Citat:
Ursprungligen postat av
tworiders
Som jag tänker så var det otroligt viktigt att sätta en människa på månen. Så viktigt så att om det skulle visa sig att det inte gick, ja då var man tvungen att fejka.
Jag tycker det är en mycket rimlig tanke och jag förstår inte riktigt varför vissa blir direkt hatiska av den?
Hahaha, jag förstår verkligen vad du menar. De är som ett ilsket mob med högafflar och facklor i handen

De letar gemensamma offer som de kan peka ut som tokiga och dumma, de tror att de komma upp till en högre nivå om de kan peka ut andra som dumma. De tror att konsperationsteretiker är lätta offer, det är därför de har hittat hit. De är inte intresserade av ämnet i sig, det är uppenbart eftersom de inte verkar ha den kunskapen (och faktiskt inte ens intresset) eftersom de flesta av dem har noll koll på både Artemis och Apollo. De är otroligt kaxiga, men själva tål de ingenting, de massrapporeterar så fort diskussionen inte går åt deras håll
Citat:
Ursprungligen postat av
Västkustskt
Om det inte gick att sätta en människa på månen, varför tävlade USA och Soviet om att sätta en man man på månen?
Det fanns en rymdkapplöpning mellan USA och Sovjet, men Sovjet vann allt de ville vinna. Det fanns inte en tävling till månen på det sättet. Nästa naturliga steg för Sovjet var att skicka robotar till månen inte människor, vilket de gjorde 1970 med lunokhod 1 och lunokhod 2 1973. Detta borde varit det naturliga steget för NASA också. USA tävlade lite med sig själva där. Sovjet hade också en raket som skulle ta människor till månen (N1-raketen), men den var aldrig så högt prioriterad då de redan hade vunnit rymdkapplöpningen som handlade om att ha kontroll över rymden för att kunna droppa bomber varsomhelst och närsomhelst. Så det stämmer inte riktigt att man tävlade om att sätta den första människan på månen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Västkustskt
Varför avslöjade inte Soviet att USA's månlandning var fejk?
De valde att samarbeta istället, kolla upp Apollo-Sojuz.
Citat:
Ursprungligen postat av
Västkustskt
Varför försöker man göra en ny månlandning om det ändå inte går?
Varför spenderar Elon Musk enorma summor på en Marsresa om han vet att det inte ens går att landa på månen?
Vilka är det de försöker lura och varför?
Det gick inte då med den tiden(deadlinen som Kennedy hade satt), resurserna och teknologin som de hade då. Bristen på tillräckligt kraftfulla datorer gjorde att vissa moment var omöjliga att garantera att de skulle gå bra, bla annat dockningarna, landningarna och skip-re-entery som krävde att datorer tog över manövreringen. Nu är alla dem här momenten möjliga med dagens datorer, men som vi kan se med Artemis så krävs det mycket mer komplexitet och bränsle än man påstår sig att man använde då. Detta visste de redan på 50-talet då man hade en plan att skicka bränsletankar i omloppsbanan för att koppla dem i efterhand (liknar mer det man ska göra nu).
Koppla ihop det här med allt annat "skumt" så borde detta vara ett alternativ som varje frisk människa borde kunna överväga som ett möjligt alternativ. Speciellt när det handlar om en administration som ljög om "allt" på den tiden.
Däremot har jag lite svårt att se hur de skulle få Indien och Kina att fejka bilder åt dem nu.. Det är klart det kan handla om tjänster och gentjänster, men det känns lite väl mycket..