2024-05-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
För det första är jag inte av kvinnligt kön och jag vet mycket väl vad jag skriver om.

Vad du inte fattar är att alla de misstänkta jag haft är prövade och avfärdade en gång för alla, för teorierna om dessa blir inte förankrade i verkligheten. De är fantasy om du vill INTE danskarna och KM som bygger på konkreta uppgifter.

Vad menar DU att du har att bidraga med som för denna tråd framåt ? Lägg fram det då eller knip igen.

Blir inte din story lättare att förankra om du bara tänker bort KM?( Brovittnet såg fel/ljuger/andra personer, fel tid el vad som helst)
Nu försöker du krysta in honom till varje pris. Din teori med danskarna funkar ju bättre utan KM.

Försök inte få in varje liten händelse som eventuellt hänt i Mariestad den här helgen i storyn. Saker händer.
Det är bara i film de alltid hänger ihop.
Senast redigerad av Vradr 2024-05-28 kl. 18:17.
Citera
2024-05-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Så här är det tönt. Det är bara patetiskt när du bara byter spår efter typ tre fyra veckor och gör värsta deckaren av detta. Använd hjärnan och sabba inte detta nu. Jag tror du fixar det galant om du TÄNKER lite innan du skriver ner allt. Ja jag känner en del av alla namnen här och har anknytning till Mariestad. Det funkar liksom inte att sitta och gissa fram och tillbaks. O ha ja, de jag känner i Mariestad är på GWs spår....kolla upp BW tex. Han är en av hans killar.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har ju försökt kolla upp BW men finner inte belägg för att han skulle ha erkänt mordet.

Vad har du för belägg eller argument för att BW är skyldig?

P.S. Du tycks ha blandat ihop mig med IB03... D.S.
Oj sorry, ja det var till IB. Du är en av de mest slipade här.
Tänker så här om BW:
Han var den sista som pratade med Helena.
Han är den enda som egentligen sagt att hon sagt att hon skulle gå hem och skulle få lite luft. Han sa att hon var på bra humör. Det är precis omvänt GW, han påstår att hon var på dåligt humör. Och att hon fick skjuts en bit från stadt. BW hade tillgång till båt.
Han körde bil den kvällen packad från en fest i Radbyn till stan. Han var förbannad på sitt ex för hon träffat en ny. BWs ex var ju kompis med Ulrika och kom hem till henne på kvällen när de bråkat. Bws alibi har jag ingen aning om vem eller vad det är. Någon har sagt att hans mamma gett alibi. Han hade iaf tillgång till båt och bil. Sommarhus på Dillö. Han deltog i söket på söndagen, intervjuades av tidningen...var han med i insamlingen också? Hur som helst, BW är en person som beskrivits som narcisist. Känslokall och väldigt styrande. Jobbar på kriminalvården, har familjehems placerade barn. Kanske ett starkt psyke som behövts? Vem fixar att kunna knipa igen 30 år. Inte en chans km, pu, danskar, pundare etc fixat det...de är inte de skarpaste direkt..
Citera
2024-05-28, 18:35
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
1. Det skall varit en väldigt ovanlig syn detta, att någon åkte inne på denna cykelväg. Gatstens vittne hade aldrig sett detta förut liksom killarna på Hällristningsvägens reaktion av döma "Vad var det där?!"(P4.dok.)

