2024-05-29, 11:20
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilchange
Putin kommer såklart inte vara nöjd om hann vinner i Ukraina. Vem vill ha krig, inte jag iallafall. Principen är samma som med Hitler på 1930-talet. Vi vek oss angående KRIM 2014 och då provar Putin lite mer, viker vi oss igen kommer nästa steg. Känner du ens några Ukrainare?, det gör jag, många.

Jodå, jag har bott och arbetat i Ukraina i perioder 2002-2006, både i Alushta på Krim och i Kharkov. Har också rest runt och har fortfarande kontakt med kollegor och vänner från både Krim och Ukraina. Landet slets isär av Ryssland och EU/USA. Landet kunde annars blivit en bro mellan öst och väst.
Citera
2024-05-29, 11:25
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur vet du att hotbilden är falsk?

Vad är detta för fåneri? Sverige medverkade med två observatörer? (!!!!)

Ska man angripa Kina också för att de medverkar i Svarta Havet tillsammans i en övning med Ryssland? Kineserna hade till och med en fregatt med i övningen. Vafan gör Kina i Svarta Havet?
https://centerformaritimestrategy.org/publications/china-and-russia-in-the-black-sea-region-moving-towards-pax-sinica/

Det måste väl för fan bli en rim och reson i anklagelserna. Annars kan man anklaga vilket land som helst i världen för precis vad som helst. Det räcker med att en medborgare i ett land hejat på en amerikan för att de ska ha ett djupgående militärt samarbete.

EDIT: Ser nu förresten att skribenterna till dina artiklar är dessa tre herrar. Det förklarar saken.
https://www.alliansfriheten.se/om-sajten/

Att hotbilden som målades upp 2014-2015 var extremt överdriven framgår av Mattias Göranssons artikel.

Varför ska Sverige ha militära observatörer i en NATO-övning i Svarta Havet som avser att provocera Ryssland? Schweiz hade inte det.
Citera
2024-05-29, 11:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix

Ryssland varnade igår "små länder" att skicka vapen och ammunition som används för attacker mot mål i Ryssland

P
Citat:
utin varnar för att använda västvapen mot Ryssland

Den ryske presidenten Vladimir Putin hotar med "allvarliga konsekvenser" om västländer levererar vapen och ammunition till Ukraina, som sedan används i attacker mot mål i Ryssland.

Putins utspel kommer efter det att både Nato-chefen Jens Stoltenberg och Frankrikes president Emmanuel Macron vädrat möjlighet att attackera militära mål i Ryssland.

– Denna konstanta eskalering kan få ödesdigra konsekvenser, säger Putin under sitt pågående besök i Uzbekistan.

– I Europa, främst i små länder, bör man vara medveten vad det är man leker med.

...och nu på morgonen presenterar regeringen ett nytt militärt stödpaket till Ukraina värt drygt 13 miljarder kronor

Varför utelämnar du medvetet detta?

Citat:
Putin konstaterade också att många länder i Europa hade ”små territorier” och att de har ”hög befolkningstäthet”.

Menar han Sverige då? Hur ska man tolka Putin? Kan man feltolka? Vad menar han egentligen med uttalandet? Vill man ha en sådan person som göra sådana här uttalanden i Europa? Ska han få lägga sig i vad andra länder gör?
Citera
2024-05-29, 11:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Att hotbilden som målades upp 2014-2015 var extremt överdriven framgår av Mattias Göranssons artikel.

Varför ska Sverige ha militära observatörer i en NATO-övning i Svarta Havet som avser att provocera Ryssland? Schweiz hade inte det.

Schweiz är/var väl ett neutralt land? Sverige var inte det vid det tillfället. Självfallet är vi det inte heller idag
Citera
2024-05-29, 11:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Men hur vet Mattias Göransson att hotbilden är falsk? Vad har han för spåkula för att bedöma detta?

Vad gör att ha har rätt och diverse andra har fel? Varför kan det inte vara tvärtom?

Citat:
Menar du allvar nu??????

Hur stor flotta har Schweiz??????
Citera
2024-05-29, 11:34
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Bra trådstart som tydligt visar att ledande svenska politiker numera agerar 100% som amerikanska neocon-agenter. Det blir smärtsamt uppenbart att man numera skiter fullständigt i Sverige och svenskarnas bästa och bara ser till hur mycket man kan sälja ut landet och utnyttja det som uppmarchområde för fortsatt hets och provokation mot deras "ärkefiende" i öst, ackompanjerad av stenhård mediepropaganda för att vi glatt ska fortsätta hurra medan de sista spillrorna av vår välfärd och våra skattekronor offras på den falska solidaritetens altare. Man försöker nu göra med vårt land vad Ukrainas korrupta regim redan gjort med sitt, offrat det som bondeoffer i oligarkernas proxykrig.

