2024-05-23, 23:16
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
När det blev etablerad vilken som var jorden massa, det var på Cavendish tid, av densamme och Newton. Nästan alla grunder för astrofysik är från den ungefärliga perioden. Så det är i högsta grad fortfarande relevant.

Jag förstår inte riktigt hur detta skulle bevisa din teori om att jorden är platt.

Jag frågade tidigare om du provat att plocka upp några radiosignaler från satelliter, hur har det gått med det?
Citera
2024-05-24, 00:55
Medlem
Citat:
Frågan är alltså om Cavendish i sitt experiment, där han sägs ha registrerat ett värde motsvarande någon liten bråkdel av en myggas vikt, verkligen lyckades påvisa orsaken till att man krossar skallen om man ramlar med huvudet före utför ett stup.

Jag vidhåller att man är väldigt godtrogen om man tror det.
Den som är godtrogen är du, eftersom du går på alla finter plattjordare lägger ut.
Du är top left på Dunning Krugerskalan. Är du nöjd med det, att vara en okunnig själ, eller vill du lära dig hur världen ser ut?
Seså, skit i gravitationen för ett ögonblick (vilken du inte förstår) beskriv vad du tror om jordens form och VARFÖR du tror detta.
Citera
2024-05-24, 03:53
Medlem
Likt andra tomtar älskar även dessa tomtar att älta oviktiga paranteser.
Svält ut trollet, sluta bemöt de infantila argument som kommer.

Fakta för jordens form är överväldigande därav undviker troll som denne att diskutera detta. Även faktan att trollens favorit i sin iver att bevisa en stationär jord faktiskt bevisade en roterande jord undviks att diskuteras.

Någon tog upp LIGO som i sig är kul eftersom dess konstruktion har tagit hänsyn till jordens form för att kunna mäta gravitationsvågor. Detta är något ni inte heller kommer få trollet att svara på då det blir svårt att trassla sig ur med infantila påståenden.
Citera
2024-05-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Jag förstår inte riktigt hur detta skulle bevisa din teori om att jorden är platt.

Det bevisar inget alls om jorden är platt. Men däremot innebär det(avsaknaden av bevis för gravitation enligt etablerade vetenskapens definition) stora problem för teorin jorden är ett klot. Ja, det är faktiskt ett problem, oavsett hur mycket du och andra stoppar huvudet i sanden.

Citat:
Jag frågade tidigare om du provat att plocka upp några radiosignaler från satelliter, hur har det gått med det?

Hur vet man att radiosignalen kommer från en satellit?
Citera
2024-05-25, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
För övrigt kan jag inte låta bli att garva åt att du fortfarande tror att man med ett Cavendish-experimentet registrerar ett värde som motsvarar bråkdelar av en myggas vikt. Du har verkligen noll koll på vad du försöker ifrågasätta.

Så står på Wikipedia

"The force involved in twisting the torsion balance was very small, 1.74×10−7 N,[13] (the weight of only 0.0177 milligrams) or about 1⁄50,000,000 of the weight of the small balls.[14] "

Jaha och angående myggas vikt hittade jag

"Hur mycket väger då en mygga? Det finns
flera myggsorter av olika storlekar, men
efter att rådfrågat en biolog har jag fått
veta att det går cirka 25 myggor per gram.
Detta innebär att en myggas vikt är 4/100
gram
"

Jaha få se då: 0,04/0,0000177 = 2259 (avrundar lite decimaler). ja det blir ju väldigt litet det.

Låter det verkligen seriöst med någon som 1. hävdar sig mätt upp något sådant... samt 2. utifrån detta drar långtgående slutsatser om en mystiskt "kraft" som i övrigt är totalt obevisad?
Citera
2024-05-25, 01:20
Medlem
Citat:
Så står på Wikipedia

"The force involved in twisting the torsion balance was very small, 1.74×10−7 N,[13] (the weight of only 0.0177 milligrams) or about 1⁄50,000,000 of the weight of the small balls.[14] "

gram
"

Jaha få se då: 0,04/0,0000177 = 2259 (avrundar lite decimaler). ja det blir ju väldigt litet det.

