2024-05-28, 13:26
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det trodde även Rysslands diktator, Putin. Några år in på den 6-dagars speciella militära operationen kan vi konstatera att ni båda har fel.

Jaha du missade att det pågick förhandlingar mellan Ryssland och Ukraina första månaden och att det var därför karavanen stod still och att Ryssland även senare drog tillbaka trupper från Kiev?
Ni är så jäkla hjärntvättade.
Citera
2024-05-28, 13:26
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Om du angriper mål i annat land så är de inget försvar längre utan ett angrepp
Som när orcherna angriper köpcentrum? Självklart legitimt för Ukraina att slå till mot militära mål och tex raff i hela dassriket som göder den ryzzka krigsekonomin, en no brainer.
Citera
2024-05-28, 13:27
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Vad är din poäng?

Min poäng??
Det var svar på din fråga.
Citera
2024-05-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ukraina har ju pratat om att söka till Nato stulit gas från transit ledning som går genom Ukraina. Berätta gärna vad Kuba gjort för fel när de placerades balistiska robotar med kärnvapen på Kuba och Guantanamo basen som finns kvar på Kuba och de utsätts för sanktioner. Dags att se verkligheten istället för att kasta sten i glashus

Även detta synes du ha "missförstått".

Ukraina största misstag var nog snarare att de gav upp sina kärnvapen mot "säkerhetsgarantier" från ryssland vilka visade sig vara vatten värda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum

På temat kärnvapen så placerar den psykotiske dvärgen i kreml, och ingen annan, sådana i grannlandet vitryssland, eller hur? Borde inte Polen genast föra "preventivt" krig mot vitryssland och putains lydige knähund lukashenko?
https://www.bbc.com/news/world-europe-65932700

Vad gäller att "stjäla gas" så synes inte putain tycka att rysslands tillgångar är tillräckliga... Som bekant anser hen att sovjetunionens oundvikliga sammanbrott var tjugonde århundradets största geopolitiska katastrof och drivs av sin "vision" om att "återupprätta" det ondskans imperium hen är en produkt av, men det innebär inte att hen även är ute efter att stjäla Ukrainas naturtillgångar.

"Ukraine has tremendous natural resources for meeting domestic oil and gas production needs, with estimates of approximately 900 billion cubic meters of proven reserves of natural gas. In Europe, Ukraine ranks second for gas reserves. Three Ukrainian regions contain hydrocarbons resources: the Dnipro-Donetsk basin, the Carpathian region in western Ukraine, and the Black Sea and Crimea region in the south. The Dnipro-Donetsk basin is a major oil and gas producing region accounting for 90 percent of all current Ukrainian production."

https://www.trade.gov/energy-resource-guide-ukraine-oil-and-gas

"Som av en slump" sammanfaller naturtillgångarnas koordinater med de områden den psykotiske dvärgen i kreml "förklarat" som ryska och annekterat...

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2024-05-28, 13:31
Medlem
Citat:
Försvar innebär att försvara den egna infrastrukturen och utrustningen i sitt land. Så att ge sig på något i annat land är inte försvar utan ett angrepp. Givetvis har Ryssland gett sig på Ukraina men de är uppenbart fram provocerat denna reaktion från Ryssland. Likt USAs reaktion i Irak och Afghanistan där de vissat sig att de inte gått rätt till helt enkelt

Vad menar du med "de är uppenbart fram provocerat denna reaktion från ryssland"???

Frågan är VARFÖR den psykotiske dvärgen i kreml blir "provocerad", känner sig "hotad", och "tvungen" att föra anfallskrig mot suveräna stater som går med i, eller ens antyder en önskan att gå med i, FÖRSVARS allianser? Låg det i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen NATO eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna (globohomojudenazidödsknarkar) militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"?
Citera
2024-05-28, 13:31
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Min poäng??
Det var svar på din fråga.
Men som svar på ditt svar som jag tolkar som en fråga eller så vill ju faktiskt Ryssland förhandla medans Ukraina vägrar av den enkla anledning att dom vill ha en vit fred och Ryssland vill ta landområden som nu är ockuperade. Jag ser det som en enorm uppgift att ta tillbaka allt Ryssland har tagit för stunden militärt själv för Ukraina. Jag personligen tror man skulle kunna hitta en lösning på mitten att Ryssland kanske inte får mer än hälften av vad dom begär men det måste komma påtryckningar från FN. Sen så glömmer man inte vad Ryssland har gjort så sanktioner kan ligga kvar som det vart för Iran men slut på kriget är för mig det ända rätta.
Citera
2024-05-28, 13:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
De hade kärnvapen i Turkiet sista gången när de gällde Kubakrisen
Ok, de placerade TAKTISKA kärnvapen i Turkiet för 65 år sedan medan Sovjet placerade STRATEGISKA kärnvapen på Kuba?

