Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-29, 09:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Han är också rätt dålig på att förklara saker om delen med klockan är rätt återgiven.

Det är rätt många som fastnat där och inte helt fattar vad han menar.
Instämmer, där är han lite överambitiös och krånglar till det lite. Han är dock tydlig med att han sagt 23.19 till Engström och att klockan utifrån det bör ha varit runt 23.20 "men inte just så mycket mer" när denne klivit ut på gatan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-05-29 kl. 09:52.
Citera
2024-05-29, 10:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Blod ur munnen kom det ur munnen direkt efter dådet. Var han perplex ett par sekunder efter skott 2 som snuddade LP, kan han ha sett blodet hur munnen som GM.

2. AH, KJ och SG skrevs det om i media.

Har du gjort testerna för att se om man kan se blodet ur munnen än?

Jag har testat med en annan människa. Det går inte att se blod komma ur munnen på en människa som ligger i på mage med huvudet vänt åt andra hållet om du inte står och i princip lutar dig över människan.

Att dessutom kunna avgöra att blodet kommer från munnen och inte bröstet innebär ytterligare svårigheter.
Citera
2024-05-29, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Håller med om mycket. Tror jag skrev ett lite oförsiktigt inlägg tidigare idag där jag antydde att han ljuger om allt. Det jag menade var mer att det finns en genomgående trend av att han förstärker. Men det finns sanningar också och jag tror att många skulle bli förvånade av hur mycket han säger som faktiskt har någon slags faktagrund.

Tror bara inte att han hade några som helst problem med att medvetet överdriva i valda lägen, och att man inte behöver söka långsökta förklaringar till att han själv upplevde det som sant. Det finns lite för många sådana episoder med honom för att han rimligen skulle ha en självbild av att han genomgående varit sanningsenlig.

Får man fråga vilken sak du med säkerhet påstår att Engström säger som är självupplevt ?
Citera
2024-05-29, 13:29
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Får man fråga vilken sak du med säkerhet påstår att Engström säger som är självupplevt ?

Han har uppgett tillräckligt många observationer från mordplatsen efter skotten som han rimligen inte kunnat läsa sig till när han yttrade dem för att det ska vara så gott som klarlagt att han var där. Bara det ger honom nästan alibi baserat på hur tungt man värderar det.

Jag har inte tid att sätta ihop någon lista nu eftersom jag är på jobbet. Men det krävs en helt astronomisk slump för att allt korrekt han uppgett från mordplatsen ska vara en slump samtidigt som hans närvaro delvis styrks av andra uppgifter och observationer. Sedan kan man stapla otaliga andra saker ovanpå det som sammantaget också talar oerhört starkt emot att han var GM.
Citera
2024-05-29, 13:35
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Han har uppgett tillräckligt många observationer från mordplatsen efter skotten som han rimligen inte kunnat läsa sig till när han yttrade dem för att det ska vara så gott som klarlagt att han var där. Bara det ger honom nästan alibi baserat på hur tungt man värderar det.

Jag har inte tid att sätta ihop någon lista nu eftersom jag är på jobbet. Men det krävs en helt astronomisk slump för att allt korrekt han uppgett från mordplatsen ska vara en slump samtidigt som hans närvaro delvis styrks av andra uppgifter och observationer. Sedan kan man stapla otaliga andra saker ovanpå det som sammantaget också talar oerhört starkt emot att han var GM.

Fast det är väl mer eller mindre klarlagt (av både PU och privatspanare), att samtliga uppgifter han nämner går att läsa sig till i tidningarna dagarna efter mordet. SE hörs väl först 10:e mars till på köpet.
Citera
2024-05-29, 13:42
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack för den utläggningen, Faderlig. Jag känner emellertid fortfarande inte att jag fått svar på om det är samme man som Delsborn ser stå och samtala med paret Palme vid Dekorima 10-30 sekunder före skotten. Att den gruppen står stilla framgår av att Delsborn, efter att han gjort sin iakttagelse av "mötet", vänder blicken mot trafikljusen allra minst tio sekunder innan skotten avfyras. Om de inte stått stilla så skulle de hinna söder om Tunnelgatan innan det smäller. Men det gjorde de ju inte.

