2024-05-28, 22:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
1. Innan stängning sade hon i baren :"är det ingen som skall gå åt mitt håll ?" (P4-dok.). KM finns med henne där och enligt KM själv så skiljs de sen på trappen utanför Stadt.

2. KM säger att han går och ringer från torget och BW säger till TSL att "Helena sade att hon skulle ha frisk luft och gå hem".

3. Sedan ses Helena av folk som tycker sig henne gå ensam över torget av vittnen.

4. Sedan ses en man och en kvinna gå tillsammans på Österlånggatan i riktning bort från torget. (P4.dok.)

5. Brovittnet ser det hon ser, som även polisen ansett vara trovärdigt samt att KM stämmer in på denne pilotmanns signalement. Detta par viker av höger ner efter bron på stigen emellan fängelset och ån och fortsätter på den tills de landar uppe vid Ekuddenvägen i anslutning till skogstigen, i det aktuella tidsfönster där bråket som vittnet "Hanna" hör äger rum.

Precis så. KM har ju själv sagt att han fanns nära Helena vid stängning och att de sen skulle ha skiljts på trappen utanför Stadt. Det här är ju en av detaljerna som gjorde att polisen intresserade sig för honom.

Så är det, det finns flera vittnen hela vägen från torget och bort över bron. Det svagaste vittnet är i så fall vittnet vid gamla Systembolaget på Österlånggatan, men eftersom det vittnet tas upp i radiodokumentären 2017, får vi anta att det ändå väger tungt. Vittneskedjan är stark, man får ta i med blöjorna på för att blunda för den!

Precis som du skriver så säger KM att han går och ringer från torget, och BW säger till TSL att "Helena sade att hon skulle ha frisk luft och gå hem".

Det som du skriver om det som BW ska ha sagt i TSL att Helena hade sagt att hon skulle gå hem har jag för mig stämmer (hittar inte artikeln nu, dock). Vad BW sa i SLA är en annan sak.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-28 kl. 22:55.
Citera
2024-05-28, 22:51
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är en trådsanning. Enligt deltagarna i festen i Radbyn var BW:s flickvän där och flörtade med andra vilket gjorde BW förbannad. Flickvännen i det fallet hette JuAn.

Flickvännen som kopplats till besöket hos UA heter ChEr och är syster till JoEr, som misstänker BW för brottet, enligt Kvasta-Sara.

Lägg därtill uppgifterna om EM-huset där BW skulle tvättat på morgonen efter mordet, ett hus som visade sig vara bebott av andra än BW och hans vänner.

Lägg också till MiKj uppgifter via Bratis att BW och MiKj varit ute och åkt bil, vilket fick MiKj att utesluta att BW varit på fest i Radbyn.

Allt är en enda röra...

Ja, det lät lite för bra för att vara sant.
Citera
2024-05-28, 22:52
Medlem
Citat:
Hade jag kunnat tänka bort allting kring KM nu och radera detta från hjärnan hade som du säger allt sett lite enklare ut att tänka sig detta med enbart danskarna. Fullständigt med på detta.

Problemet är ju bara det att det går inte att runda KM ens med brukade av mental gymnastik när man väl fått insikt i detta med honom och hans förehavanden samt hur allting passar så klockrent ihop i han som rollen som pilotman på bron o s v, o s v. Han gick på bron, det är så bara och jag kan inte rå för att det ser ut som det gör kring honom.

Jag undrar om du förstår hur avslöjande det här inlägget är om ditt sätt att arbeta. Du har helt enkelt mycket svårt att släppa något som du har bestämt dig för ska vara med i ett scenario som du har byggt upp utifrån ett antal iakttagelser och konkreta fynd. Men om du skulle inse att något av det du har använt för att bygga ditt scenario inte hör dit, då öppnar sig också möjligheten för andra scenarier.
Citera
2024-05-28, 23:00
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffay.p
Det finns inte en vänlig själ som kan sammanfatta allt som kommit fram? Minns det här fallet från när jag var ung. Har han som gjorde det dött? Tror jag läste det någonstans?

Vad som hittills framkommit i tråden är att Helena fortfarande är försvunnen och ingen vet vem GM är.
Citera
2024-05-28, 23:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har faktiskt tonat ned danskarna lite, men har planer på ett längre besök på biblioteket för att få fram lite artiklar....

Om JohLa så tror jag att hans uppgifter om att han lämnat Stadt 23:00 och att ErAn varit med på Stadt är en missuppfattning från journalistens sida. Jag tror att det kan vara så att JohLa talar om hur de lämnade förfesten hos KiMa 23:00.

Jag misstänker faktiskt ingen just nu...

