Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Om det var ytterligare en bil som körde på cykelvägen och att detta skulle vara mycket ovanligt tyder det snarast på att färderna inte hade med HA att göra förutom den sista från lekplatsen och ut på Ekuddenvägen. En hypotes skulle kunna vara att det var folk som bodde på gatorna kring lekplatsen och skulle till (efter)festerna på Ekudden och ville inte åka den långa omvägen runt Marieforsleden. Kanske HA blev påkörd på lekplatsen. Kanske HA ertappade några som var otrogna. Droghandel i området?
Man skall notera att enligt Gatsten är uppgifterna inte rapporterade till polisen, och Gatsten skrev väl om detta 2011, tror jag det var. Det betyder att vittnet
kan ha fått för sig detta i efterhand.
Men av skovdebosse vet vi att polisen kontaktat en av hans vänner som bor fem mil från Mariestad med anledning av dennes innehav av en vit ford kadett. På samma sätt vet vi att en vit ford kadett iakttagits tillsammans med Helena på vändplan vid Runstensvägen.
En möjlighet är därför att skötsamma Helena faktiskt har haft en fling med en person som äger en vit kadett, ett förhållande som kan ha tagit slut på ett sätt som ägaren av kadetten inte var förtjust i.
Jag, som är man, åkte ibland i unga år och spanade på hus där intressanta tjejer bodde. Jag kan därför mycket väl tänka mig att ägaren av den vita kadetten känt till att Helena varit på fest och spanat för att se om hon kommit hem.