Om Fauzzis "43 sekunder" får jag helt enkelt upprepa vad jag redan sagt, att det inte råder något tvivel alls om att de gäller. Med andra ord är Fauzzis position – att han hunnit upp till Bonnierhuset innan skotten avfyras – helt korrekt. Att klarlägga detta är inte svårt utan det kan du själv göra genom att ta fram penna och papper och på det märka upp positionerna för de fyra ekipagen på västra trottoaren när skotten avfyras och sedan backa upp dem norrut under antagande att de "43 sekunderna" gäller. Då finner man att det stämmer fint, och att Enocksson & Blomkvist är Najics främre par, som alltså går direkt före paret Palme. Om du sedan upprepar samma övning fast utan de "43 sekunderna" så ser du att den varianten överhuvudtaget inte funkar. Svårare än så är det inte att etablera de "43 sekunderna" utan det kan vilken normalbegåvad tolvåring som helst göra på tio minuter.

I och med att de "43 sekunderna" gäller så uppkommer problemet med att Tensonmannen antingen passerar paret Palme eller stannar och pratar med dem. Under det senare antagandet klaffar det naturligtvis med Delsborns iakttagelse och då är din gubbe Delsborns. Om han däremot passerar paret Palme så är det upp till dig att sy ihop någon story om det. Jag kan det i alla fall inte.

När det gäller frågan om Fauzzis Tensonman är identisk med Mårtens och Najics Grandman så försöker somliga ta stöd i tanten Nordströms uppgifter rörande den saken. Men Nordström har påvisats fara med felaktiga uppgifter om sitt tv-tittande och hennes tidsaxel är minst sagt skakig. Därför menar jag att det är bättre att använda din argumentation, nämligen att om det vore olika gubbar så är det ju märkligt att ingendera hört av sig vare sig till myndigheter eller medier.

Dessutom måste ju timingen vara enastående perfekt för att Grandmannen ska "lämna över" precis där och sedan själv gå upp i rök. Najic tittar söderut inifrån kiosken en halvminut efter skotten och då är både mannen och makarna Palme borta. De enda som finns kvar på västra trottoaren är det par som gick framför makarna Palme, och som befinner sig en bit ner i kvarteret. Märk väl att det är tomt bakom dem hela vägen upp till kiosken. Så hela det här "vaktombytet" som jag lite skämtsamt kallar det säger ju i sig att det är ytterst osannolikt att Grandmannen och Tensonmannen skulle röra sig om två olika personer.

För frågan om Engströms gärningsmannaskap tycker jag att det jag sagt här och i förra inlägget är mer än tillräckligt för att fullständigt vederlägga idén om Engström som ensam gärningsman. Skulle man istället sätta in Engström som gärningsman i en konspiration så lättar det visserligen på restriktionerna när det gäller informationsproblemet – alltså hur Engström kan få reda på att paret Palme är på ingående – men i gengäld dyker det upp en massa andra problem, som enligt min uppfattning är lika oöverstigliga som dem som helt utesluter honom som ensam gärningsman.

