Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Nu var det ju faktiskt du som skrev att de hotade KlMa med att hans DNA skulle återfinnas på Helena och hennes tillhörigheter. Det är ett kasst hot eftersom
a) KlMa varit med Helena under kvällen så bevisvärdet är noll
b) Resonemanget är anakronistiskt eftersom DNA tekniken då var i sin vagga:
https://chatgpt.com svar på frågan "How much DNA sample did the police need from a victim 1992 to link it to a murderer?"
Dvs förövare 1992 behövde inte tänka så mycket på DNA. Idag däremot behöver en mördare fundera på om det är hans DNA som finns på Helenas skor så KlMa skulle definitivt ha dragit det långa strået och inte ha något som helst skäl att hålla tyst.
P.S. Idag vore risken för DNA-spår ett starkt skäl att röja undan kroppen. 1992 slår vågskålen över till att undanröjandet snarare handlar om att försvåra tidsbestämning av dödsfall vilket möjliggör för mördaren att skaffa sig ett alternativt alibi eller utöka kretsen av möjliga gärningsmän och därmed förbättra sin chans att komma undan. D.S.
Ja. då jag tog upp att de kunde hota med "spår avsatta från dig på kroppen", tänkte jag mig fingeravtryck om det kunde varit något som de kunde ha sagt. Mmm.
Men om hans skall varit uppe Kohagen när brottet ägde rum och runt 20-25 minuter samt aldrig säga något till polis, så måste han blivit mer insyltad komprometterad i detta än bara ett "vittne" och om han kunde löpa fritt efter detta.
Vem tar då med kroppen ? Det brukar vara så när GM har någon sorts närmare relation av något slag till offret. Skulle då danskarna komma på denna ide ? Det är här tyvärr skall jag säga då jag tänker att KM faktiskt skulle kunnat komma på detta, för att familjen skall slippa finna Helena så här. Det är också så att rent krasst så är ett "försvinnande" givetvis inte lika definitivt som en funnen död kropp.
Som du säger också så tas kroppen bort från platsen, så kan ju det fördunkla vart brottet ägde rum någonstans. Nu gjorde man dock ett misstag i stressen och slängde ut skor då. Men
intentionen med detta är viktig att ha med sig.
KM vet med sig att han kan blivit sedd gåendes med Helena från i alla fall Österlånggatan och framåt, men ingen har sett en bil stå parkerad vid Ekuddenvägen vid skogsstigen då bråket startade och brottet ägde rum, den korta tidsrymd det måste vara ifråga om här- med stöd av det vittnet "Hanna" sade. Dessa GM som dök upp i bil hade ingen noterat överhuvudtaget alltså. Det är ju så att det handlar om c.a 5-8 minuter max bilen står här och då finns det stor chans att ingen sett den. Inga för oss kända vittnesuppgifter på det i alla fall, nej.
KM i denna
tänkta hypotes, blir angelägen om att Helenas kropp skall bort från platsen. Han väntar kvar i Kohagen och vaktar tills de andra återkommer. KM kan till och med då hjälpa dem att lasta in kroppen i bagaget bara de andra sköter om resten.
KM säger dock en mening som är något märklig kan jag tycka:
"Om jag hade skadat Helena hade jag kommit ihåg det. Det hade jag aldrig kunnat leva med."(KM till P4-Skaraborg).
Hade han inte kunnat komma ihåg om han promenerat en bit med Helena på väg mot hennes hem då ? Hade han inte kunnat sagt detta till dem istället ? Ja, det finns olika sätt att tolka detta uttalande på det vet jag. En fundering.