2024-05-26, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jo, jag invände mot att du börjar märka ord för att klara dig undan. Några invektiv skrev jag inte.

Att vara trovärdig är att vara tillförlitlig, sann, ärlig, vittnesgill med mera. Sann är en synonym till sanningsenlig. Sanningsenlig betyder ärlig (där kom det igen!), korrekt, tillförlitlig (se där, också igen!). Varför är du så otroligt barnslig att du håller på med sådant här dravel?

Varför är det så infernaliskt viktigt att få bort fokus från KM? Vi har alla i tråden för länge sedan förstått att det är en bunt användarnamn som skyddar KM. Användarnamn, just ...

Ditt resonemang om synonymer är felaktigt, och om du inte förstår det är det beklagligt, men ännu en bra förklaring till varför det är så svårt att diskutera med dig. Jag vet inte om du verkligen inte förstår eller om du bara låtsas, men följden blir ju densamma.

Jag skyddar ingen, men tycker att ett intellektuellt hederligt resonemang är en rimlig lägstanivå.
Citera
2024-05-26, 09:51
Medlem
Citat:
Jag har skrivit punkterna förut, ja! Skarpt av dig att se det.

Ja, punkterna 1, 2, 3, 4, 6, 8 och 9 styrks av utsagor från nyckelpersoner. Det är ju liksom dem som jag refererar till.

Min agenda anpassas efter sådant som är känt. Läs min användarsignatur.

Varför tjatar du då?

Utsagor från nyckelpersoner? Hur menar du nu?
Enstaka vittnen med ganska låg trovärdighet....

Tio minuter en sommarkväll. Hur lång tid tog det för dig när du provgick? Ni båda glider på sanningen hela tiden för att passa er agenda
Citera
2024-05-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
BW i SLA 17 juni?
https://imgbb.com/Sm0k2qG

det här är intressant. Jag tror på BW som GM. det skulle kunna vara så sjukt att han ljuger och säger att hon promenerat hem själv för att slippa att bli misstänkt själv. dessutom säger han i artikeln att han tror att de åkt till Sandviken... precis vad jag tror att GM gjort och lagt henne tillfälligt i böjen vid golfbanan.
Citera
2024-05-26, 14:51
Medlem
Citat:
Din fraga är helt meningslos. Vi far val utga fran att Helena som minst behovde kanna atmonstone nagon i bilen för att acceptera skjuts. Mojliga personer blir darfor manga.

ja du Ugglan. Aterigen, det ar inte fragan sasom den ar stalld. Om du testar att lasa ordentligt sa kanske det gar battre. Fragan galler vem/vilka HA mer an garna skulle ha accepterat skjuts av. Det minskar ner urvalet ganska fort, tycker du inte ? Men tyvarr har vi tydligen ingen tjejkompis/killkompis till HA har i traden, annars skulle det bli en mycket intressant avgransning och lista.

For ovrigt sa haller polisen fortfarande den sista bekraftade iakttagelsen av HA fran torget nar hon borjar traska hemat. Inte pa nagon bro. Vad sager det dig ?
Citera
2024-05-26, 14:58
Medlem
Citat:
Men vi i tråden

Ja du Ugglan. Vi i traden kan inte kontrollera alibin, vi ar inte polis eller utredare. Men om personer uppger denna information for polisen vid forhor sa ar det val anda rimligt att anta att polisen dubbelkollar och verifierar detta med de personer som namnts i forhoret sasom alibin eller kontakter vid ett givet tillfalle ? Inte ens kompetensmastarna Klingen och Klangen kan ju missa pa detta.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-26 kl. 15:26.
Citera
2024-05-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helena var en väldigt utåtriktad lättsam och social tjej som umgicks mkt med sina kompisar. Hon tränade agility med sin hund, hon hade extrajobb på sjukhuset, hon var även engagerad i Kyrkan, så det finns en uppsjö med bekanta vilka hon kan ha åkt bil med från Stadt den sommarkvällen.

Att Helena är bekant med GM är ytterst troligt, att hon även möter dessa i närheten av Stadt och får lift med dem därifrån är även det ytterst troligt.

Jo, det ar ungefar sahar jag sjalv tanker ocksa. Men som jag sade till Ugglan, det ar synd att traden inte har nagra tjejkompisar/killkompisar till HA. For min fraga ar ju vem/vilka hon mer an garna skulle hoppat in i en bil med. Och samtidigt vilka som systrarna fatt skjuts hem med tidigare.

