Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Det börjar bli väldigt uppenbart vad du är för sort. En ”bullshit artist”. Du formligen sprutar ur dig illa underbyggda påståenden och när du märker att de inte går att försvara så går du bara över till att spruta ur dig nya. Ja, det där med vetenskap ville du inte prata om mer. Det kan jag iofs förstå.
Varför dillar du om Sokrates när jag refererat till Platon? Den avledande manövern är lite väl genomskinlig. Nåja, skälet till att demokratin alltid korrumperas är för att den appellerar till människans lägsta instinkter och sämsta egenskaper. Vad tror du exempelvis händer när väljarna upptäcker att de kan rösta sig till pengar och förmåner från den s.k gemensamma kassan och vilka politiska ledare tror du man får då?
Anledningen till att jag refererar till Sokrates, är för att i Platos bok. Är det Sokrates som säger allt de du påstår Plato har sagt. Du har inte läst boken för då skulle du förstå vad jag pratade om.
Där tas även upp mer om demokratier än bara att man anser det leder till tyranni. Det fanns även fler demokratier än den Atenska. Men du plockar bara citat och tror att det är boken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Jag fick förresten aldrig något svar av dig varför västvärldens liberala demokratier urartat till vedervärdig och depraverad despotism?
Jo, det har du fått. De är ideologiskt korrumperade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
När har liberalism av något slag byggt fungerande samhällen? Grunden för västvärldens ekonomiska framgångar lades på 1800-talet när inte demokrati rådde och värderingarna var illiberala. Självfallet kan jag säga att jag haft rätt om Kina och att liberalerna haft hel fel. Framtiden kan ingen spå. Jag kan dock drista mig till att gissa utifrån vad jag kan se idag och det ser verkligen inte ljust ut för väst. Enormt hög skuldsättning, avindustrialisering, dollarberoende och tilltagande sociala problem bådar inte gott för levnadsstandarden i väst.
Du sa att du redan har haft rätt i allt du sagt. Nu säger du att du gissar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Endera har du minne som en guldfisk eller så är du intellektuellt ohederlig.
”
Machiavelli sa att folket alltid har rätt. Så nu har vi två motstående påståenden, så då behöver du förklara varför Le Bon skulle ha rätt och Machiavelli fel.”/EnCarte
(FB) Vem ska stifta lagarna i ett libertarianskt samhälle?
”
Men egentligen har jag kommit fram till samma slutsats som Machiavelli tidigare. Har man ett öppet samhälle där alla får framföra sina åsikter utan diskriminering och förföljelse, kommer massan, på något magiskt sätt att rösta för det som är bäst för alla.”/EnCarte
(FB) Vem ska stifta lagarna i ett libertarianskt samhälle?
Ja, jag har sagt det. Men du påstår, att jag sagt att han
hyllar massan. Han har inte
hyllat massan.. Så när du påstår att jag sagt att han
hyllar massan ljuger du. Om du inte kan visa var jag säger att han
hyllar massan. Just det är din egen felaktiga tolkningen av det jag sagt som inte stämmer, enligt nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Men du påstod ju tidigare att Machiavelli skulle ha hyllat massan vilket du gjorde en stor sak av och hävdade att det motsade det jag lade fram från Gustave Le Bon. Vill du backa från det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Citatet jag saxade in har alltid hänförts till Platon. Sen kan det vara så att Platon fått inspiration till det av Sokrates eftersom den senare var Platons lärare. Det finns i princip inget av Sokrates själv nedskrivet. Men ditt babblande om Sokrates framstår bara som fokusförflyttning. Sen har du nog totalt missuppfattat citatet. Vad Platon säger är att det som börjar med demokrati och frihetsbejakande slutar i dess totala motsats. Du kan omöjligen ha läst ”Staten”.
Men eftersom du inte förstod vad jag menade med Sokrates kan du inte ha läst den. Eller så är du så senil så du minns den inte. Det kan faktisk vara en nedteckning av vad Sokrates faktiskt sagt.
Ja, så står det i boken. Men det betyder inte att han tyckte den var dålig medan den fungerade. Eller kan du googla fram något där han säger att den var dålig
före den förvandlades till tyranni?
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Nej, demokratin är raka motsatsen till hierarkisk. Du är helt enkelt både okunnig och obegåvad.
Du menar att en väljare eller en riksdagsledamot står på samma nivå som statsministern?
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Om demokratin vore så bra som du inbillar dig hade vi haft många fler sådana under historiens gång. Inte bara något enstaka och misslyckat experiment. Istället har auktoritärt styre åtminstone i vår del av världen varit legio sen många tusen år tillbaka. Alla högcivilisationer har haft ett auktoritärt styre. Du gör ett amatörmisstag när du likställer demokrati med frihet. Om det hade varit som du sa så skulle USAs grundare aldrig ha skapat en konstitutionell republik istället för en demokrati med syfte just att garantera människors frihet.
Kanske för att auktoritära stater motverkar demokrati och frihet. Eller så behövs det en viss bildning. Men där de funnits har de varit väldigt framgångsrika. Varför är inte alla auktoritära stater framgångsrika idag om det är bästa styret enligt dig?
Men du är så fruktansvärt tråkig, då du hela tiden återkommer till samma sak i dina inlägg. Varenda inlägg du gör handlar om samma sak och samma argument och blir en kopia av alla andra, då du försöker komma in på dina repetitioner hela tiden. Du kan inte tänka utanför din box, För då är du helt vilse.
Läs Staten, eller republiken som den faktiskt borde heta och återkom när du gjort det, så kan vi diskutera den.