Bilens signalement är också mycket intressant: en vit/ljus mindre bil med avhugget bakparti som påminner starkt om vad killarna skall sett. Varför GM åker här är då för att han snurrar runt i stan och har Helena i tankarna bl a. Han vet vad hon bor i detta scenario. Riskbenägen, gränslös mot besatthet till bl a Helena. Det behöver inte vara enbart till Helena utan tjejer i största allmänhet. Svartsjukt lagd kan man tänka sig samt att det skall finnas en tidigare gränslöshet att bruka våld mot kvinnor. Detta måste finnas på plats innan. Johnn*y Lars*en är ett namn som jag tänker på här.
...
Om det var ytterligare en bil som körde på cykelvägen och att detta skulle vara mycket ovanligt tyder det snarast på att färderna inte hade med HA att göra förutom den sista från lekplatsen och ut på Ekuddenvägen. En hypotes skulle kunna vara att det var folk som bodde på gatorna kring lekplatsen och skulle till (efter)festerna på Ekudden och ville inte åka den långa omvägen runt Marieforsleden. Kanske HA blev påkörd på lekplatsen. Kanske HA ertappade några som var otrogna. Droghandel i området?
Citera
2024-05-28, 19:03
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Oj sorry, ja det var till IB. Du är en av de mest slipade här.
Tänker så här om BW:
Han var den sista som pratade med Helena.
Han är den enda som egentligen sagt att hon sagt att hon skulle gå hem och skulle få lite luft. Han sa att hon var på bra humör. Det är precis omvänt GW, han påstår att hon var på dåligt humör. Och att hon fick skjuts en bit från stadt. BW hade tillgång till båt.
Han körde bil den kvällen packad från en fest i Radbyn till stan. Han var förbannad på sitt ex för hon träffat en ny. BWs ex var ju kompis med Ulrika och kom hem till henne på kvällen när de bråkat. Bws alibi har jag ingen aning om vem eller vad det är. Någon har sagt att hans mamma gett alibi. Han hade iaf tillgång till båt och bil. Sommarhus på Dillö. Han deltog i söket på söndagen, intervjuades av tidningen...var han med i insamlingen också? Hur som helst, BW är en person som beskrivits som narcisist. Känslokall och väldigt styrande. Jobbar på kriminalvården, har familjehems placerade barn. Kanske ett starkt psyke som behövts? Vem fixar att kunna knipa igen 30 år. Inte en chans km, pu, danskar, pundare etc fixat det...de är inte de skarpaste direkt..

Så väninnan som kom till Ulrika med taxi sent på lördagskvällen skulle alltså varit BWs ex?
Senast redigerad av Sculley 2024-05-28 kl. 19:23.
Citera
2024-05-28, 21:24
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Så väninnan som kom till Ulrika med taxi sent på lördagskvällen skulle alltså varit BWs ex?

Det är en trådsanning. Enligt deltagarna i festen i Radbyn var BW:s flickvän där och flörtade med andra vilket gjorde BW förbannad. Flickvännen i det fallet hette JuAn.

Flickvännen som kopplats till besöket hos UA heter ChEr och är syster till JoEr, som misstänker BW för brottet, enligt Kvasta-Sara.

Lägg därtill uppgifterna om EM-huset där BW skulle tvättat på morgonen efter mordet, ett hus som visade sig vara bebott av andra än BW och hans vänner.

Lägg också till MiKj uppgifter via Bratis att BW och MiKj varit ute och åkt bil, vilket fick MiKj att utesluta att BW varit på fest i Radbyn.

Allt är en enda röra...
Citera
2024-05-28, 21:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Om det var ytterligare en bil som körde på cykelvägen och att detta skulle vara mycket ovanligt tyder det snarast på att färderna inte hade med HA att göra förutom den sista från lekplatsen och ut på Ekuddenvägen. En hypotes skulle kunna vara att det var folk som bodde på gatorna kring lekplatsen och skulle till (efter)festerna på Ekudden och ville inte åka den långa omvägen runt Marieforsleden. Kanske HA blev påkörd på lekplatsen. Kanske HA ertappade några som var otrogna. Droghandel i området?

Man skall notera att enligt Gatsten är uppgifterna inte rapporterade till polisen, och Gatsten skrev väl om detta 2011, tror jag det var. Det betyder att vittnet kan ha fått för sig detta i efterhand.

Men av skovdebosse vet vi att polisen kontaktat en av hans vänner som bor fem mil från Mariestad med anledning av dennes innehav av en vit ford kadett. På samma sätt vet vi att en vit ford kadett iakttagits tillsammans med Helena på vändplan vid Runstensvägen.

En möjlighet är därför att skötsamma Helena faktiskt har haft en fling med en person som äger en vit kadett, ett förhållande som kan ha tagit slut på ett sätt som ägaren av kadetten inte var förtjust i.

