Citat:
Ursprungligen postat av
ErikJonasLJ
Ja det är sammanfattningsvis detta som var min fråga. När och hur och varför? "gått från"?
Men vilken ITK som helst får gärna svara.
Eftersom du väljer att dubbelcitera mig känner jag att jag nästan måste svara. Att jag tvekat tidigare beror dock på att jag helt enkelt inte haft något bra svar. Scenen är på nedgång är mitt intryck. Klart som fan att det alltid varit viktigare att kunna ta för sig än att bara klä sig rätt, men att trenden nu går mot fulare och billigare kläder tror jag är av samma orsak som att folk kör 8 vs 8 och liknande. Firmakulturen är helt enkelt inte lika het längre. Någonting måste givetvis fylla luckan och då kommer ultras in i bilden. Därför handlar allt numera om grupptröjor, banderoller och pyroteknik - som många gånger skvätter och har sönder dyra kläder. Inte så att jag gråter mig till sömns heller. Jag har alltid gett allt på läktaren. Det finns nog ingen som känner mig som någonsin kunnat klaga på en läktarinsats och ultras tenderar att vara mera drivande i läktarstödet än vad de gamla firmagrabbarna var. Visst, det hände att någon FL-grabb grabbade tag i megafonen och körde en halvlek för en sisådär 15 år sedan, men då var det för att göra ett statement: Här är vi. Här dominerar vi. Ultraskulturen är mera inriktad på läktarstödet och våldet kommer mera som en naturlig konsekvens. Då behöver man inte anamma hela kulturen, med kläderna inkluderade.
Sen att malmö dyker upp i en tråd som de egentligen inte har något att hämta i, det beror på att de skäms lite och det är för att de missat huliganscenens guldår. Ja, True Rockers existerade ett tag, men de var inte på riktigt. Turister på scenen som numera håller på med annat, trots att de alla (?) är yngre än exempelvis mig. Jag tillhör typ den tredje generationen HIF-ligister: HBGY 2005. Och vi var dressade. Vi levde
hela kulturen. Vita skor. Box m.m. och som vi respekterade de äldre. Vad fanns i malmö att apa efter? Ingenting.