2024-05-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Prissäkningarna ger Tesla förluster men måste tas eftersom det kommer 100 kinesiska EV-märken till halva priset.

Nej, de gör inte förlust på bilarna. Men däremot så har de minskat sina vinstmarginaler som tidigare varit sjukt höga (upp emot 40% marginal, som är extremt högt för bilbranschen).

Däremot så gör nästan alla kinesiska tillverkare förlust på tillverkningen av sina bilar. Den enda kinesiska tillverkare som går på plus med elbilar är BYD. Alla andra för förluster på de.
Citera
2024-05-25, 12:07
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Det gör inget, det är okej 👍🏼
Har en kamrat som är väldigt fåordig och tittar ofta tomt ut i luften, han påminner om Homer Simpson när han ätet kritor.
Han slipper ju lida iaf och jag brukar skoja och säga:
”-Jag är som en geting och tänker inte ödsla tid på att försöka förklara för en spyfluga om varför honung smakar bättre än skit, du kör ditt race och jag mitt”

Dina utgifter ändras inte beroende på netto eller brutto? Du kanske ska sluta med spritflaskan nu?
Citera
2024-05-25, 12:10
Medlem
Placeholders avatar
Många handlar väl av den lokala albanska\arabiska bilhandlaren nuförtiden.
Citera
2024-05-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Probelemet är väl att bilbranschen försöker sälja på folk för dyra bilar. Inte jättemånga behöver "premiumbilar", som gör noll till hundra på tre sekunder?

Jag tycker det är trevligt med snabba vardagsbilar. Är själv en köpare av sådana.

Utbudet styrs av marknaden.

Vill folk ha snabba och mer premiumbilar, så kommer det tillverkas mer sådana.

Vill folk ha enkla långsamma bilar, så kommer det tillverkas mer sådana.
Citera
2024-05-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bonusen drev upp priserna och var ren idioti, malus vill SD ta bort men inte dina partivänner.

Bonusen gjorde att det var lika billigt att köpa en liten småbil på el som en liten bensinbil.

Sedan säger jag inget om att det var rätt eller fel. Men faktum kvarstår att SD/borgarna tog bort förmåner för oss bilister, men behöll alla pålagor.

Jag hade tycket att det var mer logiskt att ta bort Malus när man tog bort Bonus. Men våra politiker, inklusive SD och borgarna, är tyvärr alltid kåta på att dra in skattar och avgifter till statskassan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
men inte dina partivänner.

Du har ingen aning om vad jag röstade på.
Citera
2024-05-25, 12:17
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaucusCarota
Letade efter en ny halvkombi med 4 cylindrar utan turbo för några år sedan. Jag behöver ingen stor bil men kör mycket på landet och ville ha en vettig, pålitlig motor som förhoppningsvis håller länge.

Det var inte helt lätt, de flesta småbilar idag har 3 cylindrar med turbo pga EU:s krav på fordonsflottans totala utsläpp. Tillverkarna har "valt" att göra småbilar så snåla som möjligt så att de får sälja flera stora (dyra) bilar.
Jag också noterat det. liten och lätt motor funkar inte ihop med turbo. Det är orsaken till att tex VW har gått från tryggt köp till problembil. Turbo sliter mer. Så man skulle behöva öka tjocklek på delar för att kompensera men istället gör man precis tvärtom.

Dessutom är turbon i vägen vilket resulterar i dyrare reparationer.

Men inte nog med det. Bensinen man tjänar är marginell och inte ens en deciliter.

Volvo brukade vara en "robust" bil. Traktor i folkmun. Men det var ju också en kvalite. Även mercedes har övergett "robust", så volvo är inte ensamma.
Faktum är att det ä Toyota som fortfarande försökt bygga hållbara bilar.
Senast redigerad av TheGretaReset 2024-05-25 kl. 12:21.
Citera
2024-05-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
En ytterligare aspekt kring Hedin Bils nedgång och finansiella utmaningar kan vara hur otroligt usla Hedin är på kundvård, när deras bilar är behäftade med fel och krånglar.

Det är många bilägare som fått slita sitt hår i sina kontakter med Hedin, när de hånfullt svarar kunderna med goddag-yxskaft-svar.

Hedin är tyvärr kända att vara nonchalanta, arroganta och kallsinniga att ta ansvar för självklara garantiärenden. Istället väljer de att bråka med, och ifrågasätta kunderna.

Det räcker med en sådan vända, för att man aldrig mer ska göra affärer med Hedin. Plus att den förorättade kunden dessutom är Hedins absolut sämsta ambassadör, när det gäller nya kunder.

Det är många grillkvällar, midsommaraftnar och andra tillställningar där illa behandlade kunder gärna berättar hur Hedin har behandlat dem.

Plus att Hedin verkar ha fått svår hybris och både nybyggt och förvärvat redan färdigställda fastigheter - stora kostnader. Pamp och prål kostar.

