2024-05-29, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
En tredje person?

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det är rätt, det var tyst om ”sådana” saker men ändå ana folk många gånger hur det låg till.

Jag hade också köpt det rakt av om det inte var för hur skicket på brottsplatsen såg ut samt de två dödsplatserna.

En fråga jag också undrar över är varför Persson försöker gömma Berlin och sen begår självmord varpå han dessutom försöker ta sig från brottsplatsen men avlider på vägen?

Får inte ihop den ekvationen alls med Ockhams razor men med en 3:e person faller pusslet lättare på plats.

Ja ekvationen är svår att få ihop.

Inga vittnen hade denna dag sett dem tillsammans med någon annan person. Ej heller, vad jag i a f känner till, fanns några misstankar att en tredje person skulle ha varit inblandad. Personligen tror jag att det var endast GM och BO som var inblandade.
Citera
2024-05-29, 22:14
Medlem
https://www.hd.se/2023-07-29/basta-vannerna-jan-och-gosta-hittades-doda-mordmysteriet-skakade-skane/

En av omständigheterna som enligt polisen utesluter en tredje person:

Citat:
• Utifrån hur långt gången matsmältningen var hos pojkarna står det klart att Jan sannolikt dog på söndagskvällen medan Gösta levde kanske ett helt dygn till. Den långa tiden mellan pojkarnas dödsögonblick utesluter, enligt polisen, att en tredje person skulle vara inblandad. De tror att Gösta, efter att ha mördat Jan, har vandrat runt på mossen i timmar innan han i ren förtvivlan tar sitt liv.

Det måste ha varit förfärliga timmar för Gösta. Jag tror att han sökte efter ett sätt att ta sitt liv, och möjligen också gömde sig för de som letade efter honom och Jan.
Citera
2024-05-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamache
https://www.hd.se/2023-07-29/basta-vannerna-jan-och-gosta-hittades-doda-mordmysteriet-skakade-skane/

Citat:

”Utifrån hur långt gången matsmältningen var hos pojkarna står det klart att Jan sannolikt dog på söndagskvällen medan Gösta levde kanske ett helt dygn till. Den långa tiden mellan pojkarnas dödsögonblick utesluter, enligt polisen, att en tredje person skulle vara inblandad. De tror att Gösta, efter att ha mördat Jan, har vandrat runt på mossen i timmar innan han i ren förtvivlan tar sitt liv.”

Det måste ha varit förfärliga timmar för Gösta. Jag tror att han sökte efter ett sätt att ta sitt liv, och möjligen också gömde sig för de som letade efter honom och Jan.

Intressant citat, kom det från HD länken?

Skall jag vara helt ärlig anser jag inte att det är en helt kompetent slutsats som polisen drog i ditt citat ovan. Faktiskt säger det ingenting om huruvida en 3:e person är inblandad eller ej. Det är väl dåligt polisarbete att inte följa och läsa vart spåren leder utan hitta på motiv och Modus Operandi hips om haps?

Dessutom har väl citatet vänt på de båda killarnas dödstidpunkter? Var det inte tvärt om, Berlin levde ett helt dygn efter, begravd under sly o gran, medan Persson dog ganska omgående pga massiv blodförlust i armen?

Skulle ge honom Max 15-20 min utan åtgärd med den skadan.

Då lär han inte irrat kring i någon skog i timmar inte. Han har förmodligen sprungit/staplat målinriktat.
Senast redigerad av viperstyle 2024-05-29 kl. 22:51.
Citera
2024-05-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Inga vittnen hade denna dag sett dem tillsammans med någon annan person. Ej heller, vad jag i a f känner till, fanns några misstankar att en tredje person skulle ha varit inblandad. Personligen tror jag att det var endast GM och BO som var inblandade.

Själv tror jag mer på att det fanns en ytterligare GM som passera dem och tog sig tiden att ordna BP.

En potentiell 3:e person tillika mördare hade isf en jäkla tur att Persson också avled kort efter han flydde platsen.

Det är ett högst otillgängligt område för random, inget man bara råkar passera direkt.

Tänker att det var kanske mer lönsamt för något vittne att inget säga om man såg eller ofta såg någon person i kronoskogsområdet kring homman.
Senast redigerad av viperstyle 2024-05-29 kl. 23:05.
Citera
2024-05-30, 15:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer aldrig att bli några svar tyvärr.

Citat:

Kan mycket väl ha gått till på det här sättet.

Jag tror inte att det fanns en tredje person inblandad. Tyvärr kommer vi aldrig att få svar på våra frågor.
Citera
2024-05-30, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Intressant citat, kom det från HD länken?

Skall jag vara helt ärlig anser jag inte att det är en helt kompetent slutsats som polisen drog i ditt citat ovan. Faktiskt säger det ingenting om huruvida en 3:e person är inblandad eller ej. Det är väl dåligt polisarbete att inte följa och läsa vart spåren leder utan hitta på motiv och Modus Operandi hips om haps?

Dessutom har väl citatet vänt på de båda killarnas dödstidpunkter? Var det inte tvärt om, Berlin levde ett helt dygn efter, begravd under sly o gran, medan Persson dog ganska omgående pga massiv blodförlust i armen?

Skulle ge honom Max 15-20 min utan åtgärd med den skadan.

