2023-07-06, 19:42
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Inte nödvändigtvis. Jag har haft många krediter som blivit försenade, ibland i veckor, men jag har än så länge 0 kreditförluster.

Givetvis omöjligt att veta helt säkert.
För mig 5 av 6 krediter av typen "Fastighetsprojekt"
försenade från 6 dagar till 3 månader.
Ok, inte mycket pengar, men ändå irriterande att jag inte stängde den kredittypen tidigare.
Citera
2023-07-06, 22:33
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Inte nödvändigtvis. Jag har haft många krediter som blivit försenade, ibland i veckor, men jag har än så länge 0 kreditförluster.

Givetvis omöjligt att veta helt säkert.

Det kan ta många år innan det blir kreditförluster. Jag har krediter från 2018 som inkasso fortfarande försöker driva in. Finns ingen gräns på hur lång tid det kan ta egentligen.
Citera
2023-07-06, 22:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Det kan ta många år innan det blir kreditförluster. Jag har krediter från 2018 som inkasso fortfarande försöker driva in. Finns ingen gräns på hur lång tid det kan ta egentligen.
Det är helt fel. Man måste sätta en gräns mycket tidigare för att inte lura investeraren. Om en låntagare inte betalat sina amorteringar+ränta på ett år så bör ju hela skulden betraktas som dålig. Precis så fungerar det hos affärsbankerna när de lånar ut pengar själva. Varför skulle investerares pengar behandlas sämre?
Citera
2023-07-06, 22:39
Medlem
Enterprises avatar
Just det här med dolda kreditförluster var något som irriterade mig mycket med Lendify och där jag är rädd att Savelend gör samma misstag med (de köpte Lendifys portfölj som bekant via Lunar). Hos Lendify så tog det väldigt lång tid innan en kreditförlust realiserades. Om t.ex. en låntagaren hade lånat 100 000 kr på 15 år, inte betalat en enda månadsbetalning, utan låg efter t.ex. 6 månader, så betraktade Lendify detta som att krediten var "frisk" och att låntagaren skulle betala fullt i 14,5 år till. Men i själva verket hade den försiktige generalen naturligtvis betraktat krediten som dålig och skrivit ned värdet till noll.
Citera
2023-07-06, 22:50
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är helt fel. Man måste sätta en gräns mycket tidigare för att inte lura investeraren. Om en låntagare inte betalat sina amorteringar+ränta på ett år så bör ju hela skulden betraktas som dålig. Precis så fungerar det hos affärsbankerna när de lånar ut pengar själva. Varför skulle investerares pengar behandlas sämre?

Nu för tiden investerar jag bara i krediter som säljs efter 3 missade betalningar och får 100% av insatsen tillbaka. Bra mycket bättre än att få gamla sura krediter som ligger i evigheter. Som tur är väljer man själv vad man vill investera i hos Savelend.
Citera
2023-07-09, 11:19
Medlem
Citat:

Så är det ju absolut. Det jag menade var att alla mina krediter som blivit försenade har ordnat upp sig. Nu har jag noll försenade krediter och noll kreditförluster.
Citera
2023-07-13, 20:54
Medlem
Inlägg om hur savelend är för mig
Just nu , juli , är min nettoavkastning ca 0.8% av nuvarande investeratkapital , ( bara en uträkning , jag har inte lagt in någon ny summa på länge , tvärt om tagit ut när tillfälle uppkommit ) , testat olika inställningar genom tiden.
Sen får man ju själv känna hur det känns efter sin uträkning , - är det här något att behålla eller lämna .
Vid senaste årens slut har årsavkastningen legat på ca 2,5% och x 100 lappar att dra av som kreditförlust i deklaration.
Citera
2023-07-18, 16:51
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Vissa kredittyper betalar bara ränta på återbetalningsdagen. Har du bara varit med i 6 månader så är det säkert en del lån som inte gett avkastning än.

Jag har varit med sedan 2018 och slår jag ut räntan på de 5 åren ligger jag runt 8% per år. Lite mer de första åren och lite mindre de två senaste.

Sen som sagt, vill du inte ha kreditförluster är det bara att stänga av konsumentkrediter 80% då det nästan bara är dem som ger förluster. Glansdagarna med 10% ränta kommer nog inte tillbaka dock.

Hur stänger jag av dessa konsumentkrediter? Och vilka glansdagar med 10% syftar du på då? 10% ränta hos saveland?

Ligger runt 3,5% fortfarande. Jag har svårt att tro att jag kommer komma upp i 8% i slutet av året.
Citera
2023-07-18, 17:11
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur stänger jag av dessa konsumentkrediter? Och vilka glansdagar med 10% syftar du på då? 10% ränta hos saveland?

Ligger runt 3,5% fortfarande. Jag har svårt att tro att jag kommer komma upp i 8% i slutet av året.

Under "Investera" fliken kan du välja vilka krediter du vill investera i. Det är bara att klicka bort "Konsumentkrediter 80%"
https://bilddump.se/bilder/202307181...254.163.49.png

2018 - 2020 låg jag på över 10% ränta varje år hos Savelend. Rekordåret 2020 var 12%.
Citera
2023-08-14, 01:34
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Under "Investera" fliken kan du välja vilka krediter du vill investera i. Det är bara att klicka bort "Konsumentkrediter 80%"
https://bilddump.se/bilder/202307181...254.163.49.png

2018 - 2020 låg jag på över 10% ränta varje år hos Savelend. Rekordåret 2020 var 12%.

Blir hela ditt innehav investerat "trots" dessa val? Tänker så inte mycket pengar blir liggande pga många egna val?
Citera
2023-08-14, 01:53
Medlem
scoremaxs avatar
Jag upplevde savelend som seriösa på alla sätt, men avkastningen var helt enkelt för låg jämfört med aktiemarknaden.
Citera
2023-08-14, 12:39
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Blir hela ditt innehav investerat "trots" dessa val? Tänker så inte mycket pengar blir liggande pga många egna val?

Jag har 100% investerat med bara "Konsumentkrediter 100" och "Treyd" aktiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in