Jag, som är man, åkte ibland i unga år och spanade på hus där intressanta tjejer bodde. Jag kan därför mycket väl tänka mig att ägaren av den vita kadetten känt till att Helena varit på fest och spanat för att se om hon kommit hem.
Citera
2024-05-28, 22:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
5) Det finns ingen annan kvinna och man som passar in på brovittnets beskrivning och som har hört av sig och sagt typ att "det var kanske oss som hon såg". Inte ett ord.

Citat:
Jag brukar säga att de teorier man skall hata mest är sina egna. Polisen tappade bort brovittnet i sex år. När de gick ut i pressen och berättade om brovittnet vet jag inte, men även om det var samma år så är sex år en lång tid.

Vem minns till exempel vilka kläder man hade på sig när man fick höra att Olof Palme blivit mördad?

Men ändå var det så att polisen hade gått ut med en beskrivning av byxorna, och jag menar då att en annan person med i stort sett identiska byxor - odds på det? - också dagarna efter försvinnandet hade kunnat höra av sig och säga typ "jag gick också där ungefär då". Men ingen annan med i stort sett identiska byxor hörde av sig.

Jag minns att jag hade bara kalsonger på mig när jag fick höra om mordet på Palme!
Citera
2024-05-28, 22:23
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag minns att jag hade bara kalsonger på mig när jag fick höra om mordet på Palme!

(En kvinna i kalsonger, en syn för gudarna.)

Släpp idéen med att Helena gick hem, analysera vem/vilka som hon fick lift med från Stadt istället så kan tråden möjligen ta sej framåt
Citera
2024-05-28, 22:32
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Blir inte din story lättare att förankra om du bara tänker bort KM?( Brovittnet såg fel/ljuger/andra personer, fel tid el vad som helst)
Nu försöker du krysta in honom till varje pris. Din teori med danskarna funkar ju bättre utan KM.

Försök inte få in varje liten händelse som eventuellt hänt i Mariestad den här helgen i storyn. Saker händer.
Det är bara i film de alltid hänger ihop.

Hade jag kunnat tänka bort allting kring KM nu och radera detta från hjärnan hade som du säger allt sett lite enklare ut att tänka sig detta med enbart danskarna. Fullständigt med på detta.

Problemet är ju bara det att det går inte att runda KM ens med brukade av mental gymnastik när man väl fått insikt i detta med honom och hans förehavanden samt hur allting passar så klockrent ihop i han som rollen som pilotman på bron o s v, o s v. Han gick på bron, det är så bara och jag kan inte rå för att det ser ut som det gör kring honom.
Citera
2024-05-28, 22:33
Medlem
Det finns inte en vänlig själ som kan sammanfatta allt som kommit fram? Minns det här fallet från när jag var ung. Har han som gjorde det dött? Tror jag läste det någonstans?
Citera
2024-05-28, 22:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Sträckan torget - stigens start i Kohagen är 1276 meter enligt Google maps. Kvinnor i åldern 20-30 går i snitt 4,8 km/h på asfalt. Det ger en promenadtid på cirka 16 minuter. Minskar vi Helenas hastighet till 4,4 km/h så tar sträckan 17,4 minuter. Ökar vi hastigheten till 5,2 km/h tar sträckan 14,7 minuter. En genomsnittlig man i samma ålder tillryggalägger sträckan på cirka 14 minuter. Om sträckan skall tillryggaläggas på 10 minuter krävs en hastighet på 7,6 km/h vilket får ses som en joggingtur. Gångtakten hänger i viss mån samman med personens längd. Om Helena var kortare än en genomsnittlig kvinna så går hon långsammare.

Om Helena istället tar bil så spelar bilens hastighet mindre roll i sammanhanget eftersom sträckan är så kort. Vid 38 km/h tar det cirka 2 minuter att köra hela vägen från torget till Kohagen. Denna korta tid drunknar i den generella osäkerheten kring när olika saker hände.

