2024-05-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag har väl en fru också så vi har gemensamt besluta att vi sparar 10k, jag sparar lite till. Sen 2021 när vi flyttade hit (och då också tog lån för kontantinsats) så har vi sparat 300k kanske och betalat av privatlånet.

För all del, hade jag levt själv hade jag kunnat bo i en etta och bli miljonär på något år, men jag hade också inte levt med den jag älskar (som trots många bra sidor, inte är så ekonomisk).

I branschen jag jobbar i så är det ganska svårt att göra detta, men kanske om ett par år. Skulle dock betyda att jag måste ha en helt annan kundbas vilket kräver ett annat arbetssätt. Nu har jag dock börjat bli delägare (minimal procent) så det är ju också en väg framåt.

Jag lägger undan minst 10k i månaden.

Har inte tjänat så mycket särskilt länge och min fru har väl en ganska kass inkomst får man väl säga - hon har nog ca 24 brutto. Min lön har väl gått spikrakt uppåt de senaste åren och jag tycker det var nyss vi levde på ett CSN på två personer och inte hade råd att köpa ost.

Sen är skatten oerhört hög så det blir ju mycket mindre än man tänker. T.ex. när jag fick 300k i bonus så blir ju det mindre än 150 efter skatt. Vi tog en semester (visst är det "slöseri") och betalade av privatlånet vi hade på förra kontantinsatsen.

Om du lägger undan 10k i månaden och sådär, du måste göra de länge.
De går inte ihop de du säger
Snackar om att låna till kontantinsats
Sparar 10k i månaden
Du borde ha kontantinsatsen på 30 månader, om vi säger 300 000 kr.
Tålamod eller så sparar du inte så mkt du tror.
Citera
2024-05-25, 09:09
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadalfa
Om du lägger undan 10k i månaden och sådär, du måste göra de länge.
De går inte ihop de du säger
Snackar om att låna till kontantinsats
Sparar 10k i månaden
Du borde ha kontantinsatsen på 30 månader, om vi säger 300 000 kr.
Tålamod eller så sparar du inte så mkt du tror.

Ja vi har ju inte sparat 10k hela tiden utan det har ju ökat med lönen, viss del av detta har väl kanske gått till annat mer kortsparande också. Sen har vi använt det för att betala av tidigare kontantinsatsen vi lånade för. Och ja, vi har 300k ungefär.
Citera
2024-05-25, 09:13
Medlem
HBTKuks avatar
Man får jobba på och spara och minimera lånet. Behöver du 500 000 i kontantinsats och har svårt att dra ihop det kanske du kollar på för dyra bostäder.
Citera
2024-05-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terreli
En liten fundering här angående kontantinsats och lån.

Kontantinsatsen är på 15%, vilket kan vara en rätt hög summa idag med tanke på marknaden. Man kan låna 10% i kontantinsatslån hos en del banker, om man då lånar 300000 så blir det en kostnad på ungefär 4300 i månaden.

Rent rån, men tanke på räntan. Men hur vanligt är det egentligen?
Alla har inte föräldrar med ekonomiska muskler, men själv kanske man har en god ekonomi men inget sparande på 500000.

Hur ser ni på det? Är det okej att ta ett kontantinsatslån, fördelar/nackdelar?

Kan man se det som ett sparande i sig? Istället för ett lägga undan 5000 i månaden, kan man se sin nya boendekostnad som ett lån?

Varför lånar du till 17,2% ränta? SMS-lån?
Citera
2024-05-25, 09:37
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Varför lånar du till 17,2% ränta? SMS-lån?

Antar att han räknar med amortering?

SBAB för 300k privatlån över 10 år (listräntorna, kan ju bli billigare om man har annat där eller beroende på din ekonomi också).

Totalkostnad 3 848 kr
Exempelränta 7,70 %, (effektiv ränta 7,98 %)
Räntekostnad 1 348 kr
Amortering 2 500 kr
Citera
2024-05-25, 11:56
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Jag har väl en fru också så vi har gemensamt besluta att vi sparar 10k, jag sparar lite till. Sen 2021 när vi flyttade hit (och då också tog lån för kontantinsats) så har vi sparat 300k kanske och betalat av privatlånet.

För all del, hade jag levt själv hade jag kunnat bo i en etta och bli miljonär på något år, men jag hade också inte levt med den jag älskar (som trots många bra sidor, inte är så ekonomisk).

I branschen jag jobbar i så är det ganska svårt att göra detta, men kanske om ett par år. Skulle dock betyda att jag måste ha en helt annan kundbas vilket kräver ett annat arbetssätt. Nu har jag dock börjat bli delägare (minimal procent) så det är ju också en väg framåt.

Jag lägger undan minst 10k i månaden.

