2024-05-29, 00:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
...

För länge sedan (för många år sedan!) skrev du i tråden att du skulle ha typ vetskap om en person som skulle ha sett angreppet på Helena, eller i vart delar av det. Jag har för mig att du öppet i tråden vände dig till personen. Jag frågade en gång ungefär samma sak som ovan, men utan att få svar. Så jag frågar igen:

Vem var det här? Hur fick du nys om det? Vad bevittnade personen? Hur gick det sedan? Har personen varit kontakt med polisen? Har du varit i kontakt med polisen om det här? Men viktigast, som sagt: Vem var det här?

Edit: Nu hittade jag det!

Citat:
Som sagt, i kväll/natt har det gått 24 år sedan Helena försvann. Tänker på Helenas familj och vänner! <3

Det finns någon som ska ha sett vad som hände, i alla fall en del av skeendet. Jag förstår om du känner skam för att du inte berättat tidigare. Men du har inte gjort något fel, vilken anledning du än haft för detta, och det är aldrig försent! Du verkar ha en vilja att berätta; hör av dig till polisen och berätta det du sett. Det kan vara av betydelse!!!

Snälla du, om du läser detta, gör Helenas familj denna tjänst! Du kände ju delar av denna.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-29 kl. 01:02.
Citera
2024-05-29, 07:35
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Haller helt med om detta. Vad traden skulle behova ar nagon som verkligen kande HA, som kan komma in och beratta mycket mera detaljerat om hennes liv, relationer och handelser narmast innan forsvinnandet. Den informationen finns inte, trots nastan 5000 sidor. En nara tjejkompis eller killkompis fran den tiden skulle pa nagra fa inlagg kunna bidra med massor av information.

Exakt, och någon sådan person tycks ju inte finnas i tråden. Syster U och syster G har kanske kunskaper, och Pernilla W. Och därifrån gissar jag att vi inte får något. Och en annan gissning är att Helena inte berättade allt som hände i hennes liv för dem.

Är det ingen mer här i tråden som känner att vi behandlar Helena som ett objekt; när hon istället borde behandlas som ett subjekt. Hon är objektet vars liv gick om intet. Jag kan tycka att vi avpersonifierar henne, vi ser henne bara som mordoffret med stort M, när vi istället borde fokusera på att ta reda på mer om henne.
Tråden har olyckligt hamnat i en återvändsgränd där vi diskuterar vilka unga män av de som vi vet var ute på sta’n denna kväll, som troligen kan ha genomfört brottet; utifrån vad vi ryktesvägen vet om dessa mäns karaktär. Motivet till brottet lägger trådens diskussion mindre vikt vid. Och jag tror fortfarande att motivet kanske kan hittas i Helenas umgänge och liv, tiden innan denna ödesdigra kväll.

Som jag ser det är tråden just nu inne i en meningslös diskussion om huruvida hon gick hem tillsammans med en man, eller huruvida hon fick skjuts av folk som hon var bekant med. Istället borde tråden fokusera på motivet till brottet och därefter komma in på att kartlägga hur det gick till.

