2024-05-24, 23:09
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livremmen
Hbg får stryk av lusekoftor ...
När kan vi få se slaget om Skaune? Brigada mot High Potentials ?

Brigada har bara 25 man. HBG kom med 60+ senast. HBG borde acceptera 25 vs 25

men säker på att HBGs kat-c hade krossat blatte ultras även 25 vs 25

Citat:
Ursprungligen postat av bollspel
Tror ni Landskorna har något att sätta emot Helsingborg på söndag?

Small väl förra gången lagen möttes?
Citera
2024-05-25, 00:37
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Kompaniet och i viss mån HP ser jag som framtidens Helsingborg,

.

Inte Helsingborg chaos boys?

XX.01.2024🇸🇪U19 fight, Rudeboys (Västerås) vs Helsingborg chaos boys, 8x8, win Rudeboys (on photo) www.hooligans.cz
Citera
2024-05-25, 06:36
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Inte Helsingborg chaos boys?

XX.01.2024🇸🇪U19 fight, Rudeboys (Västerås) vs Helsingborg chaos boys, 8x8, win Rudeboys (on photo) www.hooligans.cz
Jo, det är också bra pågar.
Citera
2024-05-25, 07:20
Avslutad
Citat:
Det handlar ju om att begränsa det ekonomiska inflytandet. Rika supportrar som pumpar in pengar i sina älskade föreningar förtjänar att ha mera inflytande. De ska inte hållas tillbaka. Lika rösträtt i en föreningsdemokrati är ju ungefär som att en vanlig sittplatsare som ser 10 matcher per säsong skulle ha lika mycket att säga till om på läktaren som ultras och ligister med perfect seasons på meritlistan. Den som bidrar med mer ska också ha mer makt.

Jag blev till en början förbryllad utav ditt inlägg och vad du egentligen menar med "informationsdelning". Många saker som jag upplevt är mer eller mindre preskriberade dock, så om det är något särskilt du undrar om och som rör mig eller mitt lag är det bara att fråga.

Jag har slagits många gånger både emot de större ligorna och emot mindre klubbar. Inte så många uppstyrda box på senare år, men desto oftare har det hänt spontana grejer. Jag har skadat mig och skadat andra, jag har jagat folk och blivit jagad, fått pepparspray i ögonen, batongslag överallt, jag har varit med om att storma den danska insatsstyrkan, bara för ett sen skita ner mig när jag fick se Brøndby IF's huliganer. Yes, jag har skitit ner mig. Alla gör det någon gång. Jag har också gått ensam (nåja) in i 300 maskerade och uppretade GAIS:are. Oftast har jag stått kvar och slagits i hopplösa lägen. Har stormat restauranger där det suttit holländska huliganer, blivit attackerad i Stockholm, där vi tvingats ta skydd.. Jag har attackerat malmös tifogrupp, som sprang utav bara helvete. Jag har suttit häktad i Danmark för våld mot tjänsteman och i svenskt fängelse för misshandel. Ett antal tillträdesförbud har jag haft, men ännu fler säsonger har jag lyckats komma in på majoriteten utav matcherna. Jag har varit inne på planen, slagits på Råsundas läktare, sett Firman Boys stå och gömma sig inne på en krog istället för att komma ut. Jag har varit med om att köra med minibussar inne på nationalarenans gräs, då AIK varit ute efter oss. Jag har jagat Heerenveens spelare vid deras hotell, bara för att se mina kamrater i tifogruppen bli gripna och få skulden. Jag har blivit oskyldigt dömd. Jag har kommit undan med saker. Jag har boxats mot casuals, bara för att upptäcka att julgranen bredvid bjöd på bättre motstånd. Sänkt gnagare, djurgårdare, bajare.. kanske en och annan göteborgare. Jag har stormat insläppet på utsålda derbyn och sett hur FCK kastade mängder utav bengaler över Brøndby's sittplats. Jag har maskerat mig och bränt av pyro, men också slagits omaskerad i färgglada kläder. Jag har gått ifrån att vara en riktig dresser till att numera klä mig mer i svart. Osv osv. Är detta tillräckligt mycket info?

Spännande läsning Brandy! Vilken aptitretare. Helt seriöst jag tycker du eller någon annan veteran borde skriva memoarer så vi andra får en inblick i detta liv.

Tror du det blir någon vedergällning för Landskronas stenkastare på söndag?
Citera
2024-05-25, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Spännande läsning Brandy! Vilken aptitretare. Helt seriöst jag tycker du eller någon annan veteran borde skriva memoarer så vi andra får en inblick i detta liv.

