Citat:
Ursprungligen postat av
Menlonson
Vi vet t ex att livet här på jorden uppstod nästan direkt när förhållandena tillät det.
Några hundra miljoner år hit och dit. Allvarligt, stanna upp och fundera över det. Några hundra miljoner år är tiden sedan de första dinosaurierna fanns - tills vi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menlonson
Vi vet också att livet är mycket mer anpassningsbart än vad vi först trodde och vi har hittat det i en mängd hostila miljöer vi tidigare inte trodde var möjligt.
Sen har man, så vitt jag förstår, flertalet fungerande hypoteser för många av stadierna i det tidiga livets utveckling, man vet bara inte vilken av flertalet möjliga vägar som verkligen skedde. Det är vad jag läst och uppfattat om saken men jag kan så klart ha fel.
Det är sant att vi - här på jorden - hittat liv där vi inte trodde det skulle klara sig. Eller även på vindrutan till ISS; om jag minns rätt. Det är ett tecken på hur bra livet anpassar sig. Saltöknar, kokande vatten, under glaciärer, eller inne hos krononofogden.
Men detta gäller liv som *redan* uppstått. Problemet är simpelt, hur uppstod det? Och från allt vi kan se och allt vi vet, har det skett EN enda gång - samma RNA, samma DNA, samma mitochondrier, samma allt. Mer avancerat än en superdator, men där är det - varifrån kom det?