De flesta som överväger Engström som gärningsman verkar inte ha förstått hur oerhört många orimligheter man måste stapla på varandra för att ens få ett fantasiscenario att gå ihop. Som jag sade i förra inlägget så måste han ta höger när han kommer ut, han måste ligga cirka 50 meter före Fauzzi men ändå lyckas göra sin klackvändning direkt efter att han mött paret Palme och detta utan att Fauzzi märker att samma gubbe som just gått en bit framför honom nu vänt och kommer tillbaka bakom paret Palme. Det finns knappt en enda sekunds tidsmarginal, utan Engström måste stämpla ut lite före kl 23.19.00 för att hinna med allt detta. Då förutsätter det att Roland Bergströms justering av systemklockan efter Fröken Ur ligger på lite mer än 60 sekunder, säg 75 sekunder, för annars går det inte ihop. Sedan måste förstås Engström, nu i rollen som Tensonmannen, på något sätt överbrygga de "43 sekunderna" genom att finta Palme på något sätt som i alla fall inte jag begriper. Och någon annan måste ikläda sig rollen som Delsborns Dekorimaman och kliva in där för att stå och prata med Palme.

Hela storyn om Engström som ensam galning hör väl till den värsta rappakalja jag någonsin hört. Det är i alla fall fint att du inte accepterat den, även om jag nog tycker att du verkar ha svalt en del annat som inte bör sväljas.

Märk väl att här har jag inte ens tagit upp frågan om mordtiden, där jag visat att den officiella mordtiden ligger fel med två och en halv minuter. Korrigerar man den så är Engström helt utesluten som gärningsman av det enkla skälet att han befinner sig inne på Skandia när mordet begås. Då spelar det ingen roll om man tänker ensam gärningsman eller konspiration.

Rörande enkelhetskriteriet, eller "Ockhams rakkniv" som en del tjatar om, så är det nog bra att förenkla så långt som materialet tillåter, men inte längre än så. Min huvudinvändning mot ditt resonemang i ditt svarsinlägg handlar väl om att du förenklat "längre än så". Jag menar, om du verkligen vill gå in för en enkel modell så ska du läsa salig Lars Krantz. Han hävdade ju ett tag, att det var Lisbeth som skjutit Olof Palme. Då behöver man inte ens en separat gärningsman. Det blir väldigt enkelt och fint. Fast då finns naturligtvis vissa andra problem med den modellen, eller hur?
Ja, det är samma man för alla vittnen i det upplägget. En man går bakom, kommer ifatt eller förbi, skjuter OP och springer från platsen.

Om det skett något möte eller inte är en separat fråga som inte påverkar mitt grundpåstående. Att det ser ut att vara en och samma man som beskrivs från Grand till Regeringsgatan. Det kan ha skett med eller utan ett stopp vid dekorimahörnan.

Dock så undrar jag var uppgiften om att AD såg LOP med mannen 10-30 sek innan mordet kommer ifrån?

Vad gäller de 43 sekunderna så får jag först tacka för insikten i att man faktiskt kan göra en jämförelse mellan Enocksson och NF. Fast jag vill nog inte påstå att det är 100% klart att paret LN ser är just dom. Det är ju helt klart det mest troliga, men det är inte helt utan tvivel. Särskilt med tanke på att LN i första förhöret uppger att det är två män det rör sig om.

Det var ju en skillnad i runda slängar 75 meter extra de har tagit sig, vilket i ett promenadtempo på 1,3 m/s blir 58 sek. Vilket ju faktiskt är mer än vad som skiljer mellan NF och LOP.

Men så har vi ju dock en sak som stör den här uträkningen något rejält. Och det är den här uppgiften från LP.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00-D
"De fortsatte Sveavägen söderut och strax efter Adolf Fredriks kyrkogata sneddade de över Sveavägen (i anslutning till övergångsstället) i riktning mot affären SARI, där Lisbeth Palme en kort stund tittade i skyltfönstren."

Då måste vi först förstå vad LP menar med "en kort stund". Är det 10 sek eller 40 sek? kan hon ha stått och tittat i ca 58 sek?

Om vi inte vet det här blir ju uträkningen tyvärr väldigt försvagad. Så finns det någon bättre uppskattning som LP gjort i något förhör? det hade ju varit fördelaktigt.
Citera
2024-05-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, det är samma man för alla vittnen i det upplägget. En man går bakom, kommer ifatt eller förbi, skjuter OP och springer från platsen.

