2024-05-23, 12:14
  #2197
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Elliot är död, och mysteriet är nog inte mycket svårare än att han kört iväg långt bort från Jävre och önskade inte bli återfunnen.

En del människor vill vara ensamma och dö, även om det tycks märkligt för andra som inte fungerar på det viset. Människor är olika.
Varför utgå från att han skulle ha velat ta sitt liv? Han jobbade den dag han försvann, som svetsare vilket jag antar kräver noggrannhet och koncentration. Tycker det går dåligt ihop med att han skulle ha varit så deprimerad att han velat avsluta sitt liv. En olycka eller möjligtvis ett brott riktat mot honom verkar troligare. Bilen kan ha blivit stulen, kanske därför den inte hittats. Han var försvunnen i två dygn innan det upptäcktes att han saknades så mycket kan ha hunnit hända med bilen.
Citera
2024-05-24, 15:05
  #2198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Mm men hur mycket bränsle hade han i tanken? Han tankade 30 liter 2 dagar innan försvinnandet och med tanke på att trafiken körde i 60-80 längst e4 i snöovädret så bör det räcka 35-40 mil. De va bara kallsnö så drivorna va inget problem men däremot sikten pga snörök från framförvarande bilar, blev de luckor i trafiken va de inga problem att köra 100-110.

Om 30 liter innebär att han tankade fullt kan han ha kommit riktigt långt, ända till norra Norge eller Finland. Men huvudspåret bör nog ändå vara Jävre, där mobilen pingade sist.
Citera
2024-05-24, 15:08
  #2199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Skulle han vikt av vid Jävre och åkt västerut 10-15 mil va de inte så mycket snö att man inte kunde ta sig efter skogsvägar som va oplogade, va bara längst Västerbottenskusten som fick massa snö.

Enligt SMHI var det 22 centimeter snö i Malå, 13 mil väster om Jävre, så räkna inte med att det gick så bra att köra med en vanlig personbil på de oplogade vägarna.
Citera
2024-05-24, 18:06
  #2200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Zebastian kan vi nog räkna bort då han mådde dåligt psykiskt och sågs senast kl 2 på natten i adidastofflor.
Hans pappa har skrivit om det på sin facebook.
(FB) Zebastian försvunnen i Skellefteå (2024-05-08)

Det ligger nog en del kvar på skuggiga ställen i skogen. Det var så mycket snö så allt har inte tinat.
Men den snön är inte vit längre och ser "smutsig" ut speciellt om den kommer från plogade vägar och har slungats en bit från vägen in i skogen.
Har Elliots bil hamnat i skogen kan den vara svår att se i den smutsiga snön.

Har Elliots bil hamna i vattnet så är det enormt höga flöden nu pga snösmältningen och då syns bilen ännu sämre.
https://megafonen.se/2024/05/skelleftea-kommun-stanger-av-bro-pa-grund-av-det-hoga-vattenflodet

Hoppas att någon från Skellefteå trakten kan svara på hur snösmältningen ser ut.

Snö kan sparas en hel sommar om den ligger täckt med sågspån.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/spara-sno-till-nasta-sasong-sa-gar-det-till

Snösmältningen i Skell har inget att göra med Jävre och norrut. Det är höga flöden på VISSA områden. Andra har extremt lågvatten. Ex vid Jävre camping där endel av er säger att han kört ut. Om han gjort det hade man sett bilen för längesen då man mer eller mindre kan vada över viken.

Jag tror han har vikt av inåt land från Jävre. Tror fortfarande han hade någon form av avtalat möte. För det var riktigt pissväder den dagen, och köra den sträckan frivilligt för att ”det är kul” existerar inte. Det var snörök och kolsvart. Och varför köra minst 8 mil för att ta livet av sig?

Herr Ettefjord försvann ju mystiskt också i Norrbotten vid Piteå. Vad säger att de inte mött samma person/personer?
Citera
2024-05-24, 18:24
  #2201
Medlem
totto30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SickC
Snösmältningen i Skell har inget att göra med Jävre och norrut. Det är höga flöden på VISSA områden. Andra har extremt lågvatten. Ex vid Jävre camping där endel av er säger att han kört ut. Om han gjort det hade man sett bilen för längesen då man mer eller mindre kan vada över viken.

Jag tror han har vikt av inåt land från Jävre. Tror fortfarande han hade någon form av avtalat möte. För det var riktigt pissväder den dagen, och köra den sträckan frivilligt för att ”det är kul” existerar inte. Det var snörök och kolsvart. Och varför köra minst 8 mil för att ta livet av sig?

Herr Ettefjord försvann ju mystiskt också i Norrbotten vid Piteå. Vad säger att de inte mött samma person/personer?


