Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2023-08-03, 10:32
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSherwood
Jag har nu beställt polisutredningen.
Kommer bli ytterst intressant att läsa igenom och ta del av foton samt vittnesförhör.
Så snart jag fått hem den kommer jag kunna delge information som tidningarna kanske aldrig fick.

Ska bli spännande!

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag kommer att göra en begäran om att få ta del av polisutredningen men har inte haft tid att göra det ännu p. g. a. andra utredningar som jag har begärt.

Det finns redan en skribent som har begärt den men verkar inte vilja dela med sig av information.

Du kan ju också själv göra denna begäran. Det gör du då från Landsarkivet i Lund.

Gick det att få ut någon polisutredning?
Citera
2023-08-03, 10:57
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Jag tycker det är lustigt att man har tid att bygga en koja i skogen när man har mor, gård och sex syskon att se efter. Eller är det just därför man behöver komma hemifrån?

Sjön vid Bokholmens mosse ser mycket annorlunda ut på de äldre flygbilderna. Ser ut att inte finnas alls faktiskt. Jämför man Lantmäteriets karta med google maps så är det tydligt att vattennivån kan variera kraftigt även i nutid. Gäller även andra vattenytor i närheten.

Alla har nog behov att bara vara och få utforska omvärlden under uppväxten. GP far gick bort när han var 15 så han fick nog växa upp ganska fort.

Vet inte om det var deras hydda från början heller eller någon de tog över?

Dessa mossar och vattenområdet kring Kongaområdet är väldokumenterade redan under 1600-talet, likaså Kvärkån som går från Kongaö nordöst över Gillastig och vidare. Idag är Traneröds mosse och vägen uppåt Kongaö en av Skäralids finaste vandringsleder med rikt fågelliv.

Lite kuriosa om Konga & Vega områdena o personer däromkring:

http://www.fridhem.nl/sob/07-1/kongao.html
Citera
2023-08-03, 11:08
  #111
Medlem
Aftermaths
Jan Berlins far flyttade sen från Traneröd mot Hässleholmsområdet och GPs mor bodde själv kvar på änkegården i alla år.

På Konga kyrka ligger JB i familjegraven ihop med sin pappa och mamma.

GPs mamma och pappa ligger ihop i stora familjegraven medan GP har en egen separat gravplats.

Någon med beslutsfattning i familjen Persson försköt honom och förneka honom plats i familjegraven.
Citera
2023-08-03, 14:45
  #112
Medlem
Skaraborg2s avatar
Motivet fortfarande oklart 60 år senare.

Som jag har skrivit tidigare så minns jag detta fall mycket väl.

Läste så mycket jag kunde alla artiklar i riksmedia med dessa braskande svarta och feta rubriker på första sidan. Detta tragiska fall väckte stor uppmärksamhet som vi alla förstår.

Minns hur de vuxna pratade om det och många trodde att det handlade om homosex. Har ingen som helst aning ifall detta stämmer utan bara vad då många trodde. Än idag 60 år senare är motivet okänt.
Citera
2023-08-04, 01:27
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSherwood
I samband med att jag krattade runt trädet kom den fram. Kan ju vara så att mossan har en bevarande egenskap med. Kanske därför kniven såg så "nyligen" lagd ut. Stålet var för övrigt i fint skick och kanske använde man bättre stål förr. Fanns ett par ställen på knivens blad som var orangefärgade, rostaktiga ut. Jag har hittat ett foto på den. Lägger upp en länk.


Kollade närmare på bilden. Kniven har varit slipad och det är inte industriellt. Av knivens skaft vill jag i efterhand bedöma den som ngt äldre kniv. Böjen längst upp på spetsen framgår inte av bilden. Vad bedömer ni själva? Fan att jag kastade den!

https://imgur.com/dLKppVf
Varför slänger du en fin och fullt fungerande kniv i rostfritt stål?
Citera
2023-08-04, 14:31
  #114
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enorm ilska och frustration.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Jag tror snarare att de använde tomglas för att kunna ta med sig vatten eller mjölk.

De kan mycket väl ha använt tomglasen till att ha vatten eller mjölk .

Vid den här tiden var det mycket populärt att bygga hyddor/kojor. Både på marken och i träden. Var själv med ett antal gånger och gjorde detta. Som tur var inträffade aldrig något som i det här fallet. Hörde inte heller hörde jag talats om något liknande.

Vad som än var orsaken så måste ilskan och frustrationen ha varit något enorm från i a f GPs sida med tanke på allt våldet både gentemot JB och mot sig själv.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-08-04 kl. 14:33.
Citera
2023-08-14, 15:15
  #115
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln söndagen den 30 juli 2023.

Jag har nu fått papperskopian från Nordvästra Skånes tidningar från söndagen den 30 juli skickad till mig.

Där återfinns den i en bilaga på sidorna A16 - A19 med många foton och intressanta uppgifter. Jag förstår varför artikeln är låst. Egentligen borde hela den långa artikeln citeras men det får man ju inte. Tar därför och gör en del mindre citat samt tar upp uppgifter från artikeln som ej är citerede.

Citat rubriker:

"Mordet gå Gillastigs mosse."

"Mordmysteriet som skakade Skåne."

Citat i början av artikeln:

"En sen majdag 1963 ger sig de två tonåringarna Jan och Gösta iväg till Gillastigs mosse för att fiska - och kommer aldrig tillbaka igen."

Under förmiddagen söndagen den 19 maj var de båda ute och cyklade i skogen tillsammans med några andra ungdomar. Därefter återvände de till sina respektive hem och åt lunch. Det märktes ingenting på Gösta. Han var nöjd över att vårsådden var klar. Jan Berlins syskon avböjde till att medverka i den här artikeln. JB hade fyra yngre syster och en halvbror som hade flyttat hemifrån. GP hade åtminstone både äldre och yngre bröder. Om han också hade någon/några systrar framkommer inte.