Och nu spekulerar jag vilt:
Helena har tidigare, blivit "uppvaktad" av en ung man, som känt attraktion till henne, en man som hon är bekant med i ett sammanhang som vi inte har kunskap om. Hon har har förhållit sig passiv. Denne man har inte förstått att tolka hennes signaler. Han tror felaktigt att Helena är "svårflirtad" och denna kväll gör han ett nytt försök att få henne att mjukna. Denne man kan vara någon av de som figurerar i tråden, men det kan också vara en person som vi överhuvudtaget inte känner till, någon som hon träffat t ex via någon av hennes fritidssysselsättningar.
Senast redigerad av RFT 2024-05-29 kl. 08:02.
Citera
2024-05-29, 08:33
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Haller helt med om detta. Vad traden skulle behova ar nagon som verkligen kande HA, som kan komma in och beratta mycket mera detaljerat om hennes liv, relationer och handelser narmast innan forsvinnandet. Den informationen finns inte, trots nastan 5000 sidor. En nara tjejkompis eller killkompis fran den tiden skulle pa nagra fa inlagg kunna bidra med massor av information.
De nära Helena vill ju inte ens tala om vem som åkte taxi med henne från Töreboda till Stadt. Bara det gör ju att man misstänker att dom vet väldigt mycket mer än vad som kommit till offentlighetens kännedom. Kanske även utredningen.
Citera
2024-05-29, 09:21
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
De nära Helena vill ju inte ens tala om vem som åkte taxi med henne från Töreboda till Stadt. Bara det gör ju att man misstänker att dom vet väldigt mycket mer än vad som kommit till offentlighetens kännedom. Kanske även utredningen.

Både denna väninna som var hos Ulrika, samt denne mansperson som var den fjärde passageraren i taxin vill inte komma fram själva och tala om vilka de är. Det får man ju respektera och det kanske var mycket klokt för att slippa eviga frågor och en öppen diskussion här bl a av användare under vad som ser ut som en livstid.

Om dessa personer inte vill bli outade, så får varken Ulrika, PW eller KM lämna ut dessa namn i radiodokumentärer, tidningar eller i TV- program, det skulle även vara djupt ojuste.
Citera
2024-05-29, 09:42
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Exakt, och någon sådan person tycks ju inte finnas i tråden. Syster U och syster G har kanske kunskaper, och Pernilla W. Och därifrån gissar jag att vi inte får något. Och en annan gissning är att Helena inte berättade allt som hände i hennes liv för dem.

Är det ingen mer här i tråden som känner att vi behandlar Helena som ett objekt; när hon istället borde behandlas som ett subjekt. Hon är objektet vars liv gick om intet. Jag kan tycka att vi avpersonifierar henne, vi ser henne bara som mordoffret med stort M, när vi istället borde fokusera på att ta reda på mer om henne.
Tråden har olyckligt hamnat i en återvändsgränd där vi diskuterar vilka unga män av de som vi vet var ute på sta’n denna kväll, som troligen kan ha genomfört brottet; utifrån vad vi ryktesvägen vet om dessa mäns karaktär. Motivet till brottet lägger trådens diskussion mindre vikt vid. Och jag tror fortfarande att motivet kanske kan hittas i Helenas umgänge och liv, tiden innan denna ödesdigra kväll.

Som jag ser det är tråden just nu inne i en meningslös diskussion om huruvida hon gick hem tillsammans med en man, eller huruvida hon fick skjuts av folk som hon var bekant med. Istället borde tråden fokusera på motivet till brottet och därefter komma in på att kartlägga hur det gick till.

Och nu spekulerar jag vilt:
Helena har tidigare, blivit "uppvaktad" av en ung man, som känt attraktion till henne, en man som hon är bekant med i ett sammanhang som vi inte har kunskap om. Hon har har förhållit sig passiv. Denne man har inte förstått att tolka hennes signaler. Han tror felaktigt att Helena är "svårflirtad" och denna kväll gör han ett nytt försök att få henne att mjukna. Denne man kan vara någon av de som figurerar i tråden, men det kan också vara en person som vi överhuvudtaget inte känner till, någon som hon träffat t ex via någon av hennes fritidssysselsättningar.

Min fetning.

Precis så tror jag detta var att Helena var en sådan sympatisk och trevlig person mot alla. Ulrika skulle markera mer vasst direkt, tuffare framtoning. Helena hade nog en mer mjuk framtoning och detta tolkar GM fel. Han blir triggad att "köra på" att han har "grönt ljus", med mer uppvaktning. En enträgen person som inte ger sig, gränslös och taskig kvinnosyn med mycket svårt att ta nej när han är intresserad.

