Citat:
Jag börjar närma mig 55år och planerar uttag av tjänstepention från 55år (5-10år)
Jag är sjukpensionerad och min avtalspension påverkar inte min sjukersättning, inte skatten heller.
Hela tjänstepensionen skall återinvesteras i globala indexfonder, för jag har ingen
användning av kapitalet innan ålderspensionen som har beräknad riktålder 68år.
Har god ekonomi, sjukt låga boendekostnader och tillräcklig buffert finns.
Många menar att det är dumt att ta ut i förtid på kort tid? Varför.. om man har läget under kontroll
Jag är sjukpensionerad och min avtalspension påverkar inte min sjukersättning, inte skatten heller.
Hela tjänstepensionen skall återinvesteras i globala indexfonder, för jag har ingen
användning av kapitalet innan ålderspensionen som har beräknad riktålder 68år.
Har god ekonomi, sjukt låga boendekostnader och tillräcklig buffert finns.
Många menar att det är dumt att ta ut i förtid på kort tid? Varför.. om man har läget under kontroll
Du verkar ha fått endel svar, men jag ställer mig lite tveksam till rådet du fått av andra och här.
Vad gäller att du behöver skatta för pensionen när du tar ut dem? Ja, det måste du göra, men samtidigt måste du ju skatta för dem om du tar ut dem senare. Skattesatsetr kan naturligtvis ändras över tid, men det kan nog gå lite på båda hållen. Man skall nog räkna med oförändrade satser även om skiktgränser ändras (om man inte tänker i reella värden). En sak som kan ställa till det är ifall du kommer över någon brytgräns och får högre marginalskatt än annars. Annars gör inte beskattning någon större skillnad om avkastning är densamma, beskattningen av kapitalet och uttag slutligen kan göras skattefritt.
Kan du få bättre avkastning än förvaltaren? Det finns nog inget som säger att du kan, men samtidigt skall man vara medveten om att det nog inte finns något som säger att förvaltaren får bättre avkastning än du. Många försöker framställa sig som experter, något som är värt att betala extra för, men som inte sen levererar. Här skall man dock inte försöka tro att man skall slå index, det är ett ganska säkert recept på att få undermålig avkastning. Du skall kanske heller inte förvänta dig avkastning enligt index ifall du vill sänka risken genom att ha visst mått av räntebärande, men det skall ju en pensionförvaltare också förväntas göra.
Vad gör efterlevandeskyddet? Dör du går inte din pension till allmänna arvsfonden (jag menar då den du inte fått än), den går som ett tillägg till andra som saknar efterlevandeskydd. Den utgör alltså en slags försäkring med skillnaden att pensionsbolaget inte tar så stor marginal på det. Här är två saker att tänka på: om du räknar med att dö tidigare än andra så kommer ju denna ordning vara till nackdel för dina efterlevande, om du räknar med att dö senare än andra så kommer denna ordning vara till fördel för dig. Här blir det till att dels göra en riskbedömning av när du kommer att dö och dels väga värde för efterlevande och dig själv.
En lite filosofisk tanke som jag berört lite i föregående stycke är att pengar inte har samma värde. En hundralapp idag, en hundralapp i morgon och en hundralapp till dina efterlevande är olika värda. Eller ja, en hundralapp är inget värd i sig, värdet ligger i vad du får för hundralappen. Själv skulle jag säga att pengarna rätt mycket tappar värde när man blir för gammal för att kunna finna något värde i det du kan få för pengarna. Man kanske finner värde i att efterlevande kan hitta värde i det hundralappen kan ge det, men samtidigt är nog mer värde i att kunna vara med och uppleva det värde som det ger. Detta innebär att det kan vara mer värt att ha pengarna medan man är tillräckligt firsk för att kunna ha glädje av dem - vilket talar för att ta ut pensionspengarna tidigare.