Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Ja, det är samma man för alla vittnen i det upplägget. En man går bakom, kommer ifatt eller förbi, skjuter OP och springer från platsen.
Om det skett något möte eller inte är en separat fråga som inte påverkar mitt grundpåstående. Att det ser ut att vara en och samma man som beskrivs från Grand till Regeringsgatan. Det kan ha skett med eller utan ett stopp vid dekorimahörnan.
Dock så undrar jag var uppgiften om att AD såg LOP med mannen 10-30 sek innan mordet kommer ifrån?
Vad gäller de 43 sekunderna så får jag först tacka för insikten i att man faktiskt kan göra en jämförelse mellan Enocksson och NF. Fast jag vill nog inte påstå att det är 100% klart att paret LN ser är just dom. Det är ju helt klart det mest troliga, men det är inte helt utan tvivel. Särskilt med tanke på att LN i första förhöret uppger att det är två män det rör sig om.
Det var ju en skillnad i runda slängar 75 meter extra de har tagit sig, vilket i ett promenadtempo på 1,3 m/s blir 58 sek. Vilket ju faktiskt är mer än vad som skiljer mellan NF och LOP.
Men så har vi ju dock en sak som stör den här uträkningen något rejält. Och det är den här uppgiften från LP.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00-D
"De fortsatte Sveavägen söderut och strax efter Adolf Fredriks kyrkogata sneddade de över Sveavägen (i anslutning till övergångsstället) i riktning mot affären SARI, där Lisbeth Palme
en kort stund tittade i skyltfönstren."
Då måste vi först förstå vad LP menar med "en kort stund". Är det 10 sek eller 40 sek? kan hon ha stått och tittat i ca 58 sek?
Om vi inte vet det här blir ju uträkningen tyvärr väldigt försvagad. Så finns det någon bättre uppskattning som LP gjort i något förhör? det hade ju varit fördelaktigt.
Snabbsvar nu. Att de "43 sekunderna" gäller är alldeles klart och det tycker jag att du borde kunna acceptera istället för att försöka grumsa till det.
Om Sari säger Lisbeth i något förhör att de knappt ens stannade till där utan mest bara saktade ner. Så fördröjningen vid Sari handlar om tio sekunder, om ens det.
Om Delsborn så gjorde han iakttagelsen av "samtalet" eller "mötet" medan han stod och väntade vid rödljusen. Jag har lärt mig att intervallen låg på cirka 35 sekunder och som rutinerad förare vet man ungefär när det börjar dra ihop sig till grönt ljus. Då får man avsätta minst fem sekunder för att han vänder blicken mot trafikljusen när det ska till att slå om till grönt. När det väl slår om tar det ytterligare fyra sekunder innan det första skottet avfyras. Som du ser blir det minst tio sekunder för bägge momenten, men kanske mer än så. Dock blir det knappast längre än cirka 30 sekunder. Därav det föreslagna intervallet på 10-30 sekunder, ifall du undrar.
Vad promenadtakterna beträffar så är de uppgifter vi har att makarna Palme rörde sig i raskt tempo medan Enocksson & Blomkvist inte hade särskilt bråttom. Ett tag tänkte jag, att kanske var det just därför som paret Palme gick över till östra sidan, för att slippa "köra om" E&B. Men sedan kom uppgiften fram om att Lisbeth sagt till en av sköterskorna på Sabb att det var Olof Palme som ville gå dit till Dekorima. Det låter ju inte som att det bara rört sig om att man ville slippa "trängas på trottoaren" med långsammare ekipage.
Det var mina kommentarer här och nu. Jag kollade dina andra inlägg där du försöker hitta hybridvarianter med varierande promenadtakter och/eller flera småuppehåll. Sådant har jag ju också själv funderat på länge nog, och då har jag kommit fram till två stopp. Det första stoppet ligger då mellan Skandia och Götabanken, och det kallar jag "förmötet". Där har vi inga direkta vittnesiakttagelser, men det är rimligt att de stannar till där och väntar in Tensonmannen.
Skälet till att de stannar där är att Boforsarna står och proppar igen passagen förbi banken och annonspelaren. Det är min uppfattning att Palme jämte Tensonmannen är ute på något hemligt uppdrag, och då vill Palme inte visa upp sig så nära platsen ifråga utan skickar fram polarn Tenson för att kolla läget. När kusten sedan blir klar så går makarna Palme ner, de stannar och växlar några ord med Tenson där, och sedan viker Tenson av in på Tunnelgatan varefter paret Palme börjar gå igen. Gärningsmannen kommer söderifrån, möter dem på trottoaren, vänder sedan omgående på klacken och kilar ikapp och skjuter. Så ser min bästa modell ut.
I modellen har vi två stycken stopp. Förmötet blir visserligen kort men paret Palme står kvar där och väntar tills kusten är klar. Det är där som lejonparten av de "43 sekunderna" förbrukas. Sedan går ytterligare några sekunder åt till "mötet" som Delsborn ser nere vid Dekorima. Märk även att de "43 sekunderna" troligtvis är något längre än så, bortemot en hel minut. Det stämmer bättre med Enocksson & Blomkvists måttliga tempo.
Det var allt just nu. Fint att du grunnar över det här. Tids nog hoppas jag att du ska komma över till tvåmannascenariot. Sedan tycker jag kanske, att sådana här allmänna resonemang om förloppen hör bättre hemma i huvudtråden än här i Engström-tråden. Varken du eller jag verkar ju vara inne på att Tensonmannen är Engström, eller att Engström är gärningsman för den delen. Att försöka argumentera din förloppsmodell i det sammanhanget innebär ju att du hela tiden tvingas betona de negativa aspekterna av modellen istället för att positivt skissa upp helheten utan referens till Engström.