2024-05-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Står mer i HD.

https://www.hd.se/2023-07-29/basta-vannerna-jan-och-gosta-hittades-doda-mordmysteriet-skakade-skane

I artikeln står följande:

"Det djupa såret på hans högra arm kan nu, enligt rättsläkaren, vara självförvållat. På Göstas vänstra arm finns vad polisen beskriver som ”provsnitt” – små sår som enligt dem är typiska vid självmord. Gösta saknar också avvärjningsskador, vilket tyder på att han inte blivit attackerad."

Det tolkar jag som att han var högerhänt, och på något sätt arrangerade kniven så att han kunde slå armen mot den med kraft, i stället för att skära sig. En teori var väl att man inte hittade kniven för att Gösta tryckt den djupt ner i jorden, och med denna information blir det lite rimligare. Men jag tror att han lika gärna kan ha placerat den en bit ovanför marken, i exempelvis ett träd.
Citera
2024-05-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamache
I artikeln står följande:

"Det djupa såret på hans högra arm kan nu, enligt rättsläkaren, vara självförvållat. På Göstas vänstra arm finns vad polisen beskriver som ”provsnitt” – små sår som enligt dem är typiska vid självmord. Gösta saknar också avvärjningsskador, vilket tyder på att han inte blivit attackerad."

Det tolkar jag som att han var högerhänt, och på något sätt arrangerade kniven så att han kunde slå armen mot den med kraft, i stället för att skära sig. En teori var väl att man inte hittade kniven för att Gösta tryckt den djupt ner i jorden, och med denna information blir det lite rimligare. Men jag tror att han lika gärna kan ha placerat den en bit ovanför marken, i exempelvis ett träd.

Det intressanta och märkliga är att polisen tog in en massa
extra folk som gick runt och letade med stora magneter men ingen kniv hittades någonsin.
Citera
2024-05-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det intressanta och märkliga är att polisen tog in en massa
extra folk som gick runt och letade med stora magneter men ingen kniv hittades någonsin.

Ja, det är verkligen märkligt att de aldrig fann kniven trots en sådan sökinsats.
Citera
2024-05-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
I DN 1963-05-24 förkastar rättsläkaren Gerhard Voight "självmordsteorin". Detta eftersom mordvapnen, både kniv och sten, är borta och att båda pojkarna blivit misshandlade med båda vapnen. Det knivsnitt som Persson hade i armen, skall enligt Voight ha varit så djupt att handen i stort sett skiljt handen från armen. Voiht ansåg det otroligt, att Persson själv skulle kunna åsamka sig denna skada.

Fotografi på området där pojkarna hittades, samt porträttbilder av Berlin och Persson: https://imgur.com/a/2rR6aJf

Måste säga att jag alltid haft stor respekt för rättsmedicinaren G Voights arbete genom åren, inte minst från tiden i Rättsmedicinska rådet. Otroligt kompetent och reell personlighet. Jag har inga tvivel på hans slutsatser.

Mest sannolikt borde både sten(ar?) och kniv återfunnits på BP av polisens sökinsats om dessa två hamnat i slagsmål, vilket de inte gjorde.

Skulle nog påstå att det är mer sannolikt att det fanns en annan gärningsman inblandad som överföll de båda. Persson lyckades
förmodligen fly ifrån GM efter knivattacken men avled på vägen pga den stora blodförlusten då handen nästintill var avskuren.

GM har förmodligen även försökt gömma Berlins kropp under sly och grenar, sopat igen spåren efter sig och tagit med sig mordvapnen.

Motiv tål att tänkas på.
Senast redigerad av viperstyle 2024-05-22 kl. 10:45.
Citera
2024-05-23, 19:30
Medlem
Citat:
Måste säga att jag alltid haft stor respekt för rättsmedicinaren G Voights arbete genom åren, inte minst från tiden i Rättsmedicinska rådet. Otroligt kompetent och reell personlighet. Jag har inga tvivel på hans slutsatser.

Mest sannolikt borde både sten(ar?) och kniv återfunnits på BP av polisens sökinsats om dessa två hamnat i slagsmål, vilket de inte gjorde.

Skulle nog påstå att det är mer sannolikt att det fanns en annan gärningsman inblandad som överföll de båda. Persson lyckades
förmodligen fly ifrån GM efter knivattacken men avled på vägen pga den stora blodförlusten då handen nästintill var avskuren.

GM har förmodligen även försökt gömma Berlins kropp under sly och grenar, sopat igen spåren efter sig och tagit med sig mordvapnen.

Motiv tål att tänkas på.

Gerhard Voight verkar ha ändrat uppfattning senare vid obduktionen, enligt artikeln i HD.
Citera
2024-05-23, 20:04
Medlem
Hamsterbolls avatar
Persson hade ju burit Berlins kropp 250 meter och ingen vet varifrån så stenen kan ju lika gärna ligga där. Kniven kan ha varit liten och lätt att missa även med metalldetektor. Tycker inte det är så misstänkt faktiskt. En blodig sten i en skog och en liten kniv i mossa är inte så lätta att hitta. Han kanske skar upp handlederna en bra bit innan han kom till platsen han hittades på. Kanske skar han upp handlederna vid Berlins kropp och sedan gick han vidare och slängde eller tappade kniven på vägen.