Citat:
Bra initiativ .
Ja, det säger jag då att till att söka fram info och snabbt...där är du ju mycket svårslagen det kan jag ju säga alltså.

Han skall ha sagt i artikeln enligt tråden att "han pratat med Helena inne på Stadt". Nåväl, vi får se då vad du hittar.

Citat:
JohLa har enligt uppgift i tråden varit inne på förhör samtidigt som ThSt. Det var i samband med polisens efterforskningar kring KlMa. Att JohLa varit i närheten av Helena eller KlMa är i så fall ganska uppenbart. Intressant är även att fundera på hur två individers förhör läcker via en och samma person till Flashback. Kan avståndet mellan ThSt och JohLa vara mindre än man tror?

Om det är någonting som vi på något sätt behöver få klarhet i så är det turerna med JohLa och EA samt deras förehavanden den aktuella kvällen/natten.
Citera
2024-05-28, 23:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
BW är en intressant person på det viset att det finns olika uppgifter om vad han gjorde aktuell natt.

Några förlägger honom till en fest i Radbyn. Bratis uppger att MiKj sagt att BW och MiKj var ute och körde nästan hela (lör)dagen och därför tror MiKj inte att BW varit på fest i Radbyn.

Tisslatorparn uppger att JoEr anser att BW är skyldig till mordet. Det är ett rätt märkligt påstående eftersom Tisslatorparn i andra inlägg undrar vart JoEr tagit vägen och om någon vet något om honom. JoEr är även den som säger att ChEr är BW:s alibi. Tisslatorparen är även initialt inne på att BW inte varit i Radbyn.

Kvasta-Sara uppger att JoEr misstänker BW. Men Kvasta-Sara har samma problem som Prinzezzan med att hon litar för mycket på folk. Många falska berättelser har nått tråden via Kvasta-Sara.

Jag undrar därför om det verkligen finns någon som på egen hand hört BW erkänna dådet. Det känns som en trådsanning...

Samtidigt finns det användare som mycket tidigt i tråden med bestämdhet hävdar att BW var på festen i Radbyn. De hävdar det därför att de själva var där - som Motown till exempel, som detaljerat beskriver festen. Motown skriver också om hur han fick väldigt många frågor om just BW, om hans sinnestillstånd den aktuella kvällen, hans kläder, bil, om det fanns foton från festen och så vidare. Det är svårt att runda en person som Motown.
Citera
2024-05-28, 23:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
OK Bra, men givet La*rs Jo*hanssons bristande kompetens så kan det som sägs tolkas som att eftersom en man med pilotglasögon varit i närheten av Helena på Stadt så passar det bra in att Helena är med en man med pilotglasögon på bron.

En mer korrekt beskrivning är att en man med pilotglasögon sågs med Helena vid stängningsdags. KM har själv placerat sig med Helena på trappan ut från Stadt. Vi vet alltså att KM var i Helenas omedelbara närhet när hon lämnade Stadt. Kort senare beskriver brovittnet att mannen vid "kvinnans" sida bar pilotglasögon. Jag har flera gånger varit helt öppen med möjligheten att polisen skulle ha kunnat förväxla "en man med pilotglasögon" med "en annan man med pilotglasögon". Men är det sannolikt? Särskilt som vi vet att KM i det första, obligatoriska förhöret 1992 sa att han knappt hade varit i närheten av Helena - fastän vittnesmål inne på Stadt sa den brutala motsatsen. Alternativet som återstår är att KM faktiskt lämnade Helena på trappen - varför han nu skulle göra det efter att varit så intresserad av henne - och att en annan man med pilotglasögon "tog över", så att säga. Är det sannolikt? I så fall PU, då. Faktum är jag kan se KM och PU tillsammans i det här. Det går inte att bortse från BW heller, men då högst sannolikt inte som en av GW Perssons två gubbar.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-28 kl. 23:47.
Citera
2024-05-28, 23:33
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Jag undrar om du förstår hur avslöjande det här inlägget är om ditt sätt att arbeta. Du har helt enkelt mycket svårt att släppa något som du har bestämt dig för ska vara med i ett scenario som du har byggt upp utifrån ett antal iakttagelser och konkreta fynd. Men om du skulle inse att något av det du har använt för att bygga ditt scenario inte hör dit, då öppnar sig också möjligheten för andra scenarier.

Jag går på det som jag ser som mest sannolikt. För att det skall kunna anses sannolikt måste det vara förankrat med något som kan hålla detta i verkligheten.

Om jag skulle inse att något inte hörde dit så kan möjligheten för andra scenarier öppna sig, helt riktigt.