Då lär han inte irrat kring i någon skog i timmar inte. Han har förmodligen sprungit/staplat målinriktat.

Ja, det kommer från artikeln. Artikelförfattarna har haft tillgång till polisutredningen, så man får ju hoppas att de citerar den korrekt.

Jag tror inte på en tredje gärningsman, eftersom Gösta inte har några avvärjningsskador utan endast den allvarliga skadan i armen. Som jag uppfattar det, så har Gösta av någon okänd anledning dödat Jan, och sedan vandrat runt på mossen i timmar, innan han slutligen skadade sig själv och förblödde.
Citera
2024-05-30, 17:42
Medlem
Citat:
Kan mycket väl ha gått till på det här sättet.

Jag tror inte att det fanns en tredje person inblandad. Tyvärr kommer vi aldrig att få svar på våra frågor.

Nej, det lär vi aldrig få. I artikeln i HD beskrivs pojkarna som "en och samma person", så de måste ha stått varandra väldigt nära. När ett sådant starkt band bryts eller rubbas, kan det säkerligen få oväntade och fasansfulla konsekvenser.
Citera
2024-05-30, 19:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
De stod varandra väldigt nära.

Citat:
Nej, det lär vi aldrig få. I artikeln i HD beskrivs pojkarna som "en och samma person", så de måste ha stått varandra väldigt nära. När ett sådant starkt band bryts eller rubbas, kan det säkerligen få oväntade och fasansfulla konsekvenser.

Här tror jag att du slog huvudet på spiken.

De lär ha stått varandra väldigt nära. Efter att duon sågs för sista gången, vad vi känner till i a f, så verkar det som om detta tighta band blev brutet. Därför dessa fasansfulla och tragiska konsekvenser.

Jag vidhåller att det handlade om ett homosexuellt förhållande. Detta trodde också många från allmänheten redan 1963.
Citera
2024-06-22, 00:03
Medlem
CottageQueens avatar
Citat:
Här tror jag att du slog huvudet på spiken.

De lär ha stått varandra väldigt nära. Efter att duon sågs för sista gången, vad vi känner till i a f, så verkar det som om detta tighta band blev brutet. Därför dessa fasansfulla och tragiska konsekvenser.

Jag vidhåller att det handlade om ett homosexuellt förhållande. Detta trodde också många från allmänheten redan 1963.

Tack för en oerhört intressant tråd som jag hittade och läste ikväll.
Fick du tag på polisutredningen nån gång? Hade varit MKT intressant att få läsa!
Citera
2024-06-22, 14:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Söndermaskad?

Citat:
Ursprungligen postat av CottageQueen
Tack för en oerhört intressant tråd som jag hittade och läste ikväll.
Fick du tag på polisutredningen nån gång? Hade varit MKT intressant att få läsa!

Jag kom aldrig att begära ut den här polisutredningen.

Ja den hade varit mycket intressant att läsa men risken var uppenbar att den skulle ha varit söndermaskad.
Citera
2024-06-22, 18:33
Medlem
CottageQueens avatar
Citat:
Jag kom aldrig att begära ut den här polisutredningen.

Ja den hade varit mycket intressant att läsa men risken var uppenbar att den skulle ha varit söndermaskad.

Vart är det man vänder sig för att begära ut den? Och hur bör man uttrycka sig?
Jag har aldrig gjort något sånt, men funderar på det nu!
Citera
2024-07-17, 13:01
Medlem
Citat:

Ja verkligen svår om inte rent omöjlig.

Stämmer, inga vittne och ingen mördare hörde av sig

Att inte polisen valde och rikta misstankar mot en 3:e person innebär inte automatiskt att det inte fanns tecken/spår på att så kunde vara fallet. Polisen hade bara inget att gå på, inga hårda bevis att följa 1963.

Beslut om ”Mord och självmord” och uteslutning av 3:e part är därför bara ett antagande från polisen, inget annat.

https://gofile.io/d/9p0KXx

Vissa personer har alltid misstänkt att det var en 3:e person inblandad.

Perssons bröder begärde iaf att få ta del av polisens förundersökning vid 2 tillfällen 1964. Och det finns spår däri som bla talar för en ev 3:e persons inblandning.

Inte minst de dödliga skadorna av kniv och /eller annat skärverktyg som aldrig hittades trots intensiva sök med bla 4 minröjare inlånade från Revingehed, 60-talet man från Krigsflygskolan i Ljungbyhed + alla poliser och 4 hundförare runt om från Skåne.

Lägg därtill vittnesmål från Perssons 4 bröder som var ute och letade efter dem redan på måndagen;
För det första tyckte bröderna att det var väldigt märkligt att de inte sett kroppen efter Gösta -de hade sökt precis runt på stället kring Vege ås slänter (kanalen som den benämns) redan på måndagen utan och se honom eller kroppen på platsen där han sen hittades (!)

Vid platsen hade också bröderna på måndagen observerat spår i vegetationen vid kanalslänten, strax sydost om där kroppen hittades, som de följt med avsikten att korsa Vegeå men det var för dyigt.

Dessa spår tillskriver polisen som ”troligen en älg” trots brödrarna tyckte det såg ut som om ”någon eller några” gått där.

Antagningar, tillsynes utan bevis i dagens mått mätt, haglar tämligen tätt i utredningen.
Senast redigerad av viperstyle 2024-07-17 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in