Motivet är svårare att gissa sig till. Berlin är väldigt vacker, ser nästan osvensk ut. Italienare typ. Liten och spänstig. En kärlekshistoria är inte alls långsökt med tanke på att Persson lade Berlin på rygg med armarna korsade över bröstet. En sista kärleksgest? Kanske hade Persson missförstått honom och blivit avvisad? Kanske vill en av dem rymma och komma ut och den andra stanna kvar med sin kvarvarande förälder och syskon?

Hade velat läsa polisrapporten. Föräldrar, vänner måste blivit förhörda? Hade pojkarna flickvänner? Kompisgäng? Skrev de dagbok? Hur var de i skolan?
Citera
2024-05-23, 20:13
Medlem
Hamsterbolls avatar
Berlin var student. Kanske hade han drömmar om att plugga vidare medan Persson skulle bli kvar på gården för alltid. Ett omaka par som kom varandra otroligt nära då båda miste en förälder. Kan tänka mig att någon av dem blev förälskad i den andra och att de fann tröst i varandra men att det urartade… Persson var kanske deprimerad och utsliten och plötligt hade han slagit Berlin med en sten och allt var försent och så gick det som det gick.
Citera
2024-05-24, 18:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Homosexuell kärlek som gick fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Persson hade ju burit Berlins kropp 250 meter och ingen vet varifrån så stenen kan ju lika gärna ligga där. Kniven kan ha varit liten och lätt att missa även med metalldetektor. Tycker inte det är så misstänkt faktiskt. En blodig sten i en skog och en liten kniv i mossa är inte så lätta att hitta. Han kanske skar upp handlederna en bra bit innan han kom till platsen han hittades på. Kanske skar han upp handlederna vid Berlins kropp och sedan gick han vidare och slängde eller tappade kniven på vägen.

Motivet är svårare att gissa sig till. Berlin är väldigt vacker, ser nästan osvensk ut. Italienare typ. Liten och spänstig. En kärlekshistoria är inte alls långsökt med tanke på att Persson lade Berlin på rygg med armarna korsade över bröstet. En sista kärleksgest? Kanske hade Persson missförstått honom och blivit avvisad? Kanske vill en av dem rymma och komma ut och den andra stanna kvar med sin kvarvarande förälder och syskon?

Hade velat läsa polisrapporten. Föräldrar, vänner måste blivit förhörda? Hade pojkarna flickvänner? Kompisgäng? Skrev de dagbok? Hur var de i skolan?

Minns mycket väl än idag hur vuxna pratade om detta fall efter att det hade skett.

Som jag minns det så trodde alla att det handlade om homosexuell kärlek som hade gått fel. Personligen så tror jag det också.
Citera
2024-05-25, 06:59
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Minns mycket väl än idag hur vuxna pratade om detta fall efter att det hade skett.

Som jag minns det så trodde alla att det handlade om homosexuell kärlek som hade gått fel. Personligen så tror jag det också.

Precis. Tycker inte det motivet är dåligt alls eller något vi idag behöver hymla med. Det är liksom inte pinsamt idag. Och en ganska rimlig förklaring. Kan verkligen tänka mig att deras trauman band dem samman och att något hände som fick allt att urarta. Hade verkligen velat vet mer…
Citera
2024-05-27, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Precis. Tycker inte det motivet är dåligt alls eller något vi idag behöver hymla med. Det är liksom inte pinsamt idag. Och en ganska rimlig förklaring. Kan verkligen tänka mig att deras trauman band dem samman och att något hände som fick allt att urarta. Hade verkligen velat vet mer…

Ja det går inte riktigt ihop, precis som detta fallet fattas en puzzelbit.

Homosexualitet kan vara ett tänkbart motiv men har bara väldigt svårt att få ihop att inga mordvapen överhuvudtaget hittades, verken kniv eller sten
(-ar?) eller annat trots massiv polisinsats.

Det fanns heller ingen antydan om det i vittnesmålen från familjerna (om jag inte minns fel).
Citera
2024-05-29, 12:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
1963 talades det om ett ev. sådant motiv,

Citat:
Ja det går inte riktigt ihop, precis som detta fallet fattas en puzzelbit.

Homosexualitet kan vara ett tänkbart motiv men har bara väldigt svårt att få ihop att inga mordvapen överhuvudtaget hittades, verken kniv eller sten
(-ar?) eller annat trots massiv polisinsats.

Det fanns heller ingen antydan om det i vittnesmålen från familjerna (om jag inte minns fel).

Du har helt rätt i att det fattas en pusselbit gällande det här fallet.

Ja det är märkligt att inga mordvapen kom att hittas. Att ingen av familjerna nämner detta ev. motiv är inte så konstigt. 1963 talade man inte om ett sådant motiv.
Citera
2024-05-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du har helt rätt i att det fattas en pusselbit gällande det här fallet.

Ja det är märkligt att inga mordvapen kom att hittas. Att ingen av familjerna nämner detta ev. motiv är inte så konstigt. 1963 talade man inte om ett sådant motiv.

Det är rätt, det var tyst om ”sådana” saker men ändå ana folk många gånger hur det låg till.

Jag hade också köpt det rakt av om det inte var för hur skicket på brottsplatsen såg ut samt de två dödsplatserna.

En fråga jag också undrar över är varför Persson försöker gömma Berlin och sen begår självmord varpå han dessutom försöker ta sig från brottsplatsen men avlider på vägen?

Får inte ihop den ekvationen alls med Ockhams razor men med en 3:e person faller pusslet lättare på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in