Men det beror ju på vad för något som inte hör dit, om det är ett helt bärande och centralt vittnesmål som inte hör dit och då helt omkullkastar ett tänkt scenario, ja. Det är så här jag har arbetat hela tiden och det är därför jag har just avverkat oräkneliga namn samt spår i tråden. Skall jag vara ärlig har jag vänt på varje sten. Vissa har problem med detta, varför vet jag ej då man på detta sätt kan banta ner antal namn och möjligheter våldsamt. Jag erkänner när jag har fel. Självklart är detta så mycket lättare att göra på Flashback än som offentlig expert i TV-rutan som alla förstår...

Det är detta som Flashback är till för, där teorier kan testas och dryftas med andra och allting går så mycket snabbare på detta sätt "in your face" för bemötande och att man till slut kan om möjligt komma fram till rätt GM. För övrigt, som jag har sagt tidigare är jag klar med den danska laguppställningen och den ändrar jag inte på mer. KM, ja han är fast uppe i Kohagen fortsatt, tyvärr.
Senast redigerad av IB03 2024-05-28 kl. 23:59.
Citera
2024-05-28, 23:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Så här är det tönt. Det är bara patetiskt när du bara byter spår efter typ tre fyra veckor och gör värsta deckaren av detta. Använd hjärnan och sabba inte detta nu. Jag tror du fixar det galant om du TÄNKER lite innan du skriver ner allt. Ja jag känner en del av alla namnen här och har anknytning till Mariestad. Det funkar liksom inte att sitta och gissa fram och tillbaks. O ha ja, de jag känner i Mariestad är på GWs spår....kolla upp BW tex. Han är en av hans killar.

Problemet med GW Persson och BW är att BW bodde i centrala Mariestad - vilket ingen av GW Perssons två gubbar gjorde. De bodde ju utanför stan ...
Citera
2024-05-28, 23:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Mannen på Runstensvägen är också intressant till denna kontext och att polisen tyckte det var konstigt att ägaren till denna bil inte hörde av sig. Det kan ju vara så att denna ägare inte läst artikeln då om denna händelse där polisen vädjat till ägaren att höra av sig. Hmm.

Visst kan det ha varit så att ägaren till bilen inte visste att han var efterfrågad av polisen, men han kan också ha vetat om det men varit oskyldig till inblandning och ville inte riskera att bli misstänkt. Men nog är misstankegraden hög alltid för att mannen medvetet höll sig undan av en alldeles särskild anledning.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-29 kl. 00:13.
Citera
2024-05-28, 23:57
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om det är någonting som vi på något sätt behöver få klarhet i så är det turerna med JohLa och EA samt deras förehavanden den aktuella kvällen/natten.

Det kan vara så här att JohLa kan ha blivit lite skakis när ErAn häktades, då han inte kan vetat om ErAn skulle pallat trycket från polisen. JohLa kanske då desperat vill föregå och sprida "rätt historier" som han tycker gör så att ErAn och hans kompisar ser oskyldiga ut. Johla gör detta mycket klumpigt då, men så är han ingen Einstein heller. Att JohLa vill tala till ErAn från media, då han personligen inte kan kontakta honom. ErAn fick inte heller läsa tidningar i häktet, men hans advokat kan ju informera honom om vad JohLa sagt om honom inför det förhör som ägde rum dagen efter den 19 juli 1992.

Alla dumheter som JohLa skall sagt i denna artikel från 18 juli i Aftonbladet bl a, har ju inte denna journalist fått fel, om ens något. Om då det överhuvudtaget skall vara en sorts möjlighet.

Thord ,hade du tänkt att sticka till KB i Stockholm då, för där ligger ju dessa artiklar ?
Citera
2024-05-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Statistik och forskning säger att gärningsmannen/kvinnan är någon i offrets omedelbara närhet. Personer i offrets omedelbara närhet kan man få kunskap om genom att kartlägga offrets liv och leverne. Det kan vi inte göra här. Vi har begränsade kunskaper om Helena. Vi känner till allmänna saker som att hon var snäll och sympatisk, att hon höll på med agility, att hon ville fortsätta utbilda sig etc. Detta gör att vi är fast i att bara kunna spekulera kring vilken ung man som kan vara GM. Och detta leder ingenstans.

Haller helt med om detta. Vad traden skulle behova ar nagon som verkligen kande HA, som kan komma in och beratta mycket mera detaljerat om hennes liv, relationer och handelser narmast innan forsvinnandet. Den informationen finns inte, trots nastan 5000 sidor. En nara tjejkompis eller killkompis fran den tiden skulle pa nagra fa inlagg kunna bidra med massor av information.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-29 kl. 00:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in