Citat:
Det är dock en rätt lustig "regel" , det vore som att säga att Ryssland inte får använda sina importerad vapen på Ukraina. Har man tillgång till vapen så måste man även få använda dem kan man tycka. Men visst Usa vill inte reta upp Putin, samtidigt som man bakbinder Ukraina när man tar bort möjligheten att använda dessa på Rysslands bufferzon som de varit relativt säkra på om man bortser fråm drönare.
Ukraina borde alltså få använda de vapen de har tillgång till men som du säger så är det förstås Putins reaktion som är det som egentligen är av betydelse och han kommer med största sannolikhet spinna på detta så gott det går, dock är jag tveksam till att han kommer agera mot de exporterande länderna. Lär försöka slå ut dessa vapen så gott det går dock.
För Ukraianas del vore det att jämna ut "spelplanen" en del då man får möjlighet att använda "precision bomber" på långa avstånd.
Ukraina borde alltså få använda de vapen de har tillgång till men som du säger så är det förstås Putins reaktion som är det som egentligen är av betydelse och han kommer med största sannolikhet spinna på detta så gott det går, dock är jag tveksam till att han kommer agera mot de exporterande länderna. Lär försöka slå ut dessa vapen så gott det går dock.
För Ukraianas del vore det att jämna ut "spelplanen" en del då man får möjlighet att använda "precision bomber" på långa avstånd.
Nej, det är inte att jämna ut spelplanen eftersom det är ekvivalent med att USA angriper Ryssland:
Citat:
Ja, rent principiellt har en angripen nation rätt att attackera fiendens territorium. Problemet här är ju att det sker med USA's vapen (och peronal), vilket innebär att det är USA som angriper Ryssland. Jag menar - om Usa tillverkar en missil, skickar den till Kiev-Ukraina, installerar den och gör klart för skott, och sen låter en ukrainare trycka på avfyrningsknappen - är det då Ukraina eller USA som angripigt Ryssland?
Det innebär då att Ryssland "får rätt" att anfalla mainland USA, vilket de har full kapacitet att göra.
Det du kallar att jämna ut spelplanan är inte det. Det är bara en ny nivå av eskalering - och en oerhört farlig sådan.