2024-05-28, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SakariWallberg
Ja, man kan ha den synpunkten om man utgår ifrån att allt var skött under ultimata förhållanden. Men verkligheten brukar inte alltid se ut så. Ibland kan "klantgrejer" faktiskt ta sig mellan sprickorna, speciellt om ambitionsnivån var låg och stress var inblandat. Det finna andra "klantgrejer", exempelvis samma barkund som ska föreställa två olika platser. Sånt händer när flera olika människor är inblandade och alla har inte koll på alla delar, stress kommunikationsmissar osv.
Medhåll, dom slarvade mycket.
Dom visste ju inte att internet i framtiden skulle ge var och en möjlighet att undersöka, så dom behövde inte vara så jättenoga med detaljerna.
Citera
2024-05-28, 14:44
Medlem
SakariWallbergs avatar
Jag antar att detta har tagits upp tidigare, men hittar inget om det i tråden.
Det handlar om att man har använt samma bakgrund i två olika bilder.
Det handlar om bilderna AS15-82-11082 och AS15-82-11057 från Apollo 15.
Länk till bilderna https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/static/history/alsj/a15/AS15-82-11057HR.jpg
Och https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/static/history/alsj/a15/AS15-82-11082HR.jpg

Här är bilderna sida vid sida: https://imgur.com/a/QGM2mP8
Var är månlandaren i den andra bilden?
Jag läste en artikel om det här, och NASAs förklarning är tydligen att det helt enkelt inte är samma bakgrund utan att det bara ser ut som det. Otroligt otillräcklig svar när det uppenbarligen är samma bakgrund.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-28 kl. 15:11.
Citera
2024-05-28, 15:16
Medlem
Citat:
Jag antar att detta har tagits upp tidigare, men hittar inget om det i tråden.
Det handlar om att man har använt samma bakgrund i två olika bilder.
Det handlar om bilderna AS15-82-11082 och AS15-82-11057 från Apollo 15.
Länk till bilderna https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/static/history/alsj/a15/AS15-82-11057HR.jpg
Och https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/static/history/alsj/a15/AS15-82-11082HR.jpg

Här är bilderna sida vid sida: https://imgur.com/a/QGM2mP8
Jag läste en artikel om det här, och NASAs förklarning är tydligen att det helt enkelt inte är samma bakgrund utan att det bara ser ut som det. Otroligt otillräcklig svar när det uppenbarligen är samma bakgrund.

Jag förstår inte ens vad du tycker är mysko. Det är samma bergskedja i bakgrunden men bakgrunden är inte identisk i de två bilderna. De är lika men inte identiska - de är uppenbart tagna från två olika platser.

Utförlig förklaring hittar du här:
https://moonhoaxdebunked.blogspot.com/2017/07/511-how-come-photos-show-landing-site.html
Citera
2024-05-28, 16:11
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag förstår inte ens vad du tycker är mysko. Det är samma bergskedja i bakgrunden men bakgrunden är inte identisk i de två bilderna. De är lika men inte identiska - de är uppenbart tagna från två olika platser.

Utförlig förklaring hittar du här:
https://moonhoaxdebunked.blogspot.com/2017/07/511-how-come-photos-show-landing-site.html
Okej, den andra bilden är tagen 1 mile (1,6 km) ifrån och månlandaren ligger i en "dal" och därför täcks den av marken helt enkelt. Det kan jag köpa.
Jag checkade av allt med Google moon och allt stämmer med nivåskillnaderna och avstånden.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-28 kl. 16:13.
Citera
2024-05-28, 16:22
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Okej, den andra bilden är tagen 1 mile (1,6 km) ifrån och månlandaren ligger i en "dal" och därför täcks den av marken helt enkelt. Det kan jag köpa.
Jag checkade av allt med Google moon och allt stämmer med nivåskillnaderna och avstånden.
Hur kan dom tagit bilderna om de inte ens var där?
Citera
2024-05-28, 16:28
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Hur kan dom tagit bilderna om de inte ens var där?
Det finns två alternativ:
1. De var där på riktigt och tog bilderna.
2. De tänkte på detta när de fejkade bilderna.
Citera
2024-05-28, 16:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

You’re damned if you do you’re damned if you don’t.

