2024-05-25, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Aktiekursen har inget med att göra hur det har gått för företaget.

Hur kan man "hålla med" eller inte om en årsrapport ?
Siffrorna är ju svart på vitt, det finns inget tolkningsutrymme.

Börsen är 90% psykologi och magkänsla.

Fantastiska citat.

Kursen nu nere på 2.14 men det måste betyda att bolaget går som tåget? Patetisk insiderhandel av de nyanställda, köper för kaffepengar men ser ju bra ut i nyhetsflödet. Undvik detta skitföretag.
Citera
2024-05-25, 11:27
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Fantastiska citat.

Kursen nu nere på 2.14 men det måste betyda att bolaget går som tåget? Patetisk insiderhandel av de nyanställda, köper för kaffepengar men ser ju bra ut i nyhetsflödet. Undvik detta skitföretag.

Savelend-plattformen går utmärkt, riktigt bra sparande.
Kunde inte bry mig mindre om aktiekursen, jag investerar i deras lån inte aktier.

https://postimg.cc/bsbGC9yx
https://postimg.cc/4K8n78Pg

Senaste kvartalsrapporten var väl ingen höjdare, men de får in mer och mer pengar på plattformen, så det går definitivt inte nedåt. 1.8 miljarder investerat hos dem nu.
Senast redigerad av rallykalle 2024-05-25 kl. 11:36.
Citera
2024-05-31, 14:32
Medlem
rallykalles avatar
Då har det gått 16 månader sedan jag satte in ett sexsiffrigt belopp och investerade i de nysläppta "Konsumentkrediter 100" krediterna. Det fungerar som så att på de lånen som låntagaren missar tre månadsbetalningar på, köper inkasso lånet av dig, och du får 100% av investeringen tillbaka. Du får ingen ränta på dem, men det blir heller inga kreditförluster och inga förseningar hos inkasso för din del som kan ta åratal.

Som ni ser på avkastningen fungerar det utmärkt med 7.55% stabil årsränta. Rekommenderas varmt om ni vill ha jämn avkastning utan strul.
https://i.postimg.cc/VNVj2MQv/1.png
Citera
2024-06-05, 16:21
Medlem
rallykalles avatar
För ett år sedan släppte Savelend sina nya sparstrategier, Balanserad och Yield. Resultatet första året blev följande: Balanserad gav 7.12% ränta och Yield gav 8.10% ränta, efter avgifter och kreditförluster.

"Sparstrategierna har sedan starten levererat en stabil avkastning och under det första året som strategierna varit aktiva har Balanserad uppnått en genomsnittlig ackumulerad nettoavkastning innan skatt på 7,12 % och Yield en genomsnittlig ackumulerad nettoavkastning innan skatt på 8,10 %."

https://mfn.se/a/savelend/manadsstat...rategier-i-maj
Senast redigerad av rallykalle 2024-06-05 kl. 16:50.
Citera
2024-06-10, 19:37
Medlem
Mitt konto flyttades från Lendify till Lunar till Savelend för ett år sedan. Jag har stoppat alla investeringar för jag vill gå ur. Är kanske för lågbegåvad för P2P men trivs bättre med ISK.

Frågor:

Vad betyder det att en kredit är ”pågående”?

Om jag har 100% konsumentkrediter, är jag körd? Kiss good-bye till pengarna?

Savelend meddelande i samband med övergången från Lunar att pengarna skulle investeras i ”balanserad”… men om alltihop är konsumentkrediter – var är balansen?

Jag hade auto lång på lendify/lunar… när kan jag räkna med att åtminstone några tusenlappar släpps fria?

Av 13000 är 500 inte investerat och så har det sett ut i flera månader. Autoinvest är dessutom avstängt. Betalar inte kredittagarna tillbaka..?

Sista frågan:

Ca 40% ligger hos inkasso och jag har aldrig gjort några aktiva val… är dom pengarna också borta i decennier nu eller?

Ja jag är en sopa.
Citera
2024-06-11, 16:04
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTocqueville
Mitt konto flyttades från Lendify till Lunar till Savelend för ett år sedan. Jag har stoppat alla investeringar för jag vill gå ur. Är kanske för lågbegåvad för P2P men trivs bättre med ISK.

Frågor:

Att låntagaren betalar ränta/amorterar enligt betalningsplanen.

Citat:

Konsumentkrediter fungerar utmärkt, jag investerar bara i dem hos Savelend. Konsumentkrediter som gått till inkasso från Lendify/Lunar kan ta länge att få tillbaka, men de försvinner inte. Enda gången de skrivs av är om låntagaren får skuldsanering, men det är svårt att få.

Citat:
Savelend meddelande i samband med övergången från Lunar att pengarna skulle investeras i ”balanserad”… men om alltihop är konsumentkrediter – var är balansen?

Lånen som flyttades över investeras inte om, de ligger kvar som de var. Endast avkastningen och amorteringarna från de lånen investeras om, om du inte stängt av autoinvest.

Citat:
Jag hade auto lång på lendify/lunar… när kan jag räkna med att åtminstone några tusenlappar släpps fria?

Av 13000 är 500 inte investerat och så har det sett ut i flera månader. Autoinvest är dessutom avstängt. Betalar inte kredittagarna tillbaka..?

