Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-05-24, 23:00
Medlem
En liten fundering här angående kontantinsats och lån.

Kontantinsatsen är på 15%, vilket kan vara en rätt hög summa idag med tanke på marknaden. Man kan låna 10% i kontantinsatslån hos en del banker, om man då lånar 300000 så blir det en kostnad på ungefär 4300 i månaden.

Rent rån, men tanke på räntan. Men hur vanligt är det egentligen?
Alla har inte föräldrar med ekonomiska muskler, men själv kanske man har en god ekonomi men inget sparande på 500000.

Hur ser ni på det? Är det okej att ta ett kontantinsatslån, fördelar/nackdelar?

Kan man se det som ett sparande i sig? Istället för ett lägga undan 5000 i månaden, kan man se sin nya boendekostnad som ett lån?
Citera
2024-05-24, 23:04
Medlem
BigBusinesss avatar
Kan man inte hosta upp 15% borde man inte få låna alls. Det är alla galningar som fullbelånar sig som driver upp priserna till löjliga nivåer.
Citera
2024-05-24, 23:23
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Kan man inte hosta upp 15% borde man inte få låna alls. Det är alla galningar som fullbelånar sig som driver upp priserna till löjliga nivåer.

Jag vet inte, jag funderar på att ev. riskera att behöva låna en del nu. Ska köpa ett radhus och om min bostadsrätt säljs dåligt så blir det ju låna 5+% i privatlån till kontantinsatsen. Jag har väl varit relativt fattig hela mitt liv men nu tjänar jag rätt bra med 70k i lön och fick 300k i bonus förra året (lägre lön då dock men landade på över 1,15 miljoner under 2023).

Med andra ord, jag har ju ändå rätt OK betalningsförmåga, men jag har inget jättekapital att prata om.

Klart jag kan bo billigare i 5 år först också, men varför ska jag göra det om jag ändå har råd och mitt liv är nu?
Citera
2024-05-24, 23:35
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terreli

Kontantinsatsen är på 15%, vilket kan vara en rätt hög summa idag med tanke på marknaden. Man kan låna 10% i kontantinsatslån hos en del banker, om man då lånar 300000 så blir det en kostnad på ungefär 4300 i månaden.

Alla har inte föräldrar med ekonomiska muskler, men själv kanske man har en god ekonomi men inget sparande på 500000.

Kan man se det som ett sparande i sig? Istället för ett lägga undan 5000 i månaden, kan man se sin nya boendekostnad som ett lån?
Jösses människa. Spara ihop till kontantinsatsen, det är inte speciellt svårt. Ja, det tar några år men börja redan idag så är du klar om 5 år.
Citera
2024-05-24, 23:46
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:

Nej, det är inte ok att ta kontantinsatslån. Alldeles för dyrt. Vänta tills du har råd på riktigt. Om du inte kan vänta - köp längre ut från city för att få ned priset och byt upp dig efter några år.
Citera
2024-05-25, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Med andra ord, jag har ju ändå rätt OK betalningsförmåga, men jag har inget jättekapital att prata om.
Otroligt fascinerande. Hur kan du tjäna så mycket utan att lägga undan några pengar?
Citera
2024-05-25, 01:31
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
landade på över 1,15 miljoner under 2023

Sluta leva ur hand i mun.

Om du i 2023 hade levt som en medelsvensson i Stockholm så skulle du suttit med 350tkr på sparkontot när året var slut. Och hade du levt vidare på det sättet till i dag så skulle du haft dina 500tkr. Om du levt snålt de där 18 månaderna skulle du kanske suttit på 700tkr i stället.

Men för all del, det är ditt liv och dina pengar att bränna. Låna så mycket du vill.
Senast redigerad av lemmeln 2024-05-25 kl. 01:44.
Citera
2024-05-25, 02:26
Medlem
rotebro-hasses avatar
Citat:
men nu tjänar jag rätt bra med 70k i lön och fick 300k i bonus förra året (lägre lön då dock men landade på över 1,15 miljoner under 2023).

Starta ett AB och bli konsult. Få ner skatten rejält och investera i sparprodukter. Tex IPT.

Välj bolån hos det företaget som förvaltar ditt bolags aktiekapital..
Citera
2024-05-25, 08:18
Medlem
vemsfels avatar
För dåligt tillfälle att blancolåna nu. Räntan har dubblats sen 2022. Men håller kalkylen, så kör. Man lever bara 1 gång och man kanske inte vill vänta 5 år på att flytta in i sitt drömboende och bo i ett råtthål under tiden. Åren springer ifrån oss ju!
Citera
2024-05-25, 08:32
Medlem
Duerfs avatar
Det är bättre för alla om en bostadsköpare har sparat ihop minst 15% av det de vill köpa för. Lägre kostnader för köparen och mindre risk för banken.

Kontantinsatslån kan dock vara en bra lösning där det finns bra inkomster och ett bra skäl till att det inte funnits möjlighet att spara, som när nyutexaminerade studenter med bra ingångslöner vill köpa ett första boende.
Citera
2024-05-25, 08:56
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Sluta leva ur hand i mun.

Om du i 2023 hade levt som en medelsvensson i Stockholm så skulle du suttit med 350tkr på sparkontot när året var slut. Och hade du levt vidare på det sättet till i dag så skulle du haft dina 500tkr. Om du levt snålt de där 18 månaderna skulle du kanske suttit på 700tkr i stället.

Men för all del, det är ditt liv och dina pengar att bränna. Låna så mycket du vill.

Jag har väl en fru också så vi har gemensamt besluta att vi sparar 10k, jag sparar lite till. Sen 2021 när vi flyttade hit (och då också tog lån för kontantinsats) så har vi sparat 300k kanske och betalat av privatlånet.

För all del, hade jag levt själv hade jag kunnat bo i en etta och bli miljonär på något år, men jag hade också inte levt med den jag älskar (som trots många bra sidor, inte är så ekonomisk).

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
Starta ett AB och bli konsult. Få ner skatten rejält och investera i sparprodukter. Tex IPT.

Välj bolån hos det företaget som förvaltar ditt bolags aktiekapital..

I branschen jag jobbar i så är det ganska svårt att göra detta, men kanske om ett par år. Skulle dock betyda att jag måste ha en helt annan kundbas vilket kräver ett annat arbetssätt. Nu har jag dock börjat bli delägare (minimal procent) så det är ju också en väg framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Otroligt fascinerande. Hur kan du tjäna så mycket utan att lägga undan några pengar?

Jag lägger undan minst 10k i månaden.

Har inte tjänat så mycket särskilt länge och min fru har väl en ganska kass inkomst får man väl säga - hon har nog ca 24 brutto. Min lön har väl gått spikrakt uppåt de senaste åren och jag tycker det var nyss vi levde på ett CSN på två personer och inte hade råd att köpa ost.

Sen är skatten oerhört hög så det blir ju mycket mindre än man tänker. T.ex. när jag fick 300k i bonus så blir ju det mindre än 150 efter skatt. Vi tog en semester (visst är det "slöseri") och betalade av privatlånet vi hade på förra kontantinsatsen.
Citera
2024-05-25, 09:02
Medlem
Citat:

Låna inte till kontantinsats, ba dumt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in