Citat:
Ursprungligen postat av
MissTocqueville
Mitt konto flyttades från Lendify till Lunar till Savelend för ett år sedan. Jag har stoppat alla investeringar för jag vill gå ur. Är kanske för lågbegåvad för P2P men trivs bättre med ISK.
Frågor:
Vad betyder det att en kredit är ”pågående”?
Att låntagaren betalar ränta/amorterar enligt betalningsplanen.
Citat:
Om jag har 100% konsumentkrediter, är jag körd? Kiss good-bye till pengarna?
Konsumentkrediter fungerar utmärkt, jag investerar bara i dem hos Savelend. Konsumentkrediter som gått till inkasso från Lendify/Lunar kan ta länge att få tillbaka, men de försvinner inte. Enda gången de skrivs av är om låntagaren får skuldsanering, men det är svårt att få.
Citat:
Savelend meddelande i samband med övergången från Lunar att pengarna skulle investeras i ”balanserad”… men om alltihop är konsumentkrediter – var är balansen?
Lånen som flyttades över investeras inte om, de ligger kvar som de var. Endast avkastningen och amorteringarna från de lånen investeras om, om du inte stängt av autoinvest.
Citat:
Jag hade auto lång på lendify/lunar… när kan jag räkna med att åtminstone några tusenlappar släpps fria?
Av 13000 är 500 inte investerat och så har det sett ut i flera månader. Autoinvest är dessutom avstängt. Betalar inte kredittagarna tillbaka..?
Lendify/Lunar hade ju typ 10 år löptid på långa lånen, så det tar ju så pass lång tid att få tillbaka de pengarna. Savelend har mycket kortare löptider på alla sina krediter utom inkassokrediter som är 8 år.
Citat:
Sista frågan:
Ca 40% ligger hos inkasso och jag har aldrig gjort några aktiva val… är dom pengarna också borta i decennier nu eller?
Inkasso kan ta allt från några månader till massa år. Beror helt på om det finns något att driva in, annars ligger de på bevakning tills det finns pengar att hämta. Det finns ingen tidsgräns när de skrivs av utan förr eller senare får du tillbaka pengarna. Enda undantaget är om låntagaren får skuldsanering eller dör.
Värt att notera är att Savelends konsumentkrediter inte går till inkasso, för din del, sedan ett par år tillbaka, de säljs till inkasso istället och man får insatsen tillbaka (100% eller 80% beroende på vilken kredittyp man valde att investera i). Tyvärr hade inte Lendify/Lunar det så.
Nu slipper man allt strul med att pengarna är låsta på obestämd tid.