Jag tänker bland annat på flera nya Hedinanläggningar som ligger i Mölndal vid Jolengatan från macken och bort till Norra Långebergsgatan.

Och att satsa stort och mycket aggressivt på kinesiska skitdyra elbilar som kunderna knappt kan uttala namnet på, är också förenat med stora risker. Något som nu sannolikt har straffat sig ordentligt.

Jag tror att familjen Hedin även lider av en bolagsmässig fåfänga.

Tycker de gånger jag vart kund hos Hedinbil att jag alltid vart nöjd och bra behandlad.
Citera
2024-05-25, 12:38
Medlem
Hedin har blivit för stora. För 30 år sedan var det ett bra företag. Idag springer det omkring sprättar som inte ens äger en bil i deras försäljningslokaler. Allt går trögt hos dem.
Citera
2024-05-25, 12:49
Medlem
Snillen spekulerar på FB, det är minsann elbilarnas fel allt är elbilarnas fel.

Är något fel så kan man ge sig fan på att man kan hitta ett orsakssamband med elbilen om man bara letar lite.

Det kan även vara så att Hedin bil är ett otroligt dåligt skött företag. Finns väl en stor FB-tråd om bara just Hedin. Sämre bilhandlare får man nog leta efter.
Citera
2024-05-25, 12:50
Medlem
RysktNaetTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
En ytterligare aspekt kring Hedin Bils nedgång och finansiella utmaningar kan vara hur otroligt usla Hedin är på kundvård, när deras bilar är behäftade med fel och krånglar.

Det är många bilägare som fått slita sitt hår i sina kontakter med Hedin, när de hånfullt svarar kunderna med goddag-yxskaft-svar.

Hedin är tyvärr kända att vara nonchalanta, arroganta och kallsinniga att ta ansvar för självklara garantiärenden. Istället väljer de att bråka med, och ifrågasätta kunderna.

Det räcker med en sådan vända, för att man aldrig mer ska göra affärer med Hedin. Plus att den förorättade kunden dessutom är Hedins absolut sämsta ambassadör, när det gäller nya kunder.

Det är många grillkvällar, midsommaraftnar och andra tillställningar där illa behandlade kunder gärna berättar hur Hedin har behandlat dem.

Plus att Hedin verkar ha fått svår hybris och både nybyggt och förvärvat redan färdigställda fastigheter - stora kostnader. Pamp och prål kostar.

Jag tänker bland annat på flera nya Hedinanläggningar som ligger i Mölndal vid Jolengatan från macken och bort till Norra Långebergsgatan.

Och att satsa stort och mycket aggressivt på kinesiska skitdyra elbilar som kunderna knappt kan uttala namnet på, är också förenat med stora risker. Något som nu sannolikt har straffat sig ordentligt.

Jag tror att familjen Hedin även lider av en bolagsmässig fåfänga.

Håller med helt och fullt. Mina erfarenheter av Hedin Bil är riktigt usla. Efter den senaste erfarenheten i vintras som kostade mig en hel del pengar så har jag fått nog. Aldrig mer Hedin Bil. Jävla skitföretag. Hoppas de går under, ju fortare dessbättre.
Citera
2024-05-25, 13:09
Medlem
Det är väl inte så konstigt?

Elbilar floppar ganska hårt, utan bonusar och rabatter kommer det bli värre, därför har priserna på elbilar börjat dumpas nu. Samtidigt som politikerna hetsar och hotar med höjda skatter, förbud osv mot förbränningsmotorer kors och tvärs.

Varför ska man då riskera att köpa en elbil man inte vill ha eller en vanlig för en halv miljon som man kanske inte kommer få använda eller kunna köra i framtiden?

Mest rimliga just nu är ju att köpa begagnat. Eller leasa, går att hitta bra erbjudande nu när elbils bubblan håller på att spricka, priset för att leasa en Polestar har gått ned med typ 2500-3000 på 2-3 månader.
https://alltomelbil.se/nu-blir-privatleasing-pa-polestar-2-annu-billigare/

Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Snillen spekulerar på FB, det är minsann elbilarnas fel allt är elbilarnas fel.

Är något fel så kan man ge sig fan på att man kan hitta ett orsakssamband med elbilen om man bara letar lite.

Det kan även vara så att Hedin bil är ett otroligt dåligt skött företag. Finns väl en stor FB-tråd om bara just Hedin. Sämre bilhandlare får man nog leta efter.
Fast nu är det ju i princip så, elbilen och politiken har rört till i en marknad som varit väldigt simpel och enkel i väldigt många år. Det är inte bara Hedin bil som har problem, det är problem i hela ledet, speciellt för tillverkarna som bara gör elbilar.
Citera
2024-05-25, 13:15
Medlem
Vem fan vill binda upp sig nu när räntorna är svinhöga? Gemene man tror jag drar sig för att göra det.
Själv är min bil kontant betald och det är skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in