2024-05-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berga70
Jag börjar närma mig 55år och planerar uttag av tjänstepention från 55år (5-10år)
Jag är sjukpensionerad och min avtalspension påverkar inte min sjukersättning, inte skatten heller.

Hela tjänstepensionen skall återinvesteras i globala indexfonder, för jag har ingen
användning av kapitalet innan ålderspensionen som har beräknad riktålder 68år.

Har god ekonomi, sjukt låga boendekostnader och tillräcklig buffert finns.

Många menar att det är dumt att ta ut i förtid på kort tid? Varför.. om man har läget under kontroll

Tillräcklig buffert finns ? För vad ?

Ingenting låter som en direkt fråga här annat än att du hört något rykte det är dumt.

Har du buffert för livet är det bara köra. Känner många som förtidspensionerat sig och flyttat utomlands till värmen.

Bara du själv kan räkna ut din ekonomi, ingen här kan göra det utan alla siffror.
Citera
2024-05-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer

Ingenting låter som en direkt fråga här annat än att du hört något rykte det är dumt.

Har du buffert för livet är det bara köra. Känner många som förtidspensionerat sig och flyttat utomlands till värmen.

Bara du själv kan räkna ut din ekonomi, ingen här kan göra det utan alla siffror.

Tillräcklig buffert finns för att inte behöva använda en krona från tjänstepension om jag tar ut den i förtid.

Jag söker svar på vad som är bäst ekonomiskt av att ta ut tjänstepension i förtid eller ej.

Jag hade missat att skatten sänks rejält vid den normala pensionsåldern
Senast redigerad av Berga70 2024-05-29 kl. 18:50.
Citera
2024-05-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Brukar ofta krävas hälsodeklaration för att teckna efterlevandeskydd, även på en del tjänstepensioner krävs det om man ska ta ut pensionen på kort tid, vilket man läst många artiklar om folk som fått cancer vid 65 och inte kan ändra till kort uttagstid.
Ok tack.. kan jag som finne boendes i Finland ta ut mitt lilla svenska tjänstepension när jag fyller 55..hur funkar det?
Citera
2024-05-29, 19:01
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Ok tack.. kan jag som finne boendes i Finland ta ut mitt lilla svenska tjänstepension när jag fyller 55..hur funkar det?

Kontakta företaget och begär utbetalning.
Citera
2024-05-29, 19:02
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berga70
Tillräcklig buffert finns för att inte behöva använda en krona från tjänstepension om jag tar ut den i förtid.

Jag söker svar på vad som är bäst ekonomiskt av att ta ut tjänstepension i förtid eller ej.

Jag hade missat att skatten sänks rejält vid den normala pensionsåldern

Ta ut pengarna. Du kan dö innan 68. Dumsnålt att vänta och riskera att inte få något.
Citera
2024-05-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Det är det som är problemet.. jag vet inte vem ska jag kontakta och har inte BankID... utan det kan jag inte logga in på mina sidor.
Citera
2024-05-29, 19:19
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Det är det som är problemet.. jag vet inte vem ska jag kontakta och har inte BankID... utan det kan jag inte logga in på mina sidor.

Får du inte årsbesked?
Citera
2024-05-29, 19:26
Medlem
Citat:
Får du inte årsbesked?
Tyvärr skickas det till ett land utanför EU och jag vill inte ändra på det för tillfället.. allt annat "officiellt post hamnar där också och jag får inte tillgång på det
Citera
2024-05-29, 21:17
Medlem
Citat:

+1
Citera
2024-05-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer

Man kan ge tips, 10 procentenheter skillnad i skatt från du är 68 till 78 kan vara miljonbelopp skillnad mot att ta ut mellan 55-66 osv
Citera
2024-05-30, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Man kan ge tips, 10 procentenheter skillnad i skatt från du är 68 till 78 kan vara miljonbelopp skillnad mot att ta ut mellan 55-66 osv

Från 68år på 5år med efterlevandeskydd kan vara ett alternativ, men att lägga till ett efterlevandeskydd
försämrar väl pensionen med ca 10%?
Senast redigerad av Berga70 2024-05-30 kl. 09:59.
Citera
2024-05-30, 10:50
Medlem
"Per, 65, har cancer – får inte ut pensionspengarna"

https://www.expressen.se/ekonomi/pen...sionspengarna/

Not your keys, not your coins
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem