Citat:
Ursprungligen postat av
hejaheja95
varför tycker du att vara mot den moderna fotbollen och föreningsdemokrati är "vänstervridet"?
Det handlar ju om att begränsa det ekonomiska inflytandet. Rika supportrar som pumpar in pengar i sina älskade föreningar förtjänar att ha mera inflytande. De ska inte hållas tillbaka. Lika rösträtt i en föreningsdemokrati är ju ungefär som att en vanlig sittplatsare som ser 10 matcher per säsong skulle ha lika mycket att säga till om på läktaren som ultras och ligister med perfect seasons på meritlistan. Den som bidrar med mer ska också ha mer makt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ErikJonasLJ
Intressant som uppmuntrar till informationsdelning. Detta anknyter till mycket jag försökt uppmuntra till att dela information.
Kanske 80-talister, äldre och yngre? Men jag minns hur firmakultur, casul och intresse för brittisk i allmänhet och engelsk i synnerhet nationalism var närliggande och dominerande. Viljan att slåss viktigare än att träna kampsport.
Så kom Poznan till Stockholm för att möta AIK. Inte långt senare andra polska lag, supportrar och huliganer till Göteborg. Något hände. Där firmakillar brukat kalla ultras "eventsupportrar". Nu såg man att de inte behövde vara så åtskilda. Snart dök det upp funderingar, på Stockholm Södra. Om "casul eller sjavs"? Maskering som först var ultras grej blev det vanliga. Och bidrar till detta närmande mellan grupperingar. Vad har jag rätt om? Vad går att utveckla? Vilken information kan delas?
Jag blev till en början förbryllad utav ditt inlägg och vad du egentligen menar med "informationsdelning". Många saker som jag upplevt är mer eller mindre preskriberade dock, så om det är något särskilt du undrar om och som rör mig eller mitt lag är det bara att fråga.
Jag har slagits många gånger både emot de större ligorna och emot mindre klubbar. Inte så många uppstyrda box på senare år, men desto oftare har det hänt spontana grejer. Jag har skadat mig och skadat andra, jag har jagat folk och blivit jagad, fått pepparspray i ögonen, batongslag överallt, jag har varit med om att storma den danska insatsstyrkan, bara för ett sen skita ner mig när jag fick se Brøndby IF's huliganer. Yes, jag har skitit ner mig. Alla gör det någon gång. Jag har också gått ensam (nåja) in i 300 maskerade och uppretade GAIS:are. Oftast har jag stått kvar och slagits i hopplösa lägen. Har stormat restauranger där det suttit holländska huliganer, blivit attackerad i Stockholm, där vi tvingats ta skydd.. Jag har attackerat malmös tifogrupp, som sprang utav bara helvete. Jag har suttit häktad i Danmark för våld mot tjänsteman och i svenskt fängelse för misshandel. Ett antal tillträdesförbud har jag haft, men ännu fler säsonger har jag lyckats komma in på majoriteten utav matcherna. Jag har varit inne på planen, slagits på Råsundas läktare, sett Firman Boys stå och gömma sig inne på en krog istället för att komma ut. Jag har varit med om att köra med minibussar inne på nationalarenans gräs, då AIK varit ute efter oss. Jag har jagat Heerenveens spelare vid deras hotell, bara för att se mina kamrater i tifogruppen bli gripna och få skulden. Jag har blivit oskyldigt dömd. Jag har kommit undan med saker. Jag har boxats mot casuals, bara för att upptäcka att julgranen bredvid bjöd på bättre motstånd. Sänkt gnagare, djurgårdare, bajare.. kanske en och annan göteborgare. Jag har stormat insläppet på utsålda derbyn och sett hur FCK kastade mängder utav bengaler över Brøndby's sittplats. Jag har maskerat mig och bränt av pyro, men också slagits omaskerad i färgglada kläder. Jag har gått ifrån att vara en riktig dresser till att numera klä mig mer i svart. Osv osv. Är detta tillräckligt mycket info?