GM tolkar Helena som "ett lätt byte" att få på rygg om jag uttrycker mig grovt här utifrån vad jag tror han kan tänka. Inget kan vara mer fel då Helena visste precis vad hon ville och hade klara mål och framtidsdrömmar, som hon sade till Gabriella (P4-dok.): "Det är så mycket jag vill att jag inte vet hur jag skall hinna med allt".

Detta säger en hel del om hennes personlighet. Hundintresse agility, ridning med KMs sambo, segling med vänner, träning på Mickes Gym, resor med Ulrika, bo hemma för att spara mer till fler resor, arbetade på Sjukhuset, tidigare Turistbyrån i stan och ute på Rattugglan. Det kyrkliga intressen tror jag definitivt inte var stort i denna åldern, hos systrarna, föräldrarna ja.

Det kan ju vara så då helt klart att hon träffat på sin GM en tid innan, men vi vet då inte i vilken skepnad och roll denne hade då i hennes liv. Kan ju också endast varit i periferin.
Senast redigerad av IB03 2024-05-29 kl. 09:51.
Citera
2024-05-29, 10:16
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Både denna väninna som var hos Ulrika, samt denne mansperson som var den fjärde passageraren i taxin vill inte komma fram själva och tala om vilka de är. Det får man ju respektera och det kanske var mycket klokt för att slippa eviga frågor och en öppen diskussion här bl a av användare under vad som ser ut som en livstid.

Om dessa personer inte vill bli outade, så får varken Ulrika, PW eller KM lämna ut dessa namn i radiodokumentärer, tidningar eller i TV- program, det skulle även vara djupt ojuste.
Var det så skamligt att umgås med HA? och/eller att åka taxi? Det antyder starkt att det är mycket i denna gåta som vi inte fått veta. Det kokas en väldigt tunn soppa på dom där pilotglasögonen.
Citera
2024-05-29, 10:48
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Visst vore det djupt ojuste, men finns det verkligen något lagrum som skulle hindra KM att berätta vem han delade taxi med?
Senast redigerad av Sculley 2024-05-29 kl. 10:50.
Citera
2024-05-29, 11:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
För länge sedan (för många år sedan!) skrev du i tråden att du skulle ha typ vetskap om en person som skulle ha sett angreppet på Helena, eller i vart delar av det. Jag har för mig att du öppet i tråden vände dig till personen. Jag frågade en gång ungefär samma sak som ovan, men utan att få svar. Så jag frågar igen:

Vem var det här? Hur fick du nys om det? Vad bevittnade personen? Hur gick det sedan? Har personen varit kontakt med polisen? Har du varit i kontakt med polisen om det här? Men viktigast, som sagt: Vem var det här?

Det där gällde situationen där en kvinna sa sig ha bevittnat Helena ta sig ut ur en ljus bil i korsningen Ekudden vägen/Marieholmsleden (namn?), för att därefter slitas in i bilen igen. Jag vet inte om denna uppgift är lämnad till polisen i dag, den var det i alla fall inte då.

Jag har namn på kvinnan, men vill inte outa henne. Hon kanske inte skulle tycka att det vore så kul?

Jag vet inte vad jag tror om detta tips. Var det verkligen Helena? Var det den aktuella natten? Då bilen skulle ha kommit från Ekudden-hållet, så kan det ha varit så att Helena blev upplockad/indragen i en bil vid t ex skogsstigen. Men det är ju under förutsättning att uppgiften är/var korrekt, och det vet inte jag.
Citera
2024-05-29, 12:49
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Visst vore det djupt ojuste, men finns det verkligen något lagrum som skulle hindra KM att berätta vem han delade taxi med?

I "Att lösa ett mord" väljer i vart fall inte KM att droppa den fjärde personens namn. Han säger bara det att typ: "det var en kille som var i detta sällskap som löste entren till Helena".

