2024-05-24, 19:07
Medlem
Utvärdera källor och sök på påståenden för att se om de dementerats eller argumenteras om från motsidan. Konspirationsteoretiker är ofta helt övertygade och hämtar all sin information från samma kanaler, dvs de kanaler som styrs av andra konspirationsteoretiker.

Börjar du se påståenden om att "de vill ...", "de försöker ...", "de önskar...", utan att någonsin få svar på frågan om vilka "de" är, så är det allt som oftast skitsnack.
Citera
2024-05-24, 19:07
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thextor
Hej alla,.

Lägg därtill försöket att införa total övervakningssamhälle -genom att släppa in bestar i landet som spränger dörrar för minsta lilla felblick, osv
Man dammsuger jordens alla hörn efter vildar med diametralt motsatta livsvärderingar än jantelagen.
Citera
2024-05-24, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor79x
Vilka är debunkade. Förutom häcklarnas paradgren platt jord?

Det här är inte rätt tråd att diskutera olika teorier, det görs lämpligen i respektive tråd.

Och det finns ju betydligt fler befängda teorier än platt jord, Ta en titt på förstasidan i den här forumdelen. Gang stalking, hjärnimplantat, vaccin gör barn till bögar, chemtrails...

Så nej, det ligger inte speciellt mycket i de flesta teorierna.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-24 kl. 19:47.
Citera
2024-05-24, 19:13
Medlem
Ja en hel del företeelser verkar vara så väl orkestrerade att det blir svårt att förstå hur det kan vara naturligt.
Som om det hela är en teater som vi är djupt inne i, ungefär som ett gäng rollspelare i Dungeons & Dragons.

Vi kanske egentligen bara är alldeles för djupt involverade spelare i ett otroligt avancerat samhälles retrospektiva rollspel "Höghus & Nerdar" som kör scenariot "Bizarre Reality" ???
Citera
2024-05-24, 19:45
Medlem
Jag tycker det är bra att försöka hålla en filosofisk hållning till allting. Att det faktiskt är svårt att 100% veta att allt man har lärt sig har hänt och som händer just nu i världen faktiskt är helt sant. Att lämna dörren lite öppen så att säga. Sen är det säkert extremt ovanligt att konspirationsteorier skulle stämma men allt ska man ju inte svälja rakt av och aldrig ifrågasätta någonting för då är man lite farligt ute.
Citera
2024-05-24, 20:03
Medlem
frdks avatar
Citat:
Jag är helt ny till världen av konspirationsteorier.

Tycker du ska fundera om det är något du vill lägga din tid och energi på
Även om det finns mönster och möjligt en gnutta sanning nånstans så är det inget du kommer kunna göra nått åt för att ändra. Mer troligt blir du en instängd, asocial, odd person som stänger in sig i en egen bubbla.
Även om saker kan vara lite småintressant så är det bättre du rycker på axlarna och lägg energin på annat håll, ditt framtida jag kommer tacka dig för det.
Citera
2024-05-24, 20:07
Medlem
Citat:
Hej alla,

Jag är helt ny till världen av konspirationsteorier och liknande. På senare tid har jag börjat brottas med tankar som jag har svårt att formulera eftersom de känns så oerhört stora och komplexa. Jag är osäker på hur jag ska förstå omfattningen av allt.

Förlåt, jag ska försöka vara mer konkret. Jag har läst 1984 och en hel del annan litteratur, men jag tror att det finns mycket mer att förstå.

Här är några av de ämnen jag funderar på:
  • The Great Reset
  • Invandringen
  • Covidvaccinet
  • Klimatförändringarna
  • Demoraliseringen av väst, degenereringen, spridningen av HBTQ och dylikt
  • Feminismen
  • Splittringar mellan praktiskt taget alla grupper som finns. Män och kvinnor, unga och gamla, rika och fattiga, religioner, hudfärg ...
  • De korrupta medierna som endast belyser en del av historien
  • En omfattande omskrivning av historia

Jag är helt ny till detta och det känns som om allt hänger ihop på något sätt. Jag har svårt att formulera exakt vad jag menar, men är det någon som förstår vad jag tänker?

Kanske har jag varit naiv som inte reflekterat över dessa saker tidigare. Är det någon som kan hjälpa mig förstå detta bättre?

Det känns som om jag famlar i ett hav, och jag håller på att drunkna i all information.

Tack.
Det kan vara klokt att vara konspirationsrealist i vissa fall, men annars rekommenderar jag det blå pillret.
Det är smått omstörtande att välja det röda.
Citera
2024-05-24, 20:13
Medlem
klemenzas avatar
Citat:
Hur vet jag vad som är information och vad som är desinformation?

De flesta lite större konspirationsteorier faller platt när man funderar igenom mångden individer som behöver vara involverade och hålla knäpptyst. Bristen på verkliga whistleblowers blir talande.

Ett bra filter är också att köra påståenden genom Ockhams men framför allt Hanlons rakkniv. Kommer man inte igenom där är det sannolikt inte värt att spendera mycket mer energi.
Citera
2024-05-24, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Då har det inte påverkat mig iallafall.

Jag har hanterat massor av aluminiumpulver och bariumsalter, eftersom jag är amatörpyrotekniker. Aluminium är förvisso farligt för andningsorgan, slemhinnor och hjärna, om man inte skyddar sig, men för övrigt är det inga problem.

Det finns inte ens någon möjlighet att flyget skulle släppa ut särskilt mycket barium och aluminium.
Citera
2024-05-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Läs zions vise protokoll så är du en bit på väg att fatta...

Skojar du….?
Zions protokoll avslöjades som lögn och bluff för över 100 år sedan….
Citera
2024-05-24, 21:15
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klemenza
De flesta lite större konspirationsteorier faller platt när man funderar igenom mångden individer som behöver vara involverade och hålla knäpptyst. Bristen på verkliga whistleblowers blir talande.

Ett bra filter är också att köra påståenden genom Ockhams men framför allt Hanlons rakkniv. Kommer man inte igenom där är det sannolikt inte värt att spendera mycket mer energi.
.
I vilka större konspirationsteorier saknas det whistleblowers? Skriv inte New World Order och UFO, MkUltra, Project Monarch, Elite SRA och Gladio. Cia drogsmuggling osv. Det kryllar av dom ifall du lyfter på stenarna. Blundar du finns dom inte för dig
Citera
2024-05-24, 21:21
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det här är inte rätt tråd att diskutera olika teorier, det görs lämpligen i respektive tråd.

Och det finns ju betydligt fler befängda teorier än platt jord, Ta en titt på förstasidan i den här forumdelen. Gang stalking, hjärnimplantat, vaccin gör barn till bögar, chemtrails...

Så nej, det ligger inte speciellt mycket i de flesta teorierna.
.
Men övelag så pysslar inte regeringar och ljusskygga organisationer med att konspirera enligt dig. Man kan fundera på när dom slutade med det. Hela världshistorien är fylld av exempel annars. Inte direkt så att Machiavelli var utan inspiration direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in