2024-05-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
[...]

Sluta att sprida lögner i tråden! Polisen har ALDRIG sagt att de inte tror att brovittnet är sanningsenligt - polisen har bara sagt att de inte kan vara helt säkra på om det var Helena som vittnet såg!

Citat:
[...]

Polisen har ALDRIG sagt att brovittnet inte är trovärdigt, bara att de inte säkert vet om det var Helena som hon såg.

Trovärdigt och sanningsenligt är inte synonymer. Vad är det som gäller egentligen? Om vittnet är trovärdigt men inte sanningsenligt är det alltså någon som är kompetent nog att lura polisen (och andra), men om vittnet är sanningsenligt men inte trovärdigt är det någon som visserligen talar sanning men på ett sätt som gör att man inte litar på det (och frågan är hur man då vet att det talar sanning). Det är - som jag har påtalat tidigare - omöjligt att föra en vettig diskussion med någon som slirar på det sätt som du gör. Eftersom du har fått detta påpekat tidigare tror jag nu att det är en medveten taktik för att förvilla övriga skribenter, som inte är lika uppmärksamma som jag.
Citera
2024-05-25, 23:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Men om Helena gick över bron har hon ju rimligtvis gått även från torget till bron och kunnat observeras, och mycket tänkbart också fortsatt gå i riktning mot hemmet. Det som är konstigt är ju att ingen har sett henne på bron och/eller andra tänkbara vägar hon kan ha tagit för att ta sig hem. Eller är scenariot för dagen att Helena fick skjuts från torget till östra brofästet, hoppade ur bilen och slog följe med en man för att kunna observeras av ett vittne och därefter vid västra brofästet hoppade in i samma bil (eller varför inte en annan)?

Det finns vittnen som menar att de såg Helena gå över torget och runda Knallen-huset ner på Österlånggatan. Det finns en vittnesuppgift som pekar på att Helena syntes utmed gamla Systembolaget på Österlånggatan. Nästa vittnesuppgift är på bron. Jag kan räkna till tre vittnesuppgifter från torget till bron. Efter bron säger brovittnet att Helena och "mannen" vek av till höger. Och där - till höger efter bron - lär det väl knappast ha varit några andra personer?!
Citera
2024-05-25, 23:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Trovärdigt och sanningsenligt är inte synonymer. Vad är det som gäller egentligen? Om vittnet är trovärdigt men inte sanningsenligt är det alltså någon som är kompetent nog att lura polisen (och andra), men om vittnet är sanningsenligt men inte trovärdigt är det någon som visserligen talar sanning men på ett sätt som gör att man inte litar på det (och frågan är hur man då vet att det talar sanning). Det är - som jag har påtalat tidigare - omöjligt att föra en vettig diskussion med någon som slirar på det sätt som du gör. Eftersom du har fått detta påpekat tidigare tror jag nu att det är en medveten taktik för att förvilla övriga skribenter, som inte är lika uppmärksamma som jag.

Är ordmärkeri din enda utväg nu?
Citera
2024-05-25, 23:19
Medlem
Citat:

Jag noterar att du inte har något att invända mot det jag påpekar utan väljer att ta till invektiv. Jag tror det är många skribenter i tråden som ser att det är du som inte har annat att komma med när du blir ifrågasatt på så goda grunder som jag gör det, gång på gång.

Ett gott råd är att du ska skriva det menar och mena det du skriver. Nu verkar det som om du skriver saker du inte menar och blir irriterad för att folk inte begriper att du menar något annat än du har skrivit.
Citera
2024-05-25, 23:21
Medlem
Citat:
Det finns vittnen som menar att de såg Helena gå över torget och runda Knallen-huset ner på Österlånggatan. Det finns en vittnesuppgift som pekar på att Helena syntes utmed gamla Systembolaget på Österlånggatan. Nästa vittnesuppgift är på bron. Jag kan räkna till tre vittnesuppgifter från torget till bron. Efter bron säger brovittnet att Helena och "mannen" vek av till höger. Och där - till höger efter bron - lär det väl knappast ha varit några andra personer?!