En kamrat till dem båda beskriver dem på följande som jag citerar: "Gösta var stark och van att jobba. Han bar möllesäckar och sånt som ingenting. De var som natt och dag. Jan, han var ju så liten."

Det troligaste sista vittnet som såg dem bodde i Lunnanäs. Pojkarna kom upp på gårdsplanen under eftermiddagen och frågade om de kunde fiska i kanalen vilket de kunde. Därefter uppehöll de sig på bron ganska länge. Sista gången vittnet såg dem var när de försvann där ån tar slut. Torsdagen den 3 juni hittades deras kroppar. Den 10 augusti meddelade landsfogde Alf Eliasson bl. a. att utredningen var nedlagd. Det var inte enbart mordvapnet som aldrig hittades. Pojkarnas fiskeutrustning verkar också ha försvunnit.

Gör ytterligare ett citat i slutet av artikeln:

"En sen majdag går pojkarna bort mot Gillastigs mosse för att fiska och tar sina hemligheter med sig."
Citera
2023-08-26, 13:01
  #116
Medlem
Jag läste HDs artikel i somras och hade vägarna förbi. Parkerade vid Jerkers hus och gick in i skogsområdet där pojkarna hittades. Hade lite brådis och nöjde mig med att gå in i skogen där hd pekar ut fyndplatsen för Berlins kropp.

I efterhand undrar jag om inte HD gjort ett misstag och placerat den gula fyndplatsen fel? På bilden https://bilderisyd.se/produkt/jb20230316_0619/ verkar det vara på samma sida av skogsområdet som Gösta hittades, medan hd har Berlin placerad i skogsområdet närmare och mot Jerkers hus?

Behöver få klarhet kring fyndplatserna.

hälsar crackproof
Citera
2023-08-26, 15:08
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Jag läste HDs artikel i somras och hade vägarna förbi. Parkerade vid Jerkers hus och gick in i skogsområdet där pojkarna hittades. Hade lite brådis och nöjde mig med att gå in i skogen där hd pekar ut fyndplatsen för Berlins kropp.

I efterhand undrar jag om inte HD gjort ett misstag och placerat den gula fyndplatsen fel? På bilden https://bilderisyd.se/produkt/jb20230316_0619/ verkar det vara på samma sida av skogsområdet som Gösta hittades, medan hd har Berlin placerad i skogsområdet närmare och mot Jerkers hus?

Behöver få klarhet kring fyndplatserna.

hälsar crackproof

Ja, det är lite skumt att det skulle ta två veckor att hitta dem om de senast sågs vid bron överst i bild. Förutsatt att det är den bron de sågs vid.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Därefter uppehöll de sig på bron ganska länge. Sista gången vittnet såg dem var när de försvann där ån tar slut.
Eller ändå syntes i anslutning till ån. Mycket märkligt.

Eller ska "där ån tar slut" tolkas som vid Åkarsmölla? Det kan ju också tolkas som där den svänger utom synhåll.
__________________
Senast redigerad av saltochsyrlig 2023-08-26 kl. 15:16.
Citera
2023-08-26, 15:38
  #118
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förtydligande citat.

Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Ja, det är lite skumt att det skulle ta två veckor att hitta dem om de senast sågs vid bron överst i bild. Förutsatt att det är den bron de sågs vid.

Edit:


Eller ändå syntes i anslutning till ån. Mycket märkligt.

Eller ska "där ån tar slut" tolkas som vid Åkarsmölla? Det kan ju också tolkas som där den svänger utom synhåll.

Gör ett förtydligande citat från sidan A17:

"Sista gången jag såg dem så försvann de in där björket hänger, där ån tar slut."
Citera
2023-09-26, 18:39
  #119
Medlem
Lite nygammal info som ser nytt ljus-

En intressant detalj i fallet är att polisen från Röstånga, som tog mot anmälan om att pojkarna var försvunna av GPs mor samt av orienterarn som fann GPs döda kropp, var först på BP och spärra av i området onsdagen den 22 maj, var konstapel Kjell Berlin. Alltså namne med BO JB och hans pappa William Berlin. Ingen aning om eller hur de ev var släkt?

Efter att nästa BO JB hittades på torsdagsmorgonen och kropparna kom iväg till rättsmedicin i Lund lät krim i Malmö, som tagit över utredningen, rekvirera 4 minröjare från P7 i Revingehed, hundförare och 60 talet män från krigsflygsskolan i Ljungbyhed samt vanliga poliser med handmagneter som knalla runt för att leta efter vapen/tillhyggen. Inga hittades någonsin.

Något annat intressant som däremot också framkom på kartbilden över BP området och Vegeå var platsen för ”Homma” alltså var det var utplacerat mjärdar eller ryssjor för fiske. Ironiskt var det precis i 45 graders kröken av Vegeå där GP kropp påträffades med handen mer eller mindre avkapad.

Flygbild:

https://store1.gofile.io/download/52...2E0B472E3.jpeg

Något som slog mig här är att någon kan satt P för tjuvfiske.

Vid fiske i homma behövs inget medhavt fiskeutstyr varför jag misstänker att det heller aldrig hittades något även om det spekulerades.

Polisen var lite väl snabb att avskriva fallet pga lösa antaganden kan tyckas:

https://store3.gofile.io/download/cb...7F29D8066.jpeg

Något K Berlin fortfarande får frågor om:

http://www.rbkultur.se/berlin.html
__________________
Senast redigerad av viperstyle 2023-09-26 kl. 18:56.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback