2024-05-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Institutioner, pensionsfonder, andra aktörer köper BTC för hundratals miljoner dollar (i synnerhet i dipp), ingen presidentkandidat vågar längre vara annat än pro-crypto, Argentina ska samarbeta med El Salvador om att utveckla en bitcoin-strategi .. men allt detta är nonsens enligt en marginaliserad röst i tråden. Ingen bitcoinisering pågår.

Tillåt mig att småle.
Marknaden verkar inte hålla med dig och AndyPandyMusic. Översätt i konkreta fakta:
Kursen har stått och stampat i tre månader fast Bitcoin tydligen surfar på sin största framgångsvåg någonsin, ETF:erna ser nettoutflöden och Larry Flink har inte yttrat ett ord om bitcoin på månader, Hong Kong-lanseringen och Kinaförhoppningen kom på skam och intresset för att registrera nya wallets har halverats på ett halvår. Utanför de branschlojala kryptomedierna skrivs knappt ett ord om bitcoin eftersom ingen bryr sig, riskkapitalet och techpengarna har sökt sig vidare till AI som har en intressantare och mer lovande framtid. Finns många ytterligare sundhetstecken om man bara lyfter blicken från Bitcoin Magazine.
Citera
2024-05-28, 17:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Marknaden verkar inte hålla med dig och AndyPandyMusic. Översätt i konkreta fakta:
Kursen har stått och stampat i tre månader fast Bitcoin tydligen surfar på sin största framgångsvåg någonsin, ETF:erna ser nettoutflöden och Larry Flink har inte yttrat ett ord om bitcoin på månader, Hong Kong-lanseringen och Kinaförhoppningen kom på skam och intresset för att registrera nya wallets har halverats på ett halvår. Utanför de branschlojala kryptomedierna skrivs knappt ett ord om bitcoin eftersom ingen bryr sig, riskkapitalet och techpengarna har sökt sig vidare till AI som har en intressantare och mer lovande framtid. Finns många ytterligare sundhetstecken om man bara lyfter blicken från Bitcoin Magazine.
”Ingen bryr sig” så som i ”Bitcoin är uppe som valfråga i USA” måste vi förtydliga. Och samtidigt slår Bitcoin ETFerna alla rekord.

”Ingen bryr sig” kan uppenbarligen betyda så mycket, beroende på vad man väger in i orden ”ingen” och ”betyda”…
😁
Citera
2024-05-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
”Ingen bryr sig” så som i ”Bitcoin är uppe som valfråga i USA” måste vi förtydliga. Och samtidigt slår Bitcoin ETFerna alla rekord.

”Ingen bryr sig” kan uppenbarligen betyda så mycket, beroende på vad man väger in i orden ”ingen” och ”betyda”…
😁
Det är du som påstår att det är en valfråga
Citera
2024-05-28, 17:55
Medlem
Citat:

Du får gärna belägga påståendena med länkar. En faktakoll av det fetade visar tvärtom på nettoinflöden till ETF:erna å sistone:

https://www.coinglass.com/bitcoin-etf

Det totala nettoinflödet sedan start är uppe i 240k bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-05-28 kl. 18:03.
Citera
2024-05-28, 18:04
Avslutad
Citat:
Det är du som påstår att det är en valfråga

Crypto är den avgörande valfrågan. Trump pratar om det, Biden-administrationen (i samarbete med BlackRock et al ?) tvingar SEC att godkänna spot ETH-ETF'er.

Kloka människor ser mönstret, dårar ser vad de vill se ..
Citera
2024-05-28, 18:15
Avslutad
Citat:

Lögnaktig smörja.

. Kursen är precis där den brukar vara efter halvering och inför rusning. Första gången någonsin har vi dessutom haft ett nytt ATH innan halvering.
. Att ETF:erna ser nettoutflöden är en ren lögn.
. Trump har gjort BTC till en valfråga, Dems har hängt på. Argentina samarbetar med El Salvador om att implementera en nationell BTC-strategi. Enligt HasseKlasse-tönt ska detta ses som att ingen har yttrat ett ord om BTC.
. Avseende ETF'erna i HK så återstår det att se vad som händer med dessa.

