Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Jag är en bilanalfabet. Vill egentligen enbart ta mig från A till B i en maskin som betydligt oftare än inte fungerar. Men! För första gången i livet så har jag emellertid fått för mig att köpa fabriksnytt. Begynnande 40-årskris? Kanske.
Nåväl. När jag i dagarna scrollat bland sortimenten som kommer upp hos de stora handlarna (däribland Hedin) så slaknar jag helt. Väldigt mycket är "el", "hybrid", "ladd" och mjukvara. Detta skrämmer mig. Går något sönder någonstans i all denna teknik så får jag för mig att jag kommer få äta risgrynsgråt och sågspån resten av livet.
Jag vill bara ha en (ny)bil, "liksom".
Åtminstone en delförkaring till Hedins knullresultat kanske bottnar i att fler (ny)bilsugna bilanalfabeter än mig tänker likadant.
Tut tut!
Oavsett drivlina så är det mycket elektronik, men en hybrid är ju lite bökigare än en vanlig bensin med manuell låda, så är det ju helt klart.
Så länge den är ny så har du ju garanti, men planerar du att ha bilen länge så finns ju även maskinskadan på försäkringen som gäller ett antal år/mil efter det (typ 8 år/15000 mil)
Är väl ingen 40-årskris att köpa en ny bil, snarare oftast då man först har en tillräckligt bra ekonomi för att ha råd med det utan att för stor del av budgeten hamnar på bilen.
Det problem du beskriver är knappast något typiskt gör Hedin bil, det är så bilmarknaden ser ut. Men köp Z06:an som tipsades om tidigare om du vill ha en enkel bensinmotor utan en massa eltrams inblandat!