Om det skett något möte eller inte är en separat fråga som inte påverkar mitt grundpåstående. Att det ser ut att vara en och samma man som beskrivs från Grand till Regeringsgatan. Det kan ha skett med eller utan ett stopp vid dekorimahörnan.

Dock så undrar jag var uppgiften om att AD såg LOP med mannen 10-30 sek innan mordet kommer ifrån?

Vad gäller de 43 sekunderna så får jag först tacka för insikten i att man faktiskt kan göra en jämförelse mellan Enocksson och NF. Fast jag vill nog inte påstå att det är 100% klart att paret LN ser är just dom. Det är ju helt klart det mest troliga, men det är inte helt utan tvivel. Särskilt med tanke på att LN i första förhöret uppger att det är två män det rör sig om.

Det var ju en skillnad i runda slängar 75 meter extra de har tagit sig, vilket i ett promenadtempo på 1,3 m/s blir 58 sek. Vilket ju faktiskt är mer än vad som skiljer mellan NF och LOP.

Men så har vi ju dock en sak som stör den här uträkningen något rejält. Och det är den här uppgiften från LP.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00-D
"De fortsatte Sveavägen söderut och strax efter Adolf Fredriks kyrkogata sneddade de över Sveavägen (i anslutning till övergångsstället) i riktning mot affären SARI, där Lisbeth Palme en kort stund tittade i skyltfönstren."

Då måste vi först förstå vad LP menar med "en kort stund". Är det 10 sek eller 40 sek? kan hon ha stått och tittat i ca 58 sek?

Om vi inte vet det här blir ju uträkningen tyvärr väldigt försvagad. Så finns det någon bättre uppskattning som LP gjort i något förhör? det hade ju varit fördelaktigt.

Snabbsvar nu. Att de "43 sekunderna" gäller är alldeles klart och det tycker jag att du borde kunna acceptera istället för att försöka grumsa till det.

Om Sari säger Lisbeth i något förhör att de knappt ens stannade till där utan mest bara saktade ner. Så fördröjningen vid Sari handlar om tio sekunder, om ens det.

Om Delsborn så gjorde han iakttagelsen av "samtalet" eller "mötet" medan han stod och väntade vid rödljusen. Jag har lärt mig att intervallen låg på cirka 35 sekunder och som rutinerad förare vet man ungefär när det börjar dra ihop sig till grönt ljus. Då får man avsätta minst fem sekunder för att han vänder blicken mot trafikljusen när det ska till att slå om till grönt. När det väl slår om tar det ytterligare fyra sekunder innan det första skottet avfyras. Som du ser blir det minst tio sekunder för bägge momenten, men kanske mer än så. Dock blir det knappast längre än cirka 30 sekunder. Därav det föreslagna intervallet på 10-30 sekunder, ifall du undrar.

Vad promenadtakterna beträffar så är de uppgifter vi har att makarna Palme rörde sig i raskt tempo medan Enocksson & Blomkvist inte hade särskilt bråttom. Ett tag tänkte jag, att kanske var det just därför som paret Palme gick över till östra sidan, för att slippa "köra om" E&B. Men sedan kom uppgiften fram om att Lisbeth sagt till en av sköterskorna på Sabb att det var Olof Palme som ville gå dit till Dekorima. Det låter ju inte som att det bara rört sig om att man ville slippa "trängas på trottoaren" med långsammare ekipage.

Det var mina kommentarer här och nu. Jag kollade dina andra inlägg där du försöker hitta hybridvarianter med varierande promenadtakter och/eller flera småuppehåll. Sådant har jag ju också själv funderat på länge nog, och då har jag kommit fram till två stopp. Det första stoppet ligger då mellan Skandia och Götabanken, och det kallar jag "förmötet". Där har vi inga direkta vittnesiakttagelser, men det är rimligt att de stannar till där och väntar in Tensonmannen.

