2024-05-28, 10:01
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
När Teslan behöver backa och backkameran är smutsig? Eller ska den bara höfta och gissa att det är fritt fram att backa? Med USS hade den åtminstone haft någon indikation på att där finns ett hinder bakom.

Jag tror det var ett kortsiktigt drag, istället för att lösa bekymret med olika sensorers feedback valde man att ta bort dem, på kort sikt sparade man pengar och slapp motsägelsefull data, men på längre sikt skapade man andra problem som är svåra att lösa.

Kan bli en dyr affär om man måste eftermontera utrustning på samtliga bilar som sålts med löfte om att de ska klara FSD.

Haha, men för helvete. Det är inte något som står i vägen för att FSD skall fungera framöver och att robo-taxi skall kunna lanseras. Ett smutslager på glaset framför kameran har fortfarande en hög procent genomsläpp, och om det är ett problem så är Tesla inte dummare än att de utrustar robo-taxi med auto-rengöring.

Så vart går gränsen för FSD?

"Jag tror det var ett kortsiktigt drag, istället för att lösa bekymret med olika sensorers feedback valde man att ta bort dem, på kort sikt sparade man pengar och slapp motsägelsefull data, men på längre sikt skapade man andra problem som är svåra att lösa."

Helt retarderad slutsats. Du vet inte ens hur mobilen eller datorn du skriver på fungerar och du inbillar dig att du vet vad som krävs för att få full autonomi att funka?
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-05-28 kl. 10:03.
Citera
2024-05-28, 10:05
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Förstår du inte? Du säger att förutsatt att datan finns så lär sig fsd allt.

Jag vågar påstå att stillastående objekt-data finns i överflöd. Varför kär fsd/summon på dessa objekt i klar syn?

VART...GÅR...GRÄNSEN...FÖR....VAD...FSD...KAN...LÄ RA...SIG?
Citera
2024-05-28, 10:08
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
VART...GÅR...GRÄNSEN...FÖR....VAD...FSD...KAN...LÄ RA...SIG?

Jag ska inte vara elak. Lycka till med din Tesla long all in. Du kommer bli svinrik.
Citera
2024-05-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Att du fortfarande inte förstår är oroväckande.

Vi säger så!

Citat:
Jag tror det var ett kortsiktigt drag, istället för att lösa bekymret med olika sensorers feedback valde man att ta bort dem, på kort sikt sparade man pengar och slapp motsägelsefull data, men på längre sikt skapade man andra problem som är svåra att lösa.

Kan bli en dyr affär om man måste eftermontera utrustning på samtliga bilar som sålts med löfte om att de ska klara FSD.

Vi får se. Oavsett vilka bilar som är kompatibla, om man måste eftermontera komponenter etc..
Om Tesla löser FSD kommer dom tjäna väldigt mycket pengar.
Citera
2024-05-28, 12:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Alla flarn här som menar att smuts framför kamerorna skulle haverera hela poängen med FSD tycker jag skall ta en av sina slitna gråa strumpor och spänna över mobilkameran. Your minds will be blown.
Citera
2024-05-28, 15:36
Medlem
Citat:
Haha, men för helvete. Det är inte något som står i vägen för att FSD skall fungera framöver och att robo-taxi skall kunna lanseras. Ett smutslager på glaset framför kameran har fortfarande en hög procent genomsläpp, och om det är ett problem så är Tesla inte dummare än att de utrustar robo-taxi med auto-rengöring.

Så vart går gränsen för FSD?
Har du någonsin kört en bil med backkamera i dåligt väder? Det blir riktigt skitigt, riktigt snabbt. Att det funkar okej i ett soligt Kalifornien är en sak, men FSD ska väl funka på fler ställen än så?

Klart det är ett problem, det säger Tesla själv i sin manual. Men du kommer fram till samma slutsats som jag ändå, att Tesla kommer få eftermontera någon form av rengöringsanordning. Så vi är väl eniga om att vi båda är smartare än Elon (för jag tvivlar starkt på att inte flertalet ingenjörer påpeka att dom behöver ett sätt att hålla kamerorna rena på om bilen ska förlita sig på dessa vid självkörning).
Citat:
Warning
Never depend on the cameras to inform you if the area behind you is free of objects and/or people. The cameras may not detect objects or barriers that can potentially cause damage or injury. In addition, several external factors can reduce the performance of the cameras, including a dirty or obstructed lens. Therefore, depending on the cameras to determine if Model Y is approaching an obstruction can result in damage to the vehicle and/or objects and can potentially cause serious injury. Always inspect the area with your own eyes. When reversing, perform shoulder checks and use all mirrors. Use the cameras for guidance purposes only. It is not intended to replace your own direct visual checks and is not a substitute for careful driving.
To ensure a clear picture, the camera lens must be clean and free of obstructions.
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-3598EF55-6B1D-462B-88D8-704DB0896DD1.html

Men Teslas super duper dojo ai kan väl se genom smuts.

Citat:
Anybody else getting this on their M3? Pretty much anytime it rains or roads are salted the backup camera is obstructed by water or dirt. Have to get out and wipe it clean. Seems like the placement of the camera isn’t the greatest as far as avoiding dripping water collecting on the lens.
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/t19yej/backup_camera_lens_constantly_getting_dirty_or_wet /

Citat:

"Jag tror det var ett kortsiktigt drag, istället för att lösa bekymret med olika sensorers feedback valde man att ta bort dem, på kort sikt sparade man pengar och slapp motsägelsefull data, men på längre sikt skapade man andra problem som är svåra att lösa."

