2024-05-25, 18:04
Avslutad
Allt handlar inte bara om lön i denna branschen heller. 40k i grundlön på GC eller 46k på pendeltågen gör mig ingen skillnad t.ex. Skulle välja 40k på GC alla dagar i veckan och det för att jag vägrar bo i Sthlm och köra pendeltåg.

Man får se efter vart man vill bo och vad som passar en bäst. På GC har jag en årslön på minst 700k med all övertid, ledig varannan vecka och har 12 veckors semester. Oslagbart för min del då jag får både tid och ork att jobba över. För vissa passar andra upplägg bättre så stirra inte blint på lönen bara. Branschen har massa olika upplägg som passar många olika typer av förare/familjer.
Citera
2024-05-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Ni jämför äpplen med päron. En GC-förare har mindre i grundlön men han bor i Hallsberg och inte i centrala Stockholm.

Ja precis, därför är tarifflöner inte bra, då det är helt olika levnadskostnader beroende på var man bor i landet. Storstadsregionerna borde egentligen ha högre tarifflönepåslag än på mindre orter. Att arbeta för t.ex. Gc eller SJ i Stockholm, Göteborg eller Malmö borde inte vara samma tariff som i Hallsberg, Ånge, Långsele mfl. orter.
Citera
2024-05-29, 17:01
Medlem
jesper98.s avatar
Någon som gjort psykologdelen för utbildningen hos Protrain? Är det någonting speciellt o tänka på eller förbereda sig med?
Citera
2024-05-31, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
Någon som gjort psykologdelen för utbildningen hos Protrain? Är det någonting speciellt o tänka på eller förbereda sig med?
Ja men för 7 år sedan. Menar du själva intervjun? Var bara dig själv och svara ärligt på frågorna.
Citera
2024-06-01, 08:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
GC har infört ett tillägg på 8000 kr/månad för förare/bangård i Kiruna och Gällivare så lite pengar verkar det fortfarande finnas.

Det går väl inte att rekrytera och behålla petsonalen annars? Jämför med växlarna som klargör SJs tåg i Hagalund, de är underbetalda och personalgruppen dras med personalbrist och hög persinalomsättning, de borde få 10.000 kr i löneförhöjning, då skulle problemen nog försvinna.

Att 20 minuter före avgång fråga lokföraren om vederbörande kan klargöra och bromsprova sitt loktåg själv är inte hållbart om man inte accepterar att tåget i slutändan kommer gå 30-40 minuter sent ftån Stockholm C.
Citera
2024-06-01, 08:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ni jämför äpplen med päron. En GC-förare har mindre i grundlön men han bor i Hallsberg och inte i centrala Stockholm.

SJ har många förare i Hallsberg och motsvarande hålor.

Sedan blir det ju ändå 50% marginalskatt på löneskillnaderna mellan bolagen för dem som arbetar heltid så skillnaden blir inte särskillt stor.
Citera
2024-06-02, 04:11
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
SJ har många förare i Hallsberg och motsvarande hålor.

Skillnaden mellan SJ och GC är typ 500kr.
Citera
2024-06-02, 20:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Skillnaden mellan SJ och GC är typ 500kr.

Exakt SJ har många förare i Stockholm där SJ-lönen är en skitlön men även många förare ute i landet där SJ-lönen är helt ok.

Jämför vad en ny lokförare på SJ i Stockholm kan köpa för bostad jämfört med SJ-föraren i Hallsberg, Sundsvall eller Gävle.
Citera
2024-06-04, 16:38
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Vad tycker ni om de höjda avgifterna för förseningar? För godsföretagen blir det nog dyrt och det är bra för de anställda.

Tidsförskjutningstillägg har väl också höjts med 50% nu.
Citera
2024-06-04, 18:20
Medlem
Citat:

Är det inte helt borttaget? Ersatt med den där "schema-korridoren"?

Jag tror det kan bli till förarnas fördel men min arbetsgivare har inte infört den ännu så jag vet inte hur det kommer bli i praktiken.
Citera
2024-06-04, 22:00
Medlem
Rotmos1337s avatar
Citat:
Vad tycker ni om de höjda avgifterna för förseningar? För godsföretagen blir det nog dyrt och det är bra för de anställda.

Tidsförskjuttillägget var 150kr per gång i grunden så om det har höjts 50% så är det nog fortfarande ingen hit att ändra schemat hej vilt för knappt någon peng alls :P
Citera
2024-06-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Är det inte helt borttaget? Ersatt med den där "schema-korridoren"?

Jag tror det kan bli till förarnas fördel men min arbetsgivare har inte infört den ännu så jag vet inte hur det kommer bli i praktiken.

Stämmer, det är förhandlat centralt att schemaändringskorridoren ska ersätta tidsförskjutningstillägget. Men parterna kan lokalt välja att fortsätta med tidsförskjutningstillägget om båda anser att det är bättre.

Citat:

Det inget som förhandlats centralt, det är lokalt förhandlat nånstans (dvs gäller bara på just den arbetsplatsen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in