Citat:
Det spelar förövrigt jävligt liten roll vad folk i tråden anses vara rätt. Era, och mina, åsikter i den här frågan betyder inte ett piss. Det enda relevanta är hur Ryssland ser på det eftersom det är de som kommer svara på att NATO-vapen sätts in mot deras territorium.
Eller tror ni på fullaste allvar att Putin kommer tänka ”Ojdå, det här blev inte som jag trodde, jag hade fel” och avsluta kriget?
Självklart kommer Ryssland att tolka det som ett angrepp från NATO ifall de blir attackerade med NATO-vapen, alldeles oavsett de blir beskjutna av Ukrainska styrkor eller NATO-styrkor.
Eller tror ni på fullaste allvar att Putin kommer tänka ”Ojdå, det här blev inte som jag trodde, jag hade fel” och avsluta kriget?
Självklart kommer Ryssland att tolka det som ett angrepp från NATO ifall de blir attackerade med NATO-vapen, alldeles oavsett de blir beskjutna av Ukrainska styrkor eller NATO-styrkor.
Det är dock en rätt lustig "regel" , det vore som att säga att Ryssland inte får använda sina importerad vapen på Ukraina. Har man tillgång till vapen så måste man även få använda dem kan man tycka. Men visst Usa vill inte reta upp Putin, samtidigt som man bakbinder Ukraina när man tar bort möjligheten att använda dessa på Rysslands bufferzon som de varit relativt säkra på om man bortser fråm drönare.
Ukraina borde alltså få använda de vapen de har tillgång till men som du säger så är det förstås Putins reaktion som är det som egentligen är av betydelse och han kommer med största sannolikhet spinna på detta så gott det går, dock är jag tveksam till att han kommer agera mot de exporterande länderna. Lär försöka slå ut dessa vapen så gott det går dock.
För Ukraianas del vore det att jämna ut "spelplanen" en del då man får möjlighet att använda "precision bomber" på långa avstånd.