Ibland slarvade de för att det skulle verka äkta. Ibland visste de månens topografi och ansträngde sig på metern för att det skulle verka äkta. Vad de än gjorde så är det bevis på att månlandningen är fejk
Citera
2024-05-28, 16:41
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
You’re damned if you do you’re damned if you don’t.

Ibland slarvade de för att det skulle verka äkta. Ibland visste de månens topografi och ansträngde sig på metern för att det skulle verka äkta. Vad de än gjorde så är det bevis på att månlandningen är fejk
Jag är öppen för båda alternativen. Jag har aldrig sagt att jag står 100% på en sida.
Läser du slutet på denna inlägg som jag skrev igår (FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor så framgår det tydligt: Citat: "Däremot har jag lite svårt att se hur de skulle få Indien och Kina att fejka bilder åt dem nu.. Det är klart det kan handla om tjänster och gentjänster, men det känns lite väl mycket.."

Du menar att man inte hade kunna gjort vissa delar slarvigare än andra? Och att detta skulle vara ett tillräckligt bevis i sig för att övertyga mig åt ett håll? Nej, självklart inte. Den som tog hand om tejpningen och den som fixade med bilderna var uppenbarligen inte samma person med samma arbetsmoral.

Nej, jag står fortfarande på ca 50/50. "Historien" i sin helhet håller inte tillräckligt mycket för att jag ska vara övertygad till 100% åt nått håll. Men jag är öppen, och jag kan alltid erkänna när jag har lärt mig nått nytt, eller tänk fel i nått.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-28 kl. 16:46.
Citera
2024-05-28, 16:55
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Faktum är att det är allmänt vedertaget att månlandningarna faktiskt hände, så vill ni hävda motsatsen så ligger bevisbördan helt och hållet hos er månlandningsförnekare.

Om man skulle se det som en rättegång så har jag inte sett nåt från er som ens skulle räcka för att en domstol skulle ta upp fallet.

Kom fram med bevis som kan hålla i en rättegång eller lägg ner der här tramset.
Citera
2024-05-28, 17:25
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Hahaha,, otroligt lika!
Jag tror inte du har kapaciteten att förstå vad det här verkligen handlar om.

Om månlandningen inte har hänt och alltihop är fejk iscensatt av NASA och politiker så är det det största ekonomiska bedrägeriet i världshistorien.

Det är större än alla av de största ekonomiska bedrägerierna tillsammans.
FTX, Enron, WellsFargo, Maddox och alla de andra är ingenting mot Apollo projektet.

Om det fanns minsta lilla bevis för att det inte hänt skulle det vara åklagarnas våta dröm att få ta sig an ett sånt case.
Men det händer inte för det finns inte minsta lilla bevis för att det inte har hänt.
Citera
2024-05-28, 18:02
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Nej juste ja. För rika och mäktiga människor brukar ju aldrig komma undan med saker, just för att de är rika och mäktiga.
Bra tänkt där.
Du är begåvad du!
Återigen missar du poängen. Alla de största ekonomiska brotten som jag skrev om är rika människor som inte kom undan.

Dessutom så är det så att om månlandningen var fejk så är det för mycket pengar och för många transaktioner och det skulle inte gå att dölja, så om det fanns bevis så skulle de med 100% säkerhet åka dit.

Men även om det skulle vara vara så som du skrev så finns det inte ens bevis för att en åklagare ska ta upp fallet så det faller redan där.
Citera
2024-05-28, 21:53
Medlem
Citat:

Vad som är lite intressant är att du nyss hävdade att bilderna hade samma bakgrund. Men att du numera har reviderat det till att anledningen till att bilderna inte har samma bakgrund är att de tänkte på det när de fejkade bilderna.

Och ska jag raljera lite så är din senaste tes alltså att det märks inte att bilderna är fejkade men du ändå vet att de är fejkade eftersom de är så duktiga på att fejka bilder.

Så skulle det ju kunna vara. Ett annat alternativ är såklart att bilderna inte är fejkade.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-28 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in