De icke-tänkande människorna och de betalda propagandaspridarna kommer dock självklart fortsätta med sina imbecilla anklagelser om "vatnik", "rysstroll" och fortsätta skrika på sandlådenivå så fort någon som motsätter den officiella tramsberättelsen om den "oprovocerade fullskaliga invasionen" vågar öppna munnen , inget annat är att förvänta sig. Är man intresserade av hur saker och ting egentligen ligger till gör bäst i att ignorera pajkastning och påhopp och främst leta oberoende och objektiva källor som inte är kontrollerade av varken USA/EU eller Ryssland.

Bra skrivet! Som du skriver behöver man inte vara "rysstroll" för att kritisera Sveriges agerande i Ukraina-frågan lika lite som man behöver vara "rasist" för att kritisera Sveriges migrationspolitik.
Citera
2024-05-29, 11:35
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Du har rätt till din åsikt såklart.

Det var inget allmänt ”tyckande” jag gav uttryck för utan en kvalificerad bedömning utifrån tillgänglig information.
Citera
2024-05-29, 11:37
Medlem
Citat:
Jodå, jag har bott och arbetat i Ukraina i perioder 2002-2006, både i Alushta på Krim och i Kharkov. Har också rest runt och har fortfarande kontakt med kollegor och vänner från både Krim och Ukraina. Landet slets isär av Ryssland och EU/USA. Landet kunde annars blivit en bro mellan öst och väst.

"Har också rest runt och har fortfarande kontakt med kollegor och vänner från både Krim och Ukraina"

Som jag skrev till någon annan, i det här fria och skapligt demokratiska landet Sverige har du rätt till din åsikt. Jag inser snabbt att din vilja är ett ryskt övertagande av Ukraina och kanske senare en fortsättning mot valda delar av gamla Östeuropa. Du drömmer säkerligen om att bli en del av en nomenklatura i ett ryskt storimperium baserat på gamla sovjetrepubliker. Jag till skillnad från dig skulle vara villig att ge mitt liv för att nedkämpa alla sådana stater.
Citera
2024-05-29, 11:38
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men hur vet Mattias Göransson att hotbilden är falsk? Vad har han för spåkula för att bedöma detta?

Vad gör att ha har rätt och diverse andra har fel? Varför kan det inte vara tvärtom?

Menar du allvar nu??????

Hur stor flotta har Schweiz??????

Läs Mattias Göranssons artikel. Han visar att de ryska hoten som vi matades efter 2014 var falska eller extremt överdrivna. Nu däremot är tyvärr den ryska hotbilden mycket hög på grund av våra idiotiska politikers agerande.
Citera
2024-05-29, 11:44
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Åk till Ukraina och strid om tycker så! Jag vill inte ha krig! Och att tro att Ukraina som har varit splittrat i sekler kan bli ett enat land efter tio år av inbördeskrig och rysk ockupation är befängt!

Du har, som alla rysstroll, helt missat/förbigått att det är ryssland som är aggressorn(!)

Den enda som kan avsluta kriget precis när som helst är väskbajsaren i kreml, genom att dra tillbaka sina trupper från Ukrainskt territorium.

Den ende som uppenbarligen vill ha krig är: väskbajsarn.
Citera
2024-05-29, 11:46
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
"Har också rest runt och har fortfarande kontakt med kollegor och vänner från både Krim och Ukraina"

Som jag skrev till någon annan, i det här fria och skapligt demokratiska landet Sverige har du rätt till din åsikt. Jag inser snabbt att din vilja är ett ryskt övertagande av Ukraina och kanske senare en fortsättning mot valda delar av gamla Östeuropa. Du drömmer säkerligen om att bli en del av en nomenklatura i ett ryskt storimperium baserat på gamla sovjetrepubliker. Jag till skillnad från dig skulle vara villig att ge mitt liv för att nedkämpa alla sådana stater.

Nej, jag älskar Sverige och vill att alla människor ska leva i fred och frihet och få bestämma sitt eget öde. Men jag saknar Sverige som det var innan 1990. Sedan har det tyvärr gått utför på grund av idiotiska beslut både när det gäller privatiseringar, byråkratisering i offentlig sektor pga New Public Management, migration, finanspolitik och säkerhetspolitik.
Citera
2024-05-29, 11:50
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Du har, som alla rysstroll, helt missat/förbigått att det är ryssland som är aggressorn(!)

Den enda som kan avsluta kriget precis när som helst är väskbajsaren i kreml, genom att dra tillbaka sina trupper från Ukrainskt territorium.

Den ende som uppenbarligen vill ha krig är: väskbajsarn.

Jag gillar inte heller Putin och vill inte att han ockuperar Sverige också. Men risken ökar ju mer vapen vi skickar till Ukraina och ju färre vapen vi har kvar för vårt eget försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in