Finns många ytterligare sundhetstecken om man bara lyfter blicken HasseKlasse-tönt.
Citera
2024-05-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Du får gärna belägga påståendena med länkar. En faktakoll av det fetade visar tvärtom på nettoinflöden till ETF:erna å sistone:

Det totala nettoinflödet sedan start är uppe i 240k bitcoin.
https://btcetffundflow.com/us

Nettoinflödet sedan start är föga förvånande positivt eftersom det började på noll. Men när förhoppningarna om fortsatt kursrusning kom av sig i mars så stagnerade även nytillströmningen, eller om det var den stagnerade nytillströmningen som fick priset att tappa momentum. Därefter har nettoflödena stått och stampat i takt med priset. Bitcoinpriset är ju beroende av ständig tillströmning av nya greater fools, och nya fools lockas in av stigande pris. När det ena börjar halta så haltar även det andra. Om priset får en tillfällig skjuts uppåt igen så kommer tillflödet också öka, och när marknaden förr eller senare börjar tveka om evig prisökning så brakar det ihop snabbt som attan.

De övriga faktauppgifterna hade du garanterat redan koll på, du behöver inga länkar för det.
Citera
2024-05-28, 19:14
Medlem
Citat:

Nettoinflödet sedan start är föga förvånande positivt eftersom det började på noll. Men när förhoppningarna om fortsatt kursrusning kom av sig i mars så stagnerade även nytillströmningen, eller om det var den stagnerade nytillströmningen som fick priset att tappa momentum. Därefter har nettoflödena stått och stampat i takt med priset. Bitcoinpriset är ju beroende av ständig tillströmning av nya greater fools, och nya fools lockas in av stigande pris. När det ena börjar halta så haltar även det andra. Om priset får en tillfällig skjuts uppåt igen så kommer tillflödet också öka, och när marknaden förr eller senare börjar tveka om evig prisökning så brakar det ihop snabbt som attan.

De övriga faktauppgifterna hade du garanterat redan koll på, du behöver inga länkar för det.

Länken fungerar inte för mig, men enligt

har som synes cirka 25k bitcoin flödat in netto sedan den 15 maj.

Det faktapåstående som jag inte vet hur man ska kolla upp är det om antal wallets. Det är oklart vad som avses.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-05-28 kl. 20:08.
Citera
2024-05-28, 20:09
Medlem
Citat:
Länken fungerar inte för mig, men enligt

har som synes cirka 25k bitcoin flödat in netto sedan den 15 maj.

Det faktapåstående som jag inte vet hur man ska kolla upp är det om antal wallets. Det är oklart vad som avses.
Det nämns exempelvis i denna,
Bitcoin Wallet Creations at a Remarkable Low Since 2018

Citat:
The excitement surrounding spot Bitcoin ETFs, advancements in the Bitcoin ecosystem, and the impending halving drove the average weekly number of new Bitcoin addresses to near-record levels six months ago.

However, similar to the situation in early 2018, the number of new addresses joining the network has significantly decreased as the enthusiasm for new Bitcoin projects has waned.

Recent data reveals that only an average of 275,000 addresses were added to the Bitcoin network each day in the past week, a stark contrast to the 625,000 new addresses added daily six months ago.
Jag är själv inte så entusiastisk över sajter som har Crypto i namnet, så ta den för vad det är. Detta var dock första träffen när jag försökte leta fram en tidigare läst uppgift. Den nämner även wallets och addresses om vartannat.
Citera
2024-05-28, 20:28
Medlem
Citat:

Jag fick länken att fungera nu. Grafen mäter USD-värdet av alla ETF:ernas totala marketcap, och då var det uppenbarligen en topp den 8 april på drygt 60 miljarder dollar, samtidigt med att priset hade en topp på drygt 72k dollar. Sedan gick priset ned ett tag, till stor del på grund av att ETF:erna hade ett nettoutflöde. Nu ligger vi dock nära toppen igen, på 58,8 miljarder dollar, trots att priset är 4-5k lägre för tillfället. Och ETF:erna har haft ett oavbrutet nettoinflöde från och med den 13 maj.

Jag tycker att

är tydligare, eftersom man kan avläsa inflödet och utflödet mätt i bitcoin. Om man mäter i USD förvirras bilden av prisrörelserna.

