2024-05-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Du drunknar inte i information utan i desinformation. Simma lugnt. Dock har den en viktig funktion: Den dämpar ångesten hos de vantroende.
Hur vet jag vad som är information och vad som är desinformation?
Citera
2024-05-24, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Vi vill instinktivt tro på teorier vi finner bekväma eller spännande, även om de är långsökta. Verkligheten är dock oftast okomplicerad och tråkig.

Visst skulle det kunna vara så att det finns en hemlig plan att driva samhället åt det håll vi går åt. Men betydligt sannolikare är att detta bara är den naturliga utveckling vi utmynnat i.

Politiker och media, liksom folket, drivs bara av vår tids kulturella värderingar. Inte av mutor, hot eller dolda agendor.

Jo men mutor är dock en verklighet, det kunde vi se under covid, med läkemedelsindustrin och "vetenskapen". Och agendor drivs många av, medvetet eller omedvetet. Även en del skribenter på nätet.

Många konspirationsteorier är önsketänkande dock samt desinformation med just en agenda.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-05-24 kl. 14:46.
Citera
2024-05-24, 14:45
Medlem
BewilderedHulders avatar
Knyt ihop alla trådar så kanske du hittar elefanten ...
Citera
2024-05-24, 14:48
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thextor
Hej alla,

Jag är helt ny till världen av konspirationsteorier och liknande. På senare tid har jag börjat brottas med tankar som jag har svårt att formulera eftersom de känns så oerhört stora och komplexa. Jag är osäker på hur jag ska förstå omfattningen av allt.

Förlåt, jag ska försöka vara mer konkret. Jag har läst 1984 och en hel del annan litteratur, men jag tror att det finns mycket mer att förstå.

Här är några av de ämnen jag funderar på:
  • The Great Reset
  • Invandringen
  • Covidvaccinet
  • Klimatförändringarna
  • Demoraliseringen av väst, degenereringen, spridningen av HBTQ och dylikt
  • Feminismen
  • Splittringar mellan praktiskt taget alla grupper som finns. Män och kvinnor, unga och gamla, rika och fattiga, religioner, hudfärg ...
  • De korrupta medierna som endast belyser en del av historien
  • En omfattande omskrivning av historia

Jag är helt ny till detta och det känns som om allt hänger ihop på något sätt. Jag har svårt att formulera exakt vad jag menar, men är det någon som förstår vad jag tänker?

Kanske har jag varit naiv som inte reflekterat över dessa saker tidigare. Är det någon som kan hjälpa mig förstå detta bättre?

Det känns som om jag famlar i ett hav, och jag håller på att drunkna i all information.

Tack.
Googla följande nyckelord:

"divide and conquer"
"Totalitarian tiptoe"
"Problem-reaction-solution"

Samt läs denna tråd:

https://www.flashback.org/t3573008
Citera
2024-05-24, 14:50
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Börja med 11/9, där tog det fart för mig vad det gällde hur världen fungerar.

Citat:
Det känns extremt ineffektivt att var man måste göra detta på egen hand. Vi lever inte i 1984. Det måste inte ske dolt. Var finns människor som har skrivit om det här? Alex Jones? Swebbtv? Jag vill inte gå runt med foliehatt och tro på allt utan anledning, men jag vill inte heller vara naiv. Hur hittar jag en bra balans? Hur vet jag vad som är sant och inte sant? Finns det några gruppchattar och dylikt? Finns det någon som har försökt sammanställa information? Hur hittar på någonting över huvud taget att lita på? Hur stor är den kontrollerade oppositionen utbredd?

Som manfredkaltz skrev. Börja med 11/9 och gräv själv. Finns mängder av information där.
Varför terroristernas pass överlevde en flygplanskrasch?
Kolla upp Lucky Larry. Pentagon planet som inte existerade etc.
Information får du allt eftersom du blir äldre och ser bakom kulisserna av vad mainstream media försöker visa dig. En bra balans är att vara skeptisk till allt. Även konspirationteorier. Därför måste man tyvärr gräva lite själv för att få en bra balans.
Citera
2024-05-24, 14:51
Medlem
526s avatar
Citat:
det känns som om allt hänger ihop
Allt hänger ihop och allt är ett och samma. Det är en insikt som många människor får i tjugoårsåldern när hjärnan är helt utvecklad.
Det är en intellektuell aha-upplevelse och en form av "frälsning".
Ca 50% av mänskligheten har den förmågan. Det finns en undersökning på det. Orkar inte kolla källa dock.

Problemet är att de flesta kastar bort det på fel grejer. Förr i tiden var det på religion, nu förtiden är det konspirationer eller klimatet.
Intelligenta personer får uppenbarelsen att allt i universum hänger samman. Men idag är det lätt att gå ner i kaninhålet på YouTube och låta sig förfaras.
Citera
2024-05-24, 14:58
Medlem
Mailmanss avatar
Ärligt.