Skälet till att de stannar där är att Boforsarna står och proppar igen passagen förbi banken och annonspelaren. Det är min uppfattning att Palme jämte Tensonmannen är ute på något hemligt uppdrag, och då vill Palme inte visa upp sig så nära platsen ifråga utan skickar fram polarn Tenson för att kolla läget. När kusten sedan blir klar så går makarna Palme ner, de stannar och växlar några ord med Tenson där, och sedan viker Tenson av in på Tunnelgatan varefter paret Palme börjar gå igen. Gärningsmannen kommer söderifrån, möter dem på trottoaren, vänder sedan omgående på klacken och kilar ikapp och skjuter. Så ser min bästa modell ut.

I modellen har vi två stycken stopp. Förmötet blir visserligen kort men paret Palme står kvar där och väntar tills kusten är klar. Det är där som lejonparten av de "43 sekunderna" förbrukas. Sedan går ytterligare några sekunder åt till "mötet" som Delsborn ser nere vid Dekorima. Märk även att de "43 sekunderna" troligtvis är något längre än så, bortemot en hel minut. Det stämmer bättre med Enocksson & Blomkvists måttliga tempo.

Det var allt just nu. Fint att du grunnar över det här. Tids nog hoppas jag att du ska komma över till tvåmannascenariot. Sedan tycker jag kanske, att sådana här allmänna resonemang om förloppen hör bättre hemma i huvudtråden än här i Engström-tråden. Varken du eller jag verkar ju vara inne på att Tensonmannen är Engström, eller att Engström är gärningsman för den delen. Att försöka argumentera din förloppsmodell i det sammanhanget innebär ju att du hela tiden tvingas betona de negativa aspekterna av modellen istället för att positivt skissa upp helheten utan referens till Engström.
Citera
2024-05-29, 14:52
Medlem
Citat:

Okej så inget specifikt utan du tycker han gett en bra beskrivning på mordplatsen så det ger honom alibi..

Det är iofs inte så man fastställer en person men då vet jag..

Är han GM så kommer du då troligen bara säga : Jaha då läste han till sig en del !
Citera
2024-05-29, 17:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej så inget specifikt utan du tycker han gett en bra beskrivning på mordplatsen så det ger honom alibi..

Det är iofs inte så man fastställer en person men då vet jag..

Är han GM så kommer du då troligen bara säga : Jaha då läste han till sig en del !
Det är absolut så man fastställer att en person varit där.

Det är en rätt enkel logik. Har man specifika uppgifter man bara kan ha fått om man varit där så har man troligtvis varit där.

SE råkar ha en lista på ca 20 observationer han gjort som visat sig vara korrekta. Visa av dom är han första källa till.

Att han ska ha sådan extrem tur med alla observationer samtidigt som att han har en extrem tur med att en man, som bäst stämmer in på SE, finns beskriven vid flertalet tillfällen på mordplatsen efter mordet. Det finns knappt på kartan.
Citera
2024-05-29, 18:28
Medlem
Jag begriper verkligen inte vad Palmegruppen gjort. Varför väljer de SE som syndabock och därmed skäl att lägga ned med tanke på att han har ett i princip 100% alibi? Förstod de inte att det skulle genomskådas? Enligt de flesta som skriver här, och många är experter inom olika områden, är CA mycket trolig som mördare. Hur kommer det sig att de inte tog honom?
Citera
2024-05-29, 18:34
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag begriper verkligen inte vad Palmegruppen gjort. Varför väljer de SE som syndabock och därmed skäl att lägga ned med tanke på att han har ett i princip 100% alibi? Förstod de inte att det skulle genomskådas? Enligt de flesta som skriver här, och många är experter inom olika områden, är CA mycket trolig som mördare. Hur kommer det sig att de inte tog honom?

Vilket alibi är det, det har jag missat?
Citera
2024-05-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vilket alibi är det, det har jag missat?

Kolla med Faderlig, Enough och Ursprungligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in