Tror du det blir någon vedergällning för Landskronas stenkastare på söndag?
Tack, om det är någon historisk händelse som du vill höra mera utförligt om kanske jag kan berätta, men en gyllene regel är att aldrig skriva om saker som komma skall. Det bjuder bara grisarna på en massa godsaker.
Citera
2024-05-25, 07:52
Medlem
Francos avatar
Citat:
Tack, om det är någon historisk händelse som du vill höra mera utförligt om kanske jag kan berätta, men en gyllene regel är att aldrig skriva om saker som komma skall. Det bjuder bara grisarna på en massa godsaker.

Det här är Flashback, inte Sverigescenen!
Citera
2024-05-25, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Det här är Flashback, inte Sverigescenen!
Samma princip gäller. Jag är lojal mot mina kamrater och även om jag visste något skulle jag inte berätta och få allting förstört. Det här kontot jag har här är inte 100% anonymt och det är verkligen inte menat som något goleri. Man kan komma med intressant content utan att röja saker som kan få kul händelser stoppade.
Citera
2024-05-25, 08:05
Medlem
Little.Geezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Hur tränar firmor? Kör medlemmarna MMA? Hur strikt är träningen? Tränas det även strategi i gruppen? Lär ju göra stor skillnad om man är organiserade som en militär enhet än om man bara köttar som ett gäng turkar tänker jag

Det tränas gemensamt men den största delen är den individuella träningen. Finns folk i alla firmor som tränar olika typer av kampsport. Sen finns det ett antal individer som inte tränar något alls.

Det finns specifikt ett tillfälle där Djurgårn provade en strategi som var rätt meningslös då vi var runt 80 man färre. DFG - FB Arboga (2010?) finns på youtube. Annars är det inte mycket till strategi. Ibland vill alla springa in i motståndarna och ibland står ena gruppen helt still och jäkligt tajt mot varandra. Vilken strategi som funkar bäst? Jadu, det vet nog ingen. Från fall till fall såklart.
Citera
2024-05-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little.Geezer
Det tränas gemensamt men den största delen är den individuella träningen. Finns folk i alla firmor som tränar olika typer av kampsport. Sen finns det ett antal individer som inte tränar något alls.

Det finns specifikt ett tillfälle där Djurgårn provade en strategi som var rätt meningslös då vi var runt 80 man färre. DFG - FB Arboga (2010?) finns på youtube. Annars är det inte mycket till strategi. Ibland vill alla springa in i motståndarna och ibland står ena gruppen helt still och jäkligt tajt mot varandra. Vilken strategi som funkar bäst? Jadu, det vet nog ingen. Från fall till fall såklart.
Mellan 2005 och typ 2009 hade vi ett antal box emot bajen och ännu oftare Göteborg. WM körde med särskilda stridsformationer, så att de gick in typ som ett V och vi själva hade delat upp oss i olika enheter: Röd, Blå, Vit, Svart osv. I stridens hetta blev det att alla glömde bort vad de skulle göra och det enda som verkligen betydde något var vem som stod kvar.

Jag minns t ex en sammandrabbning vid Viskängen inne i Helsingborg. Då skulle vi nog också köra någon formation, men vi var uppdelade i olika samlingar. Den lägenheten som jag var i fick klartecken att röra på sig lite sent och vi fick rusa in i boxet. Vi var trötta efter att ha fått sprinta sista biten till boxplatsen och det slutade i katastrof. Jag stod upp som en av de sista, men vad ska man göra när man har 6-7 tränade fighters emot sig? Så kontentan av det här blir att organisation faktiskt kan påverka lite, men det viktigaste är att man kan slåss och är game.
Citera
2024-05-25, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJonasLJ
Ja det är sammanfattningsvis detta som var min fråga. När och hur och varför? "gått från"?

Men vilken ITK som helst får gärna svara.
Eftersom du väljer att dubbelcitera mig känner jag att jag nästan måste svara. Att jag tvekat tidigare beror dock på att jag helt enkelt inte haft något bra svar. Scenen är på nedgång är mitt intryck. Klart som fan att det alltid varit viktigare att kunna ta för sig än att bara klä sig rätt, men att trenden nu går mot fulare och billigare kläder tror jag är av samma orsak som att folk kör 8 vs 8 och liknande. Firmakulturen är helt enkelt inte lika het längre. Någonting måste givetvis fylla luckan och då kommer ultras in i bilden. Därför handlar allt numera om grupptröjor, banderoller och pyroteknik - som många gånger skvätter och har sönder dyra kläder. Inte så att jag gråter mig till sömns heller. Jag har alltid gett allt på läktaren. Det finns nog ingen som känner mig som någonsin kunnat klaga på en läktarinsats och ultras tenderar att vara mera drivande i läktarstödet än vad de gamla firmagrabbarna var. Visst, det hände att någon FL-grabb grabbade tag i megafonen och körde en halvlek för en sisådär 15 år sedan, men då var det för att göra ett statement: Här är vi. Här dominerar vi. Ultraskulturen är mera inriktad på läktarstödet och våldet kommer mera som en naturlig konsekvens. Då behöver man inte anamma hela kulturen, med kläderna inkluderade.