Syftas naturligtvis pa offrets tidigare beteende och preferenser/erfarenheter. I det laget finns inget brott, inget forsvinnande. Bara en ung tjej som gor ett fritt val baserat pa enkel logik.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-26 kl. 15:13.
Citera
2024-05-26, 23:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du menar BW som fick en kram av Helena när hon skulle lämna Stadt, det tolkar du som att BW sett henne gå hem, när det enda var att han trodde hon skulle gå hem.

Nej lilla Tant Uggla du har INTE ETT ENDA VITTNE som sett Helena gå hem förutom detta så kallade Brovittne vilket minst sagt är ett skämt, ett vittne vilket kommer in långt efter försvinnandet, ett vittne vilket Polisen inte tror ett enda skit på, det binder du upp hela fallet på!

Nej, Helena gick inte hem, hon möter sina Banemän utanför Stadt, OM hon hade gått hem så skulle så som flera försökt förklara för dej hon setts av ett antal människor, ett större antal vittnesmål om hennes promenad hade isf kommit in till Polisen och inte ENDAST ETT!

Nej, BW har sagt att Helena sa att hon skulle gå hem. Sedan pratade Helena med minst en till person som jag har namnet på - och som jag har tagit upp flera gånger i tråden. Judaland sitter på ytterligare ett namn. Allas vittnesmål pekar på samma sak.

Jodå, vittnen finns som har sett Helena vika av runt hörnet på Knallen-huset ner på Österlånggatan. Det finns en iakttagelse som kan ha varit Helena och en man i höjd med gamla Systembolaget på Österlånggatan. Och så brovittnet på det!

Polisen har (igen, då!) ALDRIG sagt att de inte tror på brovittnet - bara att de inte är säkra på om det var Helena som hon såg.

Alltså: Flera vittnesmål finns som pekar på att Helena gick hem!
Citera
2024-05-26, 23:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du är inte lite knäpp, det är ingen som vill få bort KM av ngn annan anledning än att han är oskyldig, dvs att han har INGENTING med Helenas försvinnande att göra, vilket både Polis och Åklagare utrett in i minsta mikroskopiska detalj och insett att KM är helt OSKYLDIG!

Men så länge du fortsätter med dina fantasier och har dina våta nattliga drömmar om att KM är skyldig/medskyldig till Helenas försvinnande så kommer denna tråd inte att ta ett enda steg framåt!

Känns det bra att vara den skribent som stoppar alla möjligheter till att finna en öppning på Helenafallet i denna tråd? För det är exakt vad ni två Mästerdetektiver (du Tant Uggla & IB) sysslar med här i tråden!

Då frågar jag igen denna obehagliga fråga: HUR VET DU ATT KM ÄR OSKYLDIG? Polisen har enligt Lars Johannson en annan uppfattning - att KM fortfarande är intressant i utredningen.
Citera
2024-05-26, 23:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Ditt resonemang om synonymer är felaktigt, och om du inte förstår det är det beklagligt, men ännu en bra förklaring till varför det är så svårt att diskutera med dig. Jag vet inte om du verkligen inte förstår eller om du bara låtsas, men följden blir ju densamma.

Jag skyddar ingen, men tycker att ett intellektuellt hederligt resonemang är en rimlig lägstanivå.

Då tycker jag att du ska slå upp orden trovärdig och sanningsenlig. Om inte du gör det, ska jag göra det åt dig - och publicera resultatet så att alla kan se!
Citera
2024-05-26, 23:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Varför tjatar du då?

Utsagor från nyckelpersoner? Hur menar du nu?
Enstaka vittnen med ganska låg trovärdighet....

Tio minuter en sommarkväll. Hur lång tid tog det för dig när du provgick? Ni båda glider på sanningen hela tiden för att passa er agenda

Du ställde ju dig frågan, remember?

Jag förklarade det där om nyckelpersoner.
Citera
2024-05-26, 23:59
Medlem
Citat:

...
8) Gabriella har sagt: "Helena skulle inte hoppa in i en främmande bil när hon kunde gå hem. Att gå tio minuter en jättefin sommarkväll är inget och enligt vittnen hade hon redan lämnat Stadt och gått förbi torget på väg hemåt."
.

Varför säger du tio minuter?
Citera
2024-05-27, 00:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Varför säger du tio minuter?

Du fattar ovanligt trögt, va? Det om tio minuter står inom citationstecken ("...", du vet) - det är Gabriellas ord!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-27 kl. 00:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in