Det vet väl varken du eller jag, lika lite som du vet om det var Helena som sågs, om du säger att folk "menar att de såg" och att något "pekar på". Det betyder ju att det kan ha varit Helena eller någon annan. Eller det här är ännu ett fall där du inte skriver vad du menar?
Citera
2024-05-25, 23:37
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jag har skrivit punkterna förut, ja! Skarpt av dig att se det.

Ja, punkterna 1, 2, 3, 4, 6, 8 och 9 styrks av utsagor från nyckelpersoner. Det är ju liksom dem som jag refererar till.

Min agenda anpassas efter sådant som är känt. Läs min användarsignatur.

Vem är nyckelperson för punkt 6, BW i SLA?
Citera
2024-05-25, 23:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vem är nyckelperson för punkt 6, BW i SLA?

BW.
Citera
2024-05-25, 23:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det vet väl varken du eller jag, lika lite som du vet om det var Helena som sågs, om du säger att folk "menar att de såg" och att något "pekar på". Det betyder ju att det kan ha varit Helena eller någon annan. Eller det här är ännu ett fall där du inte skriver vad du menar?

Om jag skriver att "allt pekar på något", är det precis det som jag menar - och som jag har punktat upp.
Citera
2024-05-25, 23:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Jag noterar att du inte har något att invända mot det jag påpekar utan väljer att ta till invektiv. Jag tror det är många skribenter i tråden som ser att det är du som inte har annat att komma med när du blir ifrågasatt på så goda grunder som jag gör det, gång på gång.

Ett gott råd är att du ska skriva det menar och mena det du skriver. Nu verkar det som om du skriver saker du inte menar och blir irriterad för att folk inte begriper att du menar något annat än du har skrivit.

Jo, jag invände mot att du börjar märka ord för att klara dig undan. Några invektiv skrev jag inte.

Att vara trovärdig är att vara tillförlitlig, sann, ärlig, vittnesgill med mera. Sann är en synonym till sanningsenlig. Sanningsenlig betyder ärlig (där kom det igen!), korrekt, tillförlitlig (se där, också igen!). Varför är du så otroligt barnslig att du håller på med sådant här dravel?

Varför är det så infernaliskt viktigt att få bort fokus från KM? Vi har alla i tråden för länge sedan förstått att det är en bunt användarnamn som skyddar KM. Användarnamn, just ...
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-26 kl. 00:23.
Citera
2024-05-25, 23:58
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
BW.

BW i SLA 17 juni?
https://imgbb.com/Sm0k2qG
Citera
2024-05-26, 00:42
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
BW.

Du menar BW som fick en kram av Helena när hon skulle lämna Stadt, det tolkar du som att BW sett henne gå hem, när det enda var att han trodde hon skulle gå hem.

Nej lilla Tant Uggla du har INTE ETT ENDA VITTNE som sett Helena gå hem förutom detta så kallade Brovittne vilket minst sagt är ett skämt, ett vittne vilket kommer in långt efter försvinnandet, ett vittne vilket Polisen inte tror ett enda skit på, det binder du upp hela fallet på!

Nej, Helena gick inte hem, hon möter sina Banemän utanför Stadt, OM hon hade gått hem så skulle så som flera försökt förklara för dej hon setts av ett antal människor, ett större antal vittnesmål om hennes promenad hade isf kommit in till Polisen och inte ENDAST ETT!
Citera
2024-05-26, 01:12
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Varför är det så infernaliskt viktigt att få bort fokus från KM? Vi har alla i tråden för länge sedan förstått att det är en bunt användarnamn som skyddar KM. Användarnamn, just ...

Du är inte lite knäpp, det är ingen som vill få bort KM av ngn annan anledning än att han är oskyldig, dvs att han har INGENTING med Helenas försvinnande att göra, vilket både Polis och Åklagare utrett in i minsta mikroskopiska detalj och insett att KM är helt OSKYLDIG!

Men så länge du fortsätter med dina fantasier och har dina våta nattliga drömmar om att KM är skyldig/medskyldig till Helenas försvinnande så kommer denna tråd inte att ta ett enda steg framåt!

Känns det bra att vara den skribent som stoppar alla möjligheter till att finna en öppning på Helenafallet i denna tråd? För det är exakt vad ni två Mästerdetektiver (du Tant Uggla & IB) sysslar med här i tråden!
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-05-26 kl. 02:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in