Lendify/Lunar hade ju typ 10 år löptid på långa lånen, så det tar ju så pass lång tid att få tillbaka de pengarna. Savelend har mycket kortare löptider på alla sina krediter utom inkassokrediter som är 8 år.

Citat:
Sista frågan:

Ca 40% ligger hos inkasso och jag har aldrig gjort några aktiva val… är dom pengarna också borta i decennier nu eller?

Inkasso kan ta allt från några månader till massa år. Beror helt på om det finns något att driva in, annars ligger de på bevakning tills det finns pengar att hämta. Det finns ingen tidsgräns när de skrivs av utan förr eller senare får du tillbaka pengarna. Enda undantaget är om låntagaren får skuldsanering eller dör.

Värt att notera är att Savelends konsumentkrediter inte går till inkasso, för din del, sedan ett par år tillbaka, de säljs till inkasso istället och man får insatsen tillbaka (100% eller 80% beroende på vilken kredittyp man valde att investera i). Tyvärr hade inte Lendify/Lunar det så.

Nu slipper man allt strul med att pengarna är låsta på obestämd tid.
Senast redigerad av rallykalle 2024-06-11 kl. 16:18.
Citera
2024-06-11, 16:16
Medlem
Vad betyder det att en kredit är ”pågående”?: Att lånet rullar på som det ska, dvs låntagaren betalar enligt plan.

Om jag har 100% konsumentkrediter, är jag körd? Kiss good-bye till pengarna?: Menar du att du har 100% av ditt kapital i konsumentkrediter, eller att du investerat i det som heter "Konsumentkredit 100%" . Om det är det senare du menar så är det den säkraste formen av kredit. Om låntagaren inte betalar på 3 månader så kompenseras du och får tillbaka hela lånekapitalet varefter SBL tar över lånet. Priset du betalar för den reducerade risken är lägre andel av låntagarens räntebetalningar. Om du menar att du har 100% i konsumentkrediter, så beror det på vilka konsumentkrediter (krediter från Lendify, krediter med 100% eller 80% vidareförsäljningsavtal) du har.

Jag hade auto lång på lendify/lunar… när kan jag räkna med att åtminstone några tusenlappar släpps fria?: Det beror ju på vad betalningsplanen är på dessa lån, samt om de är i inkasso eller ej.

Av 13000 är 500 inte investerat och så har det sett ut i flera månader. Autoinvest är dessutom avstängt. Betalar inte kredittagarna tillbaka..? Det lättaste är väl att du går in och tittar under transaktioner och krediter för att bilda dig en uppfattning om vad kassaflödet är och vilka transaktioner som gjorts, och vilka krediter du har.

: Jag förmodar dessa är från överflytten från Lendify? Inkasso kan ta evigheter, förhoppningsvis skrivs lånet av efter några år så du i varje fall kan deklarera kreditförlusten och göra avdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av MissTocqueville

Frågor:

Sista frågan:

Ja jag är en sopa.
Citera
2024-06-11, 17:00
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Jag förmodar dessa är från överflytten från Lendify? Inkasso kan ta evigheter, förhoppningsvis skrivs lånet av efter några år så du i varje fall kan deklarera kreditförlusten och göra avdrag.

Jag har inkassokrediter från 2018 som fortfarande ligger och betalar tillbaka några kronor då och då, så inkasso ger aldrig upp! Skönt att slippa att krediter hamnar hos inkasso nu för tiden, föredrar verkligen att de säljs av så man kan investera om omedelbart.
Citera
2024-06-11, 17:23
Medlem
Samma här. Tror ungefär 30% av det som satt i inkasso när de gjorde om systemet 2020(?) har trillat in.

Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Jag har inkassokrediter från 2018 som fortfarande ligger och betalar tillbaka några kronor då och då, så inkasso ger aldrig upp! Skönt att slippa att krediter hamnar hos inkasso nu för tiden, föredrar verkligen att de säljs av så man kan investera om omedelbart.
Citera
2024-06-20, 10:37
Medlem
rallykalles avatar
Då börjar det hända lite.

SaveLend Group AB genomför en riktad nyemission och tillförs cirka 8,8 MSEK
https://allaaktier.se/savelend/nyhet...a-8-8-msek/592

SaveLend Group AB inleder strategisk översyn avseende dotterbolaget Billecta AB
https://allaaktier.se/savelend/nyhet...illecta-ab/592

Aktien stiger efter nyheterna.
Citera
2024-06-25, 16:29
Medlem
rallykalles avatar
Nu kör Savelend en tävling. 40.000:- till vinnaren, 10 första placeringarna vinner pengar.

Vinn 40 000 kr genom att bjuda in dina vänner! Dela din unika länk, få flest nya registreringar.
https://savelend.se/bjud-in-vanner
Citera
2024-07-09, 10:15
Medlem
Är det någon mer än jag som haft pengar hos Lendify tidigare och som nu kan se hur dessa investeringar går hos Savelend? Mina har växt med 2,15% senaste 12 månaderna. Ganska uselt med tanke på vilken ränta Savelend tar för dessa lån mot kund.

Jag sålde av allt innehav jag hade hos Savelend sen tidigare pga dålig avkastning. Har även försökt sälja mina Lendify-krediter men andrhandsmarknaden hos Savelend är riktigt trög, trots att man sätter ut låga försäljningspriser. Någon här som lyckats sälja på andrahandsmarknaden och vilket försäljningspris måste man sätta? 50%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in