Sen att malmö dyker upp i en tråd som de egentligen inte har något att hämta i, det beror på att de skäms lite och det är för att de missat huliganscenens guldår. Ja, True Rockers existerade ett tag, men de var inte på riktigt. Turister på scenen som numera håller på med annat, trots att de alla (?) är yngre än exempelvis mig. Jag tillhör typ den tredje generationen HIF-ligister: HBGY 2005. Och vi var dressade. Vi levde hela kulturen. Vita skor. Box m.m. och som vi respekterade de äldre. Vad fanns i malmö att apa efter? Ingenting.
Citera
2024-05-25, 19:04
Medlem
ErikJonasLJs avatar
Citat:
Eftersom du väljer att dubbelcitera mig känner jag att jag nästan måste svara. Att jag tvekat tidigare beror dock på att jag helt enkelt inte haft något bra svar. Scenen är på nedgång är mitt intryck. Klart som fan att det alltid varit viktigare att kunna ta för sig än att bara klä sig rätt, men att trenden nu går mot fulare och billigare kläder tror jag är av samma orsak som att folk kör 8 vs 8 och liknande. Firmakulturen är helt enkelt inte lika het längre. Någonting måste givetvis fylla luckan och då kommer ultras in i bilden. Därför handlar allt numera om grupptröjor, banderoller och pyroteknik - som många gånger skvätter och har sönder dyra kläder. Inte så att jag gråter mig till sömns heller. Jag har alltid gett allt på läktaren. Det finns nog ingen som känner mig som någonsin kunnat klaga på en läktarinsats och ultras tenderar att vara mera drivande i läktarstödet än vad de gamla firmagrabbarna var. Visst, det hände att någon FL-grabb grabbade tag i megafonen och körde en halvlek för en sisådär 15 år sedan, men då var det för att göra ett statement: Här är vi. Här dominerar vi. Ultraskulturen är mera inriktad på läktarstödet och våldet kommer mera som en naturlig konsekvens. Då behöver man inte anamma hela kulturen, med kläderna inkluderade.

Sen att malmö dyker upp i en tråd som de egentligen inte har något att hämta i, det beror på att de skäms lite och det är för att de missat huliganscenens guldår. Ja, True Rockers existerade ett tag, men de var inte på riktigt. Turister på scenen som numera håller på med annat, trots att de alla (?) är yngre än exempelvis mig. Jag tillhör typ den tredje generationen HIF-ligister: HBGY 2005. Och vi var dressade. Vi levde hela kulturen. Vita skor. Box m.m. och som vi respekterade de äldre. Vad fanns i malmö att apa efter? Ingenting.

Ja jag och ingen annan kan klaga på viljan att ge svar på tal. Men jag skulle gärna vilja återkoppla till "den engelska stilen" Jag varken vill eller kan leta mig tillbaka till rätt inlägg. Varsågod den som känner sig manad!
För tio år sedan eller något sådant hade DFG fest och bandet som spelade var det där bandet bestående av de där irländska nationalisterna. De har spelat flera gånger i Stockholm vet jag. På den tiden det begav sig uppfattades det som något sensationellt. Irländska nationalister och svenska firmakillar. Alltså! Är den tiden förverkad? Finns ens någon kvar som minns att det var så? Att scenen blivit sämre?! Men hur? Att den brittiska scenen är mer död än den svenska? Men vad hände?
Citera
2024-05-25, 20:49
Medlem
ErikJonasLJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJonasLJ
Ja jag och ingen annan kan klaga på viljan att ge svar på tal. Men jag skulle gärna vilja återkoppla till "den engelska stilen" Jag varken vill eller kan leta mig tillbaka till rätt inlägg. Varsågod den som känner sig manad!
För tio år sedan eller något sådant hade DFG fest och bandet som spelade var det där bandet bestående av de där irländska nationalisterna. De har spelat flera gånger i Stockholm vet jag. På den tiden det begav sig uppfattades det som något sensationellt. Irländska nationalister och svenska firmakillar. Alltså! Är den tiden förverkad? Finns ens någon kvar som minns att det var så? Att scenen blivit sämre?! Men hur? Att den brittiska scenen är mer död än den svenska? Men vad hände?

Erinrade mig att bandet heter: Shebeen.

Allt lostnar. Lätt att hitta inläggen här på Flashback. Och lätt att hitta klippen med vad som påstås vara DFG.
Mindre oro för att gå OT. Då är det en firmas aktivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in