2024-05-29, 08:47
Medlem
Alltså det där jävla äcklet Karlsson! Stryk skall han ha!
Citera
2024-05-29, 08:54
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem är, inte vad är, idiot. En figur skapad av Astrid Lindgren. Har du slarvat med din medicin idag?

TS undrar vad han är, till sin natur, och inte vem han är. Du verkar dock ha problem med att både läsa och förstå svenska. Inte minst då svaret ditt är helt ovidkommande i sammanhanget, givet frågeställning.

/AI
Citera
2024-05-29, 09:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Karlsson på taket är hur en helt vanlig sexåring brottas med moral, orsak-verkan och skuldfrågor. I andra storys kan det vara en "liten djävul på axeln", men det hade inte varit lika originellt. Visst finns det också tex politiker som när de blivit påkomna att sprängt ångmaskinen skyller på nån figur. En Mållgan. Hade vi inte nån som skyllde på sin städerska eller vad det var, måste finnas hur många exempel som helst, kan vi komma på flera? En lysande saga i det avseendet och det komiska blir när vuxna gör så.
Citera
2024-05-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Jag tror svaret är så enkelt som ”En fantasifigur”.
Utan att tillfalla någon närmre genre som cyborg, troll eller liknande. Kanske en manifestation från lillebror som då enkelt behöver att han kan flyga så då fantiserar han en propeller på ryggen. Men finns det ett närmre svar som inte är en gissning skulle det vara intressant

Men Lillebrors föräldrar träffar ju Karlsson och blir så chockerade att de nästan svimmar!
Det tyder ju på att Karlsson är något utöver det vanliga.
Vad jag vet är han det enda som avviker i Karlsson-universumet.

Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Vad var Tjorven?

Tjorven var en helt vanlig flicka, en sån där som inte har en propeller på ryggen.
Citera
2024-05-29, 12:26
Medlem
Hussefars avatar
På tal om vad Karlsson är för något.

Vad för ålder har detta "väsen"? Hans ålder är väldigt svår att pinpointa. Har aldrig blivit klok på den. Minns att jag satt och undrade detta lika mycket som barn som jag gör nu.
Citera
2024-05-29, 14:04
Medlem
Han är väl en fantasi likt Peter pan.
En fantasi med lite mongolida inslag
Citera
2024-05-29, 14:25
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
På tal om vad Karlsson är för något.

Vad för ålder har detta "väsen"? Hans ålder är väldigt svår att pinpointa. Har aldrig blivit klok på den. Minns att jag satt och undrade detta lika mycket som barn som jag gör nu.

"En vacker och genomklok och lagom tjock man i sina bästa år."
Relativt godtycklig åldersbeskrivning..
Citera
2024-05-29, 16:21
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Men Lillebrors föräldrar träffar ju Karlsson och blir så chockerade att de nästan svimmar!
Det tyder ju på att Karlsson är något utöver det vanliga.
Vad jag vet är han det enda som avviker i Karlsson-universumet.

Tjorven var en helt vanlig flicka, en sån där som inte har en propeller på ryggen.
Ja sant, men jag menade inte fantasifigur inser jag nu. Vad jag menade var bara att han är ett sagoväsen av något slag utan närmre specificering. Inte att han är en fantasi.
Citera
2024-05-29, 16:41
Avslutad
När vi var små fick vi förklarat direkt från källan att han var en hustomte som var "modern"
Citera
2024-05-29, 17:39
Medlem
El-gigantes avatar
karlsson är en homonculus utan själ
Citera
2024-05-29, 17:49
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Någon som vet ursprung på GM!? Vart fan kommer Karlsson ifrån känns inte typisk 70-talsvensk alls
mer åt Balkan hållet möjligen Litauen eller Estland...
Citera
2024-05-29, 18:49
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Någon som vet ursprung på GM!? Vart fan kommer Karlsson ifrån känns inte typisk 70-talsvensk alls
mer åt Balkan hållet möjligen Litauen eller Estland...
Han är svensk, bor i malmö o är helt normal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in