Det farligaste med att hoppa ner i kaninhålet med konspirationsteorier är att man tappar greppet och börjar köpa alla ”bra argument”.

Se till att alltid läsa på från BÅDA sidor för att fatta din egen åsikt.

En bra youtube-kanal är WHYFILES.
Upplägget är att han i första 90% av avsnittet kör på som att allt skulle vara sant och fakta, sen sista 10% så går han igenom vad som faktiskt går att styrka.
Citera
2024-05-24, 15:16
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag tror inte någon av de saker du listat handlar om hemliga sammansvurna krafter som driver agendor men att det handlar om det som kallas spontant uppstårnde system. Ganska små regler och omogena åsikter leder exempelvis till stora krafter som sätts i rullning. Känslan av att man är en god människa leder till att alla helt okritiskt rullar ut hbtq-frågor och åtgärder exempelvis.
Citera
2024-05-24, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Du får ju ta dig an varje enskild gigantisk frågeställning och bedöma den för vad den är värd.

Söker du en konspiration som ska förklara världen för dig?

Ta din punkt, invandring, exempelvis.

Invandringen är väl ingen konspirationsteori, hur kan du få den till det?

Menar du om någon har för avsikt att förstöra vårt land eller ta hit enskilda terrorister och dölja dessa i ett hav av andra?

Eller dylikt.

Varför slutar din lista just där den slutar? Du kan väl rabbla upp varenda sak som skett under de sista 150 åren och ifrågasätta dem också?

Det är ingen konspiration, eftersom det sker öppet, men det är ju helt klart att de flesta västländers ledare har bestämt sig för att massinvandring av värdelösa människor till våra länder är något som ska finnas till varje pris.
Citera
2024-05-24, 15:33
Medlem
Se dessa konspirationsteorier som underhållning, det är allt det är.
Visst finns det korruption och skit, men hemliga organisationer som styr världen...? Det är vår tids sagor, ett sätt att få en kaotisk omvärld mer lättförståelig. Vår samtid ser ut som den gör för att vi människor inte kan bättre än så här, men det är lättare att tro att det finns en osynlig fiende bakom alltihop, det vore lättare att lösa än en häxkittel av olika gruppers agendor, både i våra egna samhällen och globalt.
Citera
2024-05-24, 15:48
Medlem
Citat:
Hej alla,

Jag är helt ny till världen av konspirationsteorier och liknande. På senare tid har jag börjat brottas med tankar som jag har svårt att formulera eftersom de känns så oerhört stora och komplexa. Jag är osäker på hur jag ska förstå omfattningen av allt.

Förlåt, jag ska försöka vara mer konkret. Jag har läst 1984 och en hel del annan litteratur, men jag tror att det finns mycket mer att förstå.

Här är några av de ämnen jag funderar på:
  • The Great Reset
  • Invandringen
  • Covidvaccinet
  • Klimatförändringarna
  • Demoraliseringen av väst, degenereringen, spridningen av HBTQ och dylikt
  • Feminismen
  • Splittringar mellan praktiskt taget alla grupper som finns. Män och kvinnor, unga och gamla, rika och fattiga, religioner, hudfärg ...
  • De korrupta medierna som endast belyser en del av historien
  • En omfattande omskrivning av historia

Jag är helt ny till detta och det känns som om allt hänger ihop på något sätt. Jag har svårt att formulera exakt vad jag menar, men är det någon som förstår vad jag tänker?

Kanske har jag varit naiv som inte reflekterat över dessa saker tidigare. Är det någon som kan hjälpa mig förstå detta bättre?

Det känns som om jag famlar i ett hav, och jag håller på att drunkna i all information.

Tack.

Ordet "konspirationsteori" används väldigt brett, och ofta för att förminska motståndare. Självklart finns det många "konspirationsteorier" som kanske stämmer men aldrig kommer kunna bevisas. Sen finns det många konspirationsteoretiker som drar alltför stora växlar av att någon/något sagt något.

Låt oss hålla oss till den vetenskapliga metoden istället, det är det bästa vi har. Men då säger någon att hela vetenskapskåren är köpt Forskare kämpar om anslag, de är grymt "competetive" om någon publicerar något så finns det hundratals som granskar för att höja sitt eget värde.
Senast redigerad av Storgatan19 2024-05-24 kl. 15:51.
Citera
2024-05-24, 15:55
Medlem
Varje konspirationsteori bygger ju på sanningar och sedan bygger man vidare med cherry-picking och vägrar tro på slumpen.

Vi människor har någon konstig inbyggd tvångstanke - "Varför?" och särskilt då med större olyckor/katastrofer.

Om en bil kör i diket och 2 personer avlider - en olycka/slumpen.

En färja sjunker i hårt väder i Östersjön - det KAN INTE vara en olycka/slumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in