Men då var Ryssland fortfarande Sovjet och hade ingenting med dagens politik att göra. Nu är det dock Turkiet som inte vill flytta dessa kärnvapen.

Men vad är argumentet för kärnvapen i Ukraina när Baltikum, som ligger närmare Moskva, aldrig haft kärnvapen från USA?

Ge mig ett argument. För du ljuger väl inte?
Citera
2024-05-28, 13:34
Medlem
Citat:
Men som svar på ditt svar som jag tolkar som en fråga eller så vill ju faktiskt Ryssland förhandla medans Ukraina vägrar av den enkla anledning att dom vill ha en vit fred och Ryssland vill ta landområden som nu är ockuperade. Jag ser det som en enorm uppgift att ta tillbaka allt Ryssland har tagit för stunden militärt själv för Ukraina. Jag personligen tror man skulle kunna hitta en lösning på mitten att Ryssland kanske inte får mer än hälften av vad dom begär men det måste komma påtryckningar från FN. Sen så glömmer man inte vad Ryssland har gjort så sanktioner kan ligga kvar som det vart för Iran men slut på kriget är för mig det ända rätta.

Om fred i Ukraina önskades vore detsamma mycket enkelt att uppnå. Det är bara för den psykotiske dvärgen i kreml att kalla hem sina mordiska horder till skithålet "mother russia" och erlägga adekvat skadestånd för all död, förstörelse och lidande hens anfallskrig har förorsakat.
Citera
2024-05-28, 13:36
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jaha du missade att det pågick förhandlingar mellan Ryssland och Ukraina första månaden och att det var därför karavanen stod still och att Ryssland även senare drog tillbaka trupper från Kiev?
Ni är så jäkla hjärntvättade.
Är det några som är både efterblivna och hjärntvättade så är det ni proryzzar. Är du så jävla felknullad så du tror att lillputte drog tillbaka trupper från Kiev men att han skulle ha lyckats med att ta den staden om han velat?
Citera
2024-05-28, 13:40
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Nästan alla krig har slutat på förhandlingsbordet. Men inte alla.
När det gäller avtal, så har Ukraina dålig erfarenhet från Ryssland.

Jag tror inte detta avhandlas på slagfältet.
Ukraina är för stor tugga för Ryssland.
Att föra krig, med den nya situation ekonomiskt med sanktioner, oljeraff som bombas, frysta tillgångar e t c. Räknar inte upp allt.
Lägg därtill ICC och skadestånd som är gigantiskt.
Framtida säkerhet, som ska garanteras, av vem och varför?(det finns de som pratar om fredsförhandlingarna i mars 2022. Det var orimliga villkor. Bl a vem som skulle garantera Ukrainas säkerhet, som var orimligt.

Det är utgångsläget som jag ser det.
Citera
2024-05-28, 13:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Är det några som är både efterblivna och hjärntvättade så är det ni proryzzar. Är du så jävla felknullad så du tror att lillputte drog tillbaka trupper från Kiev men att han skulle ha lyckats med att ta den staden om han velat?

Jag är neutral. Vet inte hur många gånger jag har upprepat det i alla Ukrainatrådar.

Ryssland drog tillbaka sina trupper från Kiev som ett led i de pågående förhandlingarna. Kiev sa att vi kan inte förhandla med kniven mot strupen och då drog Ryssland tillbaka sina trupper för att visa kompromissvilja.

Ett förslag fanns på bordet i förhandlingarna i Turkiet i mars 2022 och det var nära att de var överens. Sen dök Boris Johnson upp och satte stopp för allt och övertalade Zelenskyj att inte gå med på nåt utan att fortsätta att strida. Därför befinner sig Ukraina i den totala kollaps de är i nu med förstörd ekonomi och 500 000 döda
Citera
2024-05-28, 13:41
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Nästan alla krig har slutat på förhandlingsbordet. Men inte alla.
När det gäller avtal, så har Ukraina dålig erfarenhet från Ryssland.

Jag tror inte detta avhandlas på slagfältet.
Ukraina är för stor tugga för Ryssland.
Att föra krig, med den nya situation ekonomiskt med sanktioner, oljeraff som bombas, frysta tillgångar e t c. Räknar inte upp allt.
Lägg därtill ICC och skadestånd som är gigantiskt.
Framtida säkerhet, som ska garanteras, av vem och varför?(det finns de som pratar om fredsförhandlingarna i mars 2022. Det var orimliga villkor. Bl a vem som skulle garantera Ukrainas säkerhet, som var orimligt.

Det är utgångsläget som jag ser det.
Time will tell I guess
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in