Jag vet inte vad juridiken skulle säga om KM skulle droppa detta namn och om mot all förmodan, det fick vara med i detta program. Jag tror inte att det går till så i alla fall, skulle varit helt oseriöst. I så fall får väl denna person stämma Viaplay. PW droppade heller inte detta namn i P4-dok.
Senast redigerad av IB03 2024-05-29 kl. 12:51.
Citera
2024-05-29, 14:25
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Var det så skamligt att umgås med HA? och/eller att åka taxi? Det antyder starkt att det är mycket i denna gåta som vi inte fått veta. Det kokas en väldigt tunn soppa på dom där pilotglasögonen.

Vem är denna 4e person som åkte taxi, det är givetvis extremt intressant, även vem som Helena hade hemma i huset den natten likaså, var hon verkligen otrogen mot sin pojkvän den natten som en hel del rykten sa?
Citera
2024-05-29, 15:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Det föreligger ett problem här, Prinzezzan. Du skrev ditt inlägg om personen som skulle ha sett i vart fall en del av det som hände Helena (alltså incidenten i korsningen Ekuddenvägen/Marieforsleden) redan 2016-06-13 - medan Kvasta-Sara skrev sitt inlägg om samma händelse först 2018-02-02. Det här kan då bara betyda att också du visste om den där påstådda händelsen.
Och då uppstår frågan igen som jag ställde i natt: Hur fick du nys om det där? Vem av dig och Kvasta-Sara fick veta det här först? "Samkörde" ni berättelsen i PM och/eller IRL innan ni gjorde inläggen? Med tanke på alla detaljerna i Kvasta-Saras inlägg verkar det som att Kvasta-Sara är den som är bäst informerad om händelsen, men är ändå den som är sist av er att skriva om den. Jag kan tycka att det borde ha varit tvärtom. Men å andra sidan framgår det i Kvasta-Saras inlägg att Kvasta-Sara har fått berättelsen om "Anna" från en manlig bekant, så vi kan kanske anta att den där manliga bekantingen har berättat det här för ganska många?
Det skulle onekligen vara mycket bra om du rakt upp och ner förklarar turerna. Jag tror att vi är många nu som undrar hur det ligger till med allt det där.

Du skrev i ditt inlägg 2016-06-13 att: "Det finns någon som ska ha sett vad som hände, i alla fall en del av skeendet. Jag förstår om du känner skam för att du inte berättat tidigare." Kvasta-Sara skrev 2018-02-02 att: "Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen."

Ni båda använder ordet "skam". Intressant är också att det i Kvasta-Saras inlägg står att händelsen berättades nära inpå årsdagen av försvinnandet - du publicerade ditt inlägg en dag före årsdagen. Värt att notera, alltså!

Och: Du skrev att du inte vet om denna uppgift är lämnad till polisen, men i Kvasta-Saras inlägg över ett och ett halvt år efter ditt inlägg står det att uppgiften lämnades över till polisen i juni 2016.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Citat:
Det där gällde situationen där en kvinna sa sig ha bevittnat Helena ta sig ut ur en ljus bil i korsningen Ekudden vägen/Marieholmsleden (namn?), för att därefter slitas in i bilen igen. Jag vet inte om denna uppgift är lämnad till polisen i dag, den var det i alla fall inte då.

Jag har namn på kvinnan, men vill inte outa henne. Hon kanske inte skulle tycka att det vore så kul?

Jag vet inte vad jag tror om detta tips. Var det verkligen Helena? Var det den aktuella natten? Då bilen skulle ha kommit från Ekudden-hållet, så kan det ha varit så att Helena blev upplockad/indragen i en bil vid t ex skogsstigen. Men det är ju under förutsättning att uppgiften är/var korrekt, och det vet inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Kanske kan bidraga med lite här: Finns ett vittnesmål jag har tagit del av som jag skickar ut här i tråden!

Det här rör ett tips gällande försvunna Helena Andersson, Mariestad.

Uppgifterna har jag fått från en god vän.

