur om man tänker på Publik på matcher? Här tänker jag ju Göteborg, AIK, Hammarby, DIF, Malmö.
Supporterskap (i Sverige åtminstone) handlar inte främst om sportslig framgång utan om känslor och gemenskap.
Det är väldigt få som "byter klubb" om något annat lag skulle vinna över de man håller på. Det går inte heller att övertyga ngn att byta med argument.
Däremot kan klubbar från mindre orter bygga ett intresse och "hype" och rekrytera från neutral eller de som tidigare varit aktiva och går på matcher.
Alla regler, även mina åsikter, har såklart undantag.
Edit: exempel på lag i lägre division med bra publikpotential hjälpt av sportslig medgång Helsingborg, Örgryte, Landskrona, Öster, Sundsvall/Gefle "Norrlandsfönstret", Örebro