Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Hur många andra förklaringar till att saker faller som de gör har du utforskat? .
Hundratals om inte tusentals. Jag har kunnat avfärda densitet, elektricitet, magnestism, konstant accelleration, ether, skällande hundar, blå elefanter, grå elefanter,
Har du någon ny och spännade alternativ förklaring till tyngdkraften så är jag övertygad om att jag både kan utforska och avfärada den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
... Du tittar på en matematisk formel och tycker det räcker för påståendet "massa attraherar massa"? Det är siffror på ett papper. .
Nej det räcker inte. Det måste även finnas empiri. Siffrorna på pappret måste stämma överens med siffrorna i verkligheten. Formel måste kunna förklara det vi kan observera. Och tvärtom, det finns inte finnas några observationer som talar emot formeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Sen måste du väl förstå att din förklaring inte är bevisad bara för att det saknas en annan förklaring.
Nja, förklaringen måste ju såklart kunna förklara det vi kan observera. Och eftersom det dessutom inte finns någon annan förklaring är det inte så mycket att snacka om - det finns endast en förklaring och ingen har hittat några fel med förklaringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
... Det är ju borderline religiöst resonemang. ..
Det fina med vetenskap är att det inte är ett dugg religiöst.