Har inte tjänat så mycket särskilt länge och min fru har väl en ganska kass inkomst får man väl säga - hon har nog ca 24 brutto. Min lön har väl gått spikrakt uppåt de senaste åren och jag tycker det var nyss vi levde på ett CSN på två personer och inte hade råd att köpa ost.

Sen är skatten oerhört hög så det blir ju mycket mindre än man tänker. T.ex. när jag fick 300k i bonus så blir ju det mindre än 150 efter skatt. Vi tog en semester (visst är det "slöseri") och betalade av privatlånet vi hade på förra kontantinsatsen.

Allt jag läser här, är att ni tillsamman tidigare kunde leva på en studentbudget, men det orkar ni inte göra längre.

Ni har tillsammans så där 55tkr mer i månaden jämfört med när ni var studenter, men ni klarar bara av att lägga undan 10tkr.

Om ni i förlängningen önskar att bygga en förmögenhet så kan ni utan problem bo kvar där ni bor och spara ihop till väldigt mycket pengar på relativt kort tid. Skulle din fru ordna en bättre inkomst så kommer det gå ännu snabbare.

Men vill ni inte så vill ni inte. Jag bryr mig inte om vad ni gör. Om något är det bra för mina bankaktier att ni leker ”keeping up with the Joneses”.

Jag förstår inte ens varför du skapar tråden när det är så tydligt att ni bestämt er för hur ni önskar leva ett liv. Så kör på, låna så mycket ni vill.
Senast redigerad av lemmeln 2024-05-25 kl. 12:01.
Citera
2024-05-25, 12:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Allt jag läser här, är att ni tillsamman tidigare kunde leva på en studentbudget, men det orkar ni inte göra längre.

Ni har tillsammans så där 55tkr mer i månaden jämfört med när ni var studenter, men ni klarar bara av att lägga undan 10tkr.

Om ni i förlängningen önskar att bygga en förmögenhet så kan ni utan problem bo kvar där ni bor och spara ihop till väldigt mycket pengar på relativt kort tid. Skulle din fru ordna en bättre inkomst så kommer det gå ännu snabbare.

Men vill ni inte så vill ni inte. Jag bryr mig inte om vad ni gör. Om något är det bra för mina bankaktier att ni leker ”keeping up with the Joneses”.

Jag förstår inte ens varför du skapar tråden när det är så tydligt att ni bestämt er för hur ni önskar leva ett liv. Så kör på, låna så mycket ni vill.
Precis, tänker samma sak. Medan TS betalar multum i ränta så cashar jag ut på utdelning på mina bankbolag som lånar ut till TS. Skrattar hela vägen till banken.
Citera
2024-05-25, 13:51
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Det är inte jag som har skapat tråden.
Citera
2024-05-25, 14:29
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Det är inte jag som har skapat tråden.

Ok, beklagar, men du väljer ändå att fokusera på fel budskap jag försöker förmedla.
Citera
2024-05-25, 19:11
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ok, beklagar, men du väljer ändå att fokusera på fel budskap jag försöker förmedla.

Jag säger bara att alla väljer olika. Man kan alltid välja att spara pengar om man vill. Eller så betalar man premium för att man vill ha något extra. Det är egentligen samma princip om du går och handlar. Visst, du kan cykla två mil och köpa en billigare ost på något annat ställe, men av bekvämlighet så köper du den osten du vill ha på din närmaste affär. Inget fel i det om det är det man vill göra. Jag bara förklarar varför man skulle kunna vilja låna till kontantinsatsen.

När vi gjorde det för att köpa denna så ville vi ha något som var vårt, vi behövde vissa parametrar för att all ska funka med jobb, skola, osv. Visst blev det någon tusing extra i månaden men nu spenderar jag det på massa annat istället. Ser inte riktigt problemet.
Citera
2024-05-25, 20:47
Medlem
Jobba mer istället. Jag hade tre jobb under ett år för att dra ihop en kontantinsats
Citera
2024-05-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terreli
En liten fundering här angående kontantinsats och lån.

Kontantinsatsen är på 15%, vilket kan vara en rätt hög summa idag med tanke på marknaden. Man kan låna 10% i kontantinsatslån hos en del banker, om man då lånar 300000 så blir det en kostnad på ungefär 4300 i månaden.

Rent rån, men tanke på räntan. Men hur vanligt är det egentligen?
Alla har inte föräldrar med ekonomiska muskler, men själv kanske man har en god ekonomi men inget sparande på 500000.

Hur ser ni på det? Är det okej att ta ett kontantinsatslån, fördelar/nackdelar?

Kan man se det som ett sparande i sig? Istället för ett lägga undan 5000 i månaden, kan man se sin nya boendekostnad som ett lån?

Beror helt på hur kalkylen ser ut.
Vad kostar boendet? Vad tjänar ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in