Eftersom ingen vet hur länge Helena samtalade med andra på torget så kan alla scenarier fås att bringas i samklang med tidsuppgifter från Brovittnet, Hanna och killarna på Hällristningsvägen. Alla scenarier fungerar tidsmässigt men inte med alla vittnen:

1) Helena kan ha gått ensam och mött sin baneman vid Kohagen
2) Helena kan ha gått med Pilot, som dödade Helena och därefter skaffade bil
3) Helena kan ha fått skjuts av sin baneman

Modell 1 fungerar med Hanna och killarna på Hällristningvägen men inte med brovittnet
Modell 2 fungerar med brovittnet, utesluter Hanna och förutsätter att killarna på Hällristningsvägen har aningen fel om tiden för bilen.
Modell 3 fungerar med Hanna och killarna på Hällristningsvägen men utesluter brovittnet

Ytterligare en modell har nyligen föreslagits av MissPeeRat: att en konflikt uppstått mellan Pilot och Helena strax efter det att de lämnat västra brofästet. Pilot skall då ha återvänt till centrum och fått skjuts till Kohagen medan Helena gick. En sådan modell skulle stämma överens med brovittnet, Hanna och killarna på Hällristningsvägen. Pilot får dock skynda sig. Med normal promenadtakt för män respektive kvinnor har Pilot c:a 3,5 minuter till godo på torget och c:a sex minuter till godo om han gick in i en bil i korsningen Kungsgatan/Östra skolgatan. Dessa minutrar behövs om Pilot skall få tag i en medhjälpare.

Citat:
Jag har gått denna sträcka och jag tänkte då när jag gick att hålla nere tempot till normaltakt, inte särskilt raskt tempo och då klockade jag denna sträcka till 12 minuter.

Helena som var van att gå denna sträcka hem, tränade på gym och gick mycket med sin hund samt det uppgifter som pekar på att hon kan ha gått med en man i sällskap ,som antagligen inte sackade ner tempot i alla fall.

Stryk alla de scenarierna ovan, ingen av dessa är trovärdiga. Vi måste börja med att samla in det som är kännt om Helenas hemgång först där har vi en solid grund att arbeta utifrån:

1. Innan stängning sade hon i baren :"är det ingen som skall gå åt mitt håll ?" (P4-dok.). KM finns med henne där och enligt KM själv så skiljs de sen på trappen utanför Stadt.

2. KM säger att han går och ringer från torget och BW säger till TSL att "Helena sade att hon skulle ha frisk luft och gå hem".

3. Sedan ses Helena av folk som tycker sig henne gå ensam över torget av vittnen.

4. Sedan ses en man och en kvinna gå tillsammans på Österlånggatan i riktning bort från torget. (P4.dok.)

5. Brovittnet ser det hon ser, som även polisen ansett vara trovärdigt samt att KM stämmer in på denne pilotmanns signalement. Detta par viker av höger ner efter bron på stigen emellan fängelset och ån och fortsätter på den tills de landar uppe vid Ekuddenvägen i anslutning till skogstigen, i det aktuella tidsfönster där bråket som vittnet "Hanna" hör äger rum.

Detta är denna kedja vi skall förehålla oss till. De som börjar med att slå fast att Helena stigit in i en bil och sedan måste rätta allt efter detta är ju de som måste bortse från dessa uppgifter. Alltså som GW börja att fantisera och sedan forma händelser efter eget behag utan hänsyn till dessa vittnesuppgifter alls, eller använda valda delar av dem. Fel.

KM går med Helena ända upp till Kohagen, så är det. KM kan då under inga som helst förutsättningar få tag i en bil i detta läge heller, uteslutet. Därför är det som jag sagt att bilen med GM i står parkerad när detta par kommer upp på Ekuddenvägen eller ankommer då detta par går där allt enligt den HYPOTES som jag tidigare framfört. Jag har denna som arbetshypotes kan jag säga då för att låta mer moderat men...jag finner detta scenario som det allra mest trovärdiga.