Detta hände i juni 2016 på en restaurang i Mariestad.. Där hade han kommit i samtal med en person vid namn Anna . Dom hade kommit in på ämnet Helenafallet med anledning av att det närmar sig årsdagen. Anna hade även sin man med sig.

Hon berättade att hon hade varit på Stadt den här kvällen. Hon var kvar tills det stängde. Hon hade sett Helena där inne. Efter det dröjde hon sig kvar på torget en stund för att vid ca 02.15 promenera vidare mot Lockerudshållet tillsammans med en kille. Dom passerar polishuset och väljer att slå sig ner i gröngräset mitt emot korsningen där vägen går ner mot Ekudden. Alltså på andra sidan Marieforsleden. När klockan är runt 02.30-03.00(osäkerhet pga viss berusningngsgrad) så kommer det en ljus , och enligt Anna ganska hög bil körandes från Ekudden-hållet och stannar vid korsningen. Då kliver det ur en kvinna från passagerarsidan som Anna är SÄKER på är Helena Andersson.(Anna var ytligt bekant med någon av Helenas systrar och visste mycket väl vem Helena var) Strax efter kliver även föraren ur. Dom båda är mycket osams och skriker på varandra, varpå föraren med våld sliter in Helena i bilen igen och försvinner med en rivstart i riktning mot Lockerudshållet. Efter det ser Anna inte bilen igen.

Anna kan inte säga vad det var för bilmärke, eller typ av bil. Bara att den var ljus och upplevde den som hög.

Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen.Inte ens Annas:s man har känt till detta, då han också var frågande och undrade varför hon inte har sagt något. Den kille som satt tillsammans med Anna i gräset den här juninatten 1992 mindes hon inte vem han var.

Min bekant frågade om det är okej att han för detta vidare. Detta gav hon med viss tvekan godkännande till. Han fick ett mycket seriöst intryck både av Anna och det som hon berättade. Detta tips är i juni 2016 överlämnat till Pelle Jenvén på Länskrim grova brott Skövde.
Jag är inte främmande för att Lars Johanssons uttalande i den här artikeln har med detta vittnesmål att göra:"Kriminalkommissarie Lars Johansson är chef över polisens rotel för grova brott i Skaraborg. Han avfärdar däremot GW:s teori.

– Jag har inte samma uppfattning om det händelseförloppet och skulle kunna presentera andra alternativ som är mer trovärdiga än GW:s. Han går in i en fälla. Jag vill inte kommentera varför, men jag har inte samma brottsplatsanalys som han, säger Lars Johansson, som ansvarar för mordutredningen."
http://www.expressen.se/gt/gw-om-mordutredarna-en-samling-idioter/
Anna heter som ni säkert fattar egentligen något annat!
Mvh/Kvasta-Sara
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-29 kl. 16:12.
Citera
2024-05-29, 15:25
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vem är denna 4e person som åkte taxi, det är givetvis extremt intressant, även vem som Helena hade hemma i huset den natten likaså, var hon verkligen otrogen mot sin pojkvän den natten som en hel del rykten sa?
Även i den här tråden påstår sig många ha kunskaper om Mariestad och om folk som bodde där 1992 men ytterst få (ingen?) har något att berätta om Helena fastän hon hade så stort socialt kontaktnät och var så oerhört omtyckt. Det enda man skriver är såna plattetyder som IB03 skrev tidigare idag vid 09:42, att hon var älskad av alla och sa att "Det är så mycket jag vill att jag inte vet hur jag skall hinna med allt”. Vilken ung kvinna har inte yttrat sånt nonsens?

Har det ens diskuterats kring vilka pojkvänner hon haft? och sanningshalten i ryktena om att hon haft förhållanden med (gifta?) lärare? Sådant är ju normalt det viktigaste att nysta i och det är då inte för att leta skit på HA utan för att komma närmare en förklaring till försvinnandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in