OM bilen ligger dessa vatten så har den haft nästan ett halvår på sig att sjunka ner i dyn och även täckas av dito = svår att se.
Det är muddrat både i hamnområdet i sig och en vid infart där till ett djup av 1.7m djupt; så tillräckligt för att dölja en bil. Källa:
https://www.pitea.se/upplev/Skargard/Hamnar/?TLp=577485
Citera
2024-05-24, 18:58
  #2202
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför utgå från att han skulle ha velat ta sitt liv? Han jobbade den dag han försvann, som svetsare vilket jag antar kräver noggrannhet och koncentration. Tycker det går dåligt ihop med att han skulle ha varit så deprimerad att han velat avsluta sitt liv. En olycka eller möjligtvis ett brott riktat mot honom verkar troligare. Bilen kan ha blivit stulen, kanske därför den inte hittats. Han var försvunnen i två dygn innan det upptäcktes att han saknades så mycket kan ha hunnit hända med bilen.

För det första kan självmordet ha varit en impulshandling, han kanske åkte iväg med bilen för att rensa tankarna och det var först när han satt där i bilen som han tog beslutet. Eftersom han hade med sig mobilen och denna stängdes av manuellt så tyder det på att det inte var planerat. Dels finns det många personer som är högfungerande med arbete och liknande, men som ändå har ett mörker som ligger och gnager över tid. D.v.s. inget akut psykiskt dåligt mående utan något som legat och puttrat som man lärt sig leva med och hantera.
Citera
2024-05-24, 21:18
  #2203
Medlem
Det är ju ett helt otroligt fall. När något sådant händer får man se till historiken kring liknade fall. Flera gånger visar det sig efter att antal år att bilen inkl personen ligger under vatten. Som känt är vad som finns under ytan är icke synligt. Något sådant kan ha hänt och där nere i dyn kan det ta ett antal år innan det uppdagas. Om det någonsin blir upptäckt.
Citera
2024-05-24, 23:09
  #2204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det är ju ett helt otroligt fall. När något sådant händer får man se till historiken kring liknade fall. Flera gånger visar det sig efter att antal år att bilen inkl personen ligger under vatten. Som känt är vad som finns under ytan är icke synligt. Något sådant kan ha hänt och där nere i dyn kan det ta ett antal år innan det uppdagas. Om det någonsin blir upptäckt.
Jag tror inte han ligger under vatten, jag tror han vikt av inåt landet vid Jävre och sedan in någonstans på en mindre väg som ännu inte trafikerats annars hade han upptäckts vid det här laget.
Citera
2024-05-25, 07:10
  #2205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag tror inte han ligger under vatten, jag tror han vikt av inåt landet vid Jävre och sedan in någonstans på en mindre väg som ännu inte trafikerats annars hade han upptäckts vid det här laget.

Det tror jag också. Nästa chans till upptäckt tror jag ligger vid start av hjortronsäsongen. Senare vid blåbärs- och lingonsäsongen följt av älg- och småfågeljakt.

En del skogsägare har säkerligen skogsskötsel att utföra med start nu i månadsskiftet maj/juni så där finns också en möjlighet.

Dock måste man komma ihåg att det är väldigt stora arealer som man kan försvinna i men Elliots bil kommer nog att hittas förr eller senare är min tanke.

Det var en tjeck som försvann i trakterna av Jokkmokk för 10-15 år sedan. Det finns en tråd om just det fallet. Bilen hittades så småningom och han kunde identifieras genom den men han själv är försvunnen än i denna dag. Det framkom från hans hemland att det låg någon form av psykisk ohälsa bakom det hela.

Fallet med Elliot kan bli något liknande men vi får hoppas på att han blir hittad.
Citera
2024-05-25, 11:35
  #2206
Avslutad
Vet någon varför bilen inte är anmäld stulen?
Man tyck ju att de borde hjälpa att hitta den
Citera
2024-05-25, 13:17
  #2207
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Vet någon varför bilen inte är anmäld stulen?
Man tyck ju att de borde hjälpa att hitta den

Kan man anmäla en bil stulen om ägaren åkt iväg med den och försvunnit? Det finns ju inget som tyder på att någon annan skulle ha tagit bilen. Jag vet inte, kanske någon mer juridikkunnig kan svara på det.
Citera
2024-05-25, 17:29
  #2208
Medlem
Liberty75s avatar
Kan man ta en bil till skroten om man inte står reggad som ägare? Om något brott blivit begånget och förövaren vill få bilen att försvinna, alltså?

Jo, jag vet, jag tänker långt utanför den där boxen men det här fallet är både så märkligt och sorgligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in