Citat:
Problemet med att testa hur lång tid det tar att gå är att vägarna inte längre där de gick 1992. Om min bedömda sträcka är korrekt har du gått i 6,4 km/h vilket är en ganska hög promenadtakt. Om jag å andra sidan har räknat 100 m för lång sträcka så har du gått i 5,9 km/h. Det jag bemötte var Vradr:s uppfattning att det tar 25 minuter att gå.

Beträffande din teori så har du ett visst trovärdighetsproblem på det viset att du själv har funnit många lösningar som du slagits för frenetiskt för att en dag bara dumpa kanske tre månaders argumentation.

Jag tror att många med mig inte orkar bemöta din teori eftersom vi liksom inser att du själv kommer att lämna den innan sommaren är över. Den är ett korthus eftersom du inte har lärt dig att undvika göra antaganden.

Jag misstänker starkt att såväl du som Ugglan läst samhäll på gymnasiet. Om ni hade lite bättre känsla för matematik hade ni inte varit så fördömande mot andras teorier.

Jag är ledsen att behöva skriva det här, Thord, men jag gick teknisk på gymnasiet. Tjej eller kille?!

Också jag har gått alla möjliga sträckor flera gånger samt tagit hänsyn till att vägen ner till Ekudden har flyttats närmare centrum och att det numera finns bebyggelse "i vägen". Men faktum är att det inte påverkar promenaden mer än marginellt. Jag kan bara konstatera att man klarar sträckan enkelt på mellan 12 och 13 minuter - och då med betoning på enkelt. Det är meningslöst att sitta med kartor och Google Earth och dra streck, det fungerar bara halvdant. Och notera att när jag gick sträckan började jag räkna vid utgången på Stadt - inte i korsningen Österlånggatan/Kungsgatan!

Dina tre punkter (du vet väl att det är förbjudet i tråden att punkta saker?) är helt ok, men punkt 2 lämnar en möjlighet öppen, nämligen att Helena kan ha gått med mannen med pilotglasögon (du vet väl också att det är förbjudet i tråden att påstå att Helena gick med mannen med pilotglasögon?) men att en bil kom parallellt på Marieforsleden och körde ner på Ekuddenvägen. Då får vi med "Hanna" också.

Att det skulle ha kunnat uppstå en konflikt mellan mannen med pilotglasögon och Helena strax efter det att de hade lämnat västra brofästet varpå mannen med pilotglasögon vände tillbaka över bron är fullt möjligt.
Citera
2024-05-28, 22:45
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Man skall notera att enligt Gatsten är uppgifterna inte rapporterade till polisen, och Gatsten skrev väl om detta 2011, tror jag det var. Det betyder att vittnet kan ha fått för sig detta i efterhand.

Men av skovdebosse vet vi att polisen kontaktat en av hans vänner som bor fem mil från Mariestad med anledning av dennes innehav av en vit ford kadett. På samma sätt vet vi att en vit ford kadett iakttagits tillsammans med Helena på vändplan vid Runstensvägen.

En möjlighet är därför att skötsamma Helena faktiskt har haft en fling med en person som äger en vit kadett, ett förhållande som kan ha tagit slut på ett sätt som ägaren av kadetten inte var förtjust i.

Jag, som är man, åkte ibland i unga år och spanade på hus där intressanta tjejer bodde. Jag kan därför mycket väl tänka mig att ägaren av den vita kadetten känt till att Helena varit på fest och spanat för att se om hon kommit hem.

Det är ju ändå så att det blir något underligt dock, när två bilar med så snarlikt uppgivet signalement från Gatstens vittne samt från killarna på Hällristningsvägen, ses köra inne på denna cykelväg där aldrig någon körde , med cirka tre timmars mellanrum denna kväll/natt .

Detta måste ses som något anmärkningsvärt om då Gatstens vittne är sanningsenligt, vilket jag tror.

Mannen på Runstensvägen är också intressant till denna kontext och att polisen tyckte det var konstigt att ägaren till denna bil inte hörde av sig. Det kan ju vara så att denna ägare inte läst artikeln då om denna händelse där polisen vädjat till ägaren att höra av sig. Hmm.
Senast redigerad av IB03 2024-05-28 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in