Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-24, 21:30
Medlem
Amazon-mannens avatar
Hedin Bil är väl lite av en woke-återförsäljare, bara reklam för kina elskit för hytlösa pengar eller medioker plastig kvalitét..

Då går det som det går
Citera
2024-05-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Hedin Bil är väl lite av en woke-återförsäljare, bara reklam för kina elskit för hytlösa pengar eller medioker plastig kvalitét..

Då går det som det går
Du missade länken till Corvetten i inlägget innan ditt?

Hur som, så klart folk inte har haft råd med nya bilar när räntan varit som den varit, och är. Och bostadspriser som sjunkit.

För några år sedan kostade det inte så mycket att utöka lånet på villan, och använda pengarna till en flashig bil. Men tiderna förändras.
Citera
2024-05-24, 21:42
Medlem
Problemet heter även höga bilpriser. Priserna drog iväg ofantligt under pandemin, och har inte stabiliserat sig till det normala.

En v70 2,0 Flexifuel från 2009 med typ 18.000 mil på mätaren säljs för över 100.000 kr. Världen är lite upp och ned.

Själv lutar jag åt att just handla en mg, leaf eller Zoe, som andrabil och köpa typ en v70, 9-5 eller dito modell äldre som åka-långt bil. Men över 200k för en v70 d3 Classic k men ed automat som gått kring 10k mil är dyrt.

Riddermark försöker köpa in bilar billigt nu, för att täcka lager-förluster.
Citera
2024-05-24, 21:49
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Så jag får alltså inte köpa en Volvo kombi med bensinmotor?

Varifrån har du fått den informationen?

Jag tänkte köpa en ny transportbil till företaget, skulle kostat mig 2000 i skatt varje månad de tre första åren. De säljer, men det är inte ekonomiskt hållbart om man vill ha pengarna för sig själv.
Citera
2024-05-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Jag tänkte köpa en ny transportbil till företaget, skulle kostat mig 2000 i skatt varje månad de tre första åren. De säljer, men det är inte ekonomiskt hållbart om man vill ha pengarna för sig själv.
Alltså fick du köpa bilen du ville ha.
Citera
2024-05-24, 21:52
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Alltså fick du köpa bilen du ville ha.
Ville ha en transportbil med 4wd men nöjde mig med en laddhybrid bensin som slutade på ungefär samma pris, men tråkigare bil.
Citera
2024-05-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Ville ha en transportbil med 4wd men nöjde mig med en laddhybrid bensin som slutade på ungefär samma pris, men tråkigare bil.
Det jag ifrågasatte var att man inte skulle få köpa en Volvo kombi med bensinmotor.

Okej att skatten blir högre för precis den bil du vill ha, men det innebär inte att man inte får köpa den.

Det skulle vara som att säga att man inte får köpa cigaretter. Bara för att skatten på tobak är högre än för persilja.
Citera
2024-05-24, 22:40
Medlem
Jag har "alltid" tyckt folk köper galet dyra bilar, byter ofta, köper dyrare och dyrare. Men möjligt fler resonerar som jag nu och håller i pengarna? Elbilar har drivit på det ännu mer då man "tjänar " på att köpa ännu dyrare bil än man hade innan.
Citera
2024-05-24, 22:47
Medlem
BAB7s avatar
Det var väntat.
Hedin säljer flera olika kinesiska elbilar, de har privatleasat ut bilarna till väldigt förmånliga priser så att det inte kan gå runt ekonomiskt.
Nu har dock efterfrågan på kinesiska elbilar totalt kraschat och de står med stora lager elbilar de inte kan bli av med, trots väldigt attraktiva privatleasingerbjudande.
Citera
2024-05-24, 22:49
Medlem
ormbitens avatar
Allt i samhället har skenat i pris men lönerna har inte hängt med i samma takt.

Dom ekonomiska klasskillnaderna i samhället har ökat i snabb takt.

Hälften av pengarna som finns i ekonomin idag har skapats sedan 2015.
I samband med brutalt expansiva ekonomiska åtgärder under pandemin tog penningmängdsökningen ytterligare fart och 25 procent av dagens pengar har skapats under dom två åren efter pandemin.

Sedan 2015 har hushållens skulder ökat med 30 procent, med en genomsnittlig tillväxttakt på nästan 20 miljarder kronor i månaden!

Det är ju faktiskt inte så jävla konstigt egentligen att köpen av bilar bromsar upp kraftigt.
Många kanske VILL köpa en ny bil men känner att ekonomin inte finns där och i det stora hela finns det också en allmän skepsism till elbilarna och den tekniken.

Såg inte Hedin bil och andra detta smyga sig på så är dom både blinda och döva.
Citera
2024-05-24, 23:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Allt i samhället har skenat i pris men lönerna har inte hängt med i samma takt.

Dom ekonomiska klasskillnaderna i samhället har ökat i snabb takt.

Hälften av pengarna som finns i ekonomin idag har skapats sedan 2015.
I samband med brutalt expansiva ekonomiska åtgärder under pandemin tog penningmängdsökningen ytterligare fart och 25 procent av dagens pengar har skapats under dom två åren efter pandemin.

Sedan 2015 har hushållens skulder ökat med 30 procent, med en genomsnittlig tillväxttakt på nästan 20 miljarder kronor i månaden!

Det är ju faktiskt inte så jävla konstigt egentligen att köpen av bilar bromsar upp kraftigt.
Många kanske VILL köpa en ny bil men känner att ekonomin inte finns där och i det stora hela finns det också en allmän skepsism till elbilarna och den tekniken.

Såg inte Hedin bil och andra detta smyga sig på så är dom både blinda och döva.
Det är nog också så att många som egentligen har råd att köpa ny bil, inte törs göra det för att förutsättningar att äga olika biltyper ändrats massor av gånger dom senaste 10-15 åren.
Det är bidrag hit och bonus malus dit, skattebefrielser ena dagen och straffbeskattningar nästa. Dieselbilar var "miljövänliga" för att några år senare inte få köra in till stadskärnor.

Folk håller liv i det gamla skrotet i väntan på att läget (förhoppningsvis) ska stabilisera sig så man törs göra en långsiktig investering.
Citera
2024-05-24, 23:35
Medlem
Så går det om man säljer bilar i palats som är värre än Tajmahal, svårt när det blir bistra tider.
Bara mongolider och sinnesslöa som köper av Hedin bil AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in