Helt retarderad slutsats. Du vet inte ens hur mobilen eller datorn du skriver på fungerar och du inbillar dig att du vet vad som krävs för att få full autonomi att funka?
Man behöver inte vara ett geni för att inse att en smutsig kamera med dålig bild inte funkar bra om en bil ska vara självkörande med denna kamera som enda bildkälla. Släng lite lera på din mobilkamera och se hur bra bilderna blir.
Citera
2024-05-28, 16:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Har du någonsin kört en bil med backkamera i dåligt väder? Det blir riktigt skitigt, riktigt snabbt. Att det funkar okej i ett soligt Kalifornien är en sak, men FSD ska väl funka på fler ställen än så?

Klart det är ett problem, det säger Tesla själv i sin manual. Men du kommer fram till samma slutsats som jag ändå, att Tesla kommer få eftermontera någon form av rengöringsanordning. Så vi är väl eniga om att vi båda är smartare än Elon (för jag tvivlar starkt på att inte flertalet ingenjörer påpeka att dom behöver ett sätt att hålla kamerorna rena på om bilen ska förlita sig på dessa vid självkörning).

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-3598EF55-6B1D-462B-88D8-704DB0896DD1.html

Men Teslas super duper dojo ai kan väl se genom smuts.

https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/t19yej/backup_camera_lens_constantly_getting_dirty_or_wet /

Man behöver inte vara ett geni för att inse att en smutsig kamera med dålig bild inte funkar bra om en bil ska vara självkörande med denna kamera som enda bildkälla. Släng lite lera på din mobilkamera och se hur bra bilderna blir.

Nej, jag är inte enig om att vi är smartare än Elon, och speciellt inte du. Jag argumenterar inte att dagens bilmodeller för privat bruk skall vara 100% underhållsfria. Jag ser FSD för dess värde framöver. Vad just du kan göra med din bil utrustad med FSD är helt oväsentligt i det avseendet. Det är bara komiskt att de kritiska har landat i "smuts på kameran" när något av det absolut svåraste som mänskligheten tagit sig an börjar bli löst.
Citera
2024-05-28, 16:25
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte enig om att vi är smartare än Elon, och speciellt inte du. Jag argumenterar inte att dagens bilmodeller för privat bruk skall vara 100% underhållsfria. Jag ser FSD för dess värde framöver. Vad just du kan göra med din bil utrustad med FSD är helt oväsentligt i det avseendet. Det är bara komiskt att de kritiska har landat i "smuts på kameran" när något av det absolut svåraste som mänskligheten tagit sig an börjar bli löst.
Vad jiddrar du om med ”din bil”. Jag pratar om Teslas lösning på backkameran som typ är identisk med majoriteten av de billigaste lösningarna där ute. BMW hittade en lösning, konstigt att Teslas raketingenjörer inte kom fram till något liknande.

https://youtube.com/shorts/B-_tHJeoPV8?si=ngoP3rstTDjz08TQ

Funkar inte FSD på alla sålda Teslor är det en lawsuit så dyr att Elon gör bäst i att bara flytta fram datumet tills det inte rullar någon gammal Tesla på vägarna längre. FSD ska lösas, och nuvarande bilar ska klara det, allt annat är ett fiasko för Tesla. Eftermontera spolanordningar på miljoner bilar låter dyrt.

Varför gör du det inte lätt för dig bara och säger att Teslas FSD kommer funka finemang med nuvarande kameror för Elon har sagt det och då måste det stämma… Egen tankeförmåga är ju inget du vågar dig på ändå.
Citera
2024-05-28, 17:16
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Vad jiddrar du om med ”din bil”. Jag pratar om Teslas lösning på backkameran som typ är identisk med majoriteten av de billigaste lösningarna där ute. BMW hittade en lösning, konstigt att Teslas raketingenjörer inte kom fram till något liknande.

https://youtube.com/shorts/B-_tHJeoPV8?si=ngoP3rstTDjz08TQ

Funkar inte FSD på alla sålda Teslor är det en lawsuit så dyr att Elon gör bäst i att bara flytta fram datumet tills det inte rullar någon gammal Tesla på vägarna längre. FSD ska lösas, och nuvarande bilar ska klara det, allt annat är ett fiasko för Tesla. Eftermontera spolanordningar på miljoner bilar låter dyrt.

Varför gör du det inte lätt för dig bara och säger att Teslas FSD kommer funka finemang med nuvarande kameror för Elon har sagt det och då måste det stämma… Egen tankeförmåga är ju inget du vågar dig på ändå.

Såååatteee?

Citat:
Vid vilken situation kommer det ta stopp då? Eftersom det inte funnits något som FSD inte lärt sig efter att den tränats med tillräckligt med data från sådana situationer. Berätta vart gränsen går?
Citera
2024-05-28, 17:54
Medlem
Citat:
Såååatteee?
När bilen inte kan se vad som finns bakom/runt bilen pga smutsiga kameror kvittar det hur mycket den lärt sig, då tar de hårdvarumässiga begränsningarna ut sin rätt..
Citera
2024-05-28, 18:10
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
När bilen inte kan se vad som finns bakom/runt bilen pga smutsiga kameror kvittar det hur mycket den lärt sig, då tar de hårdvarumässiga begränsningarna ut sin rätt..

Och eftersom detta är lätt ordnat så återstår frågan. Vilket scenario kan FSD inte lära sig?
Citera
2024-05-28, 18:54
Medlem
Citat:
Och eftersom detta är lätt ordnat så återstår frågan. Vilket scenario kan FSD inte lära sig?
Nu är jag i ett hypotetiskt scenario där FSD faktiskt skulle funka bra, tänk ”en mindre intervention per 50 000 körda mil utan risk för allvarlig olycka”-bra. Just nu är väl inte ens backkameran ett bekymmer för FSD har väl inte lärt sig backa än?

Det finns ett oändligt antal scenarior för FSD att lära sig, så frågan är konstig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in