Jag saknar en tydlig graf som mäter totala bitcoinmängden i ETF:erna från dag ett till i dag, men om man räknar så hade ETF:erna cirka 850k bitcoin den 8 april, och i dag har de cirka 880k bitcoin. Om jag räknar rätt ligger vi (troligen) på ATH vad gäller totala mängden bitcoin i dessa ETF:er.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-05-28 kl. 21:09.
Citera
2024-05-28, 20:59
Medlem
Citat:
Det nämns exempelvis i denna,
Bitcoin Wallet Creations at a Remarkable Low Since 2018

Jag är själv inte så entusiastisk över sajter som har Crypto i namnet, så ta den för vad det är. Detta var dock första träffen när jag försökte leta fram en tidigare läst uppgift. Den nämner även wallets och addresses om vartannat.

Inte jättebra artikel, men uppgifterna i sak kan nog stämma. Aktiviteten på nätverket har sjunkit de senast 6 månaderna. ETF:erna kan i viss mån ha bidragit till detta.

Jag vet inte hur de avgiftshöjande spamattackerna (inskriptioner, "runes protocol") har inverkat på denna statistik.

Överhuvudtaget är det tydligt att vi inte är i någon hype för tillfället. Jag vill minnas att stämningen var ungefär densamma sommaren-hösten 2020 när priset låg på 15-20k. En egendomlig känsla av nästan totalt ointresse bland allmänheten, samtidigt som priset ligger nära rekordnivåer.

Här kan man se att antalet aktiva mottagande adresser är lägre än på länge

https://cryptoquant.com/asset/btc/chart/addresses/active-addresses?window=DAY&sma=0&ema=0&priceScale=log&me tricScale=linear&chartStyle=line

men märkligt nog ligger antalet aktiva sändande adresser ganska högt.

(Kan det handla om sammanslagningar av små UTXO:s till större sådana på grund av rädsla för höga avgifter?)

Antalet UTXO:s, dvs antalet adresser som innehåller någon mängd bitcoin, fortsätter dock att stiga:

https://www.blockchain.com/explorer/charts/utxo-count

Samma sak ser man om man till exempel tittar på antal UTXO:s med minst 0,01 BTC:

https://www.lookintobitcoin.com/charts/addresses-greater-than-0-01-btc/
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-05-28 kl. 21:03.
Citera
2024-05-28, 21:16
Medlem
Citat:
Jag fick länken att fungera nu. Grafen mäter USD-värdet av alla ETF:ernas totala marketcap, och då var det uppenbarligen en topp den 8 april på drygt 60 miljarder dollar, samtidigt med att priset hade en topp på drygt 72k dollar. Sedan gick priset ned ett tag, till stor del på grund av att ETF:erna hade ett nettoutflöde. Nu ligger vi dock nära toppen igen, på 58,8 miljarder dollar, trots att priset är 4-5k lägre för tillfället, och ETF:erna har haft ett oavbrutet nettoinflöde från och med den 13 maj.

Jag tycker att

är tydligare, eftersom man kan avläsa inflödet och utflödet mätt i bitcoin. Om man mäter i USD förvirras bilden av prisrörelserna.

Jag saknar en tydlig graf som mäter totala bitcoinmängden i ETF:erna från dag ett till i dag, men om man räknar så hade ETF:erna cirka 850k bitcoin den 8 april, och i dag har de cirka 880k bitcoin. Om jag räknar rätt ligger vi (troligen) på ATH vad gäller totala mängden bitcoin i dessa ETF:er.
Ja precis, AUM ger en missvisande bild eftersom det påverkas av både pris och flöden. Men det finns en knapp uppe till vänster för flöden också. Man kan se både för enskilda ETF och en total. Flödena anges i USD men där spelar dagspriset inte så stor roll, åtminstone inte under de senaste tre månaderna när priset legat flackt. Och det är ju ett netto man kollar på här.

Det är stadiga nettoinflöden och prisuppgång till mars, sen när priset planade ut så blev det ömsom nettoflöden in och ut om vartannat men på det stora hela rätt jämnt fördelat.
Senast redigerad av HasseKlasse 2024-05-28 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in