Låter det verkligen seriöst med någon som 1. hävdar sig mätt upp något sådant... samt 2. utifrån detta drar långtgående slutsatser om en mystiskt "kraft" som i övrigt är totalt obevisad?
Bevisa att jorden är platt eller håll käft. Du plockar körsbär som inte ens är relevant. Man up! Hur ser världen ut och vilka bevis har du för detta?
Citera
2024-05-25, 08:47
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Vad finns det för alternativ?
Citera
2024-05-25, 09:19
Medlem
Citat:
Så står på Wikipedia

gram
"

Ja det är som sagt ohyggligt roligt att du så envist försöker ifrågasätta något som du uppenbarligen inte har ett dugg koll på.

Experimentet går inte ut på att mäta en kraft utan en vinkel. Och i trådens kontext handlar det inte ens om att mäta vinkeln utan endast konstatera om vinkeln är skild från noll. Och du framstår som extremt löjlig när du kan få noll eller inte noll till delar av en myggas vikt.

Citat:
... en mystiskt "kraft" som i övrigt är totalt obevisad?

Ett mycket felaktigt påstående som inte blir mer sant bara för att du upprepar det om och om igen. Förutom Cavendish så finns det massor med andra evidens för gravitation, allt från satelliter och tidvatten till något så enkelt som att tyngden är proportionell mot massan.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-25 kl. 09:55.
Citera
2024-05-25, 09:33
Medlem
Citat:

Begriper du inte det? Du verkar vara extremt dåligt påläst på det du försöker ifrågasätta.

Om vi pratar om geostationära kommunikationssatelliter så är dels en parabolantenn en riktantenn och dels kan man mäta hur lång tid det tar för signalen att färdas och på så sätt veta avståndet. Man kan alltså empiriskt fastslå att signalen kommer från stationär plats på himlen och att signalen färdats 70000 kilometer.

Och lite kuriosa i sammanhanget är att du genom att mäta vinkeln till satelliten på olika breddgrader kan bevisa att jorden inte är platt. Och att satellitens omloppsbana är ett bevis för gravitatione, att tyngdlagen är korrekt och att jorden är en snurrande boll.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-25 kl. 10:26.
Citera
2024-05-25, 10:45
Medlem
Citat:
Det bevisar inget alls om jorden är platt. Men däremot innebär det(avsaknaden av bevis för gravitation enligt etablerade vetenskapens definition) stora problem för teorin jorden är ett klot. Ja, det är faktiskt ett problem, oavsett hur mycket du och andra stoppar huvudet i sanden.

Det är inget problem att du tycker det är ett problem. Att det finns idioter är en fördel, det får oss andra att framstå som klokare.

Oavsett vad du yrar om så kommer vi att fortsätta att använda gyrokompasser och WGS84 för att navigera. Och ekvatorn kommer fortsätta vara 4000 mil lång.

Vad som möjligen skulle innebära ett problem är om du lyckas visa att kvoten mellan en cirkels omkrets och dess diameter är 4. Eller om du kan påvisa att vi inte hittar på jorden. Och i väntan på det ska jag öppna flightradar24 och spana in alla flygplan som obehindrat lyckas navigera med hjälp av WGS84.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-25 kl. 11:07.
Citera
2024-05-25, 11:57
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:

Ok, jag trodde att denna tråden handlade om det. Det finns gott om bevis för gravitationsteorin.

Citat:

Det enklaste sättet är att använda en riktad antenn eller en parabolantenn tillsammans med en SDR. Sedan använder du någon av de verktyg online som håller koll på vart satelliterna befinner sig. Du får välja vilken du vill mäta beroende på vilket frekvensområde din mottagare och antenn arbetar med.

Om du ställer in din antenn och riktar den mot området där satelliten kommer befinna sig så kommer du kunna se en förändring i amplituden på signalen när den passerar framför antennen.

Det finns väldigt mycket information om hur du kan göra detta (jag postade en länk tidigare i tråden).
Det är inte svårt, folk gör det varje gång som de sätter upp en TV-parabol.

EDIT: Missade att WilleGarvin redan hade gett dig ett bra svar.
Senast redigerad av Dusty Circuits 2024-05-25 kl. 12:00.
Citera
2024-05-25, 14:50
Medlem
Citat:

Varför i all världen hävdar du att den kraft som trycker ner dig i stolen när du skriver detta är mystisk och obevisad ? Den är uppenbar annars vore vi tyngdlösa.
Gravitations lagen beskriver hur denna konstaterade kraft fungerar. Denna beskrivning stämmer med empiriska observationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in