Citat:
Ursprungligen postat av
thextor
Var börjar jag ens? Det känns som om det finns ett hav av desinformation. Jag vill inte gå runt med plastfoliehatt –*jag vill fortfarande kunna grunda det jag säger i bevis. Finns det ingen som har skrivit en bok om det?
Men hur vet man vad man ska lita på?
Tack för svar.
Du har rätt att mängden desinformation är ett stort problem.
Men sedan finns det lite enklare "undervisningsmaterial" som vänder sig till personer som kanske inte har så mycket tid och utbildning. Då blir det gärna lite karaktären av "konspirationsteorier" - lite som en tecknad serie eller amerikanska Infowars. Som har en hel del bra information men ikläder informationen på ett "spännande sätt" med en karaktärsfull tevepersonlighet (Alex Jones).
I mitten har vi kanske Tucker Carlson och Redacted News som finns på youtube och tar upp dessa frågor lite mera seriöst - men ofta även utan att gå till botten eller bli alltför politiskt inkorrekta. Joe Rogan hör väl kanske också inne i denna fålla. Här är det lätt att få mycket desinformation med sig också.
Ytterligare ett steg finner man Svea Kanal - Magnus och Petra som fick gå från Swebbtv. Men det går ganska sakta, är fullt med fakta, resonemang etc. Som nog får ganska många personer att tappa intresset.
Slutligen i andra änden har vi den mer akademiska hörnan där samma saker beskrivs utförligt och med fotnoter och hänvisningar. Men det blir ofta så pass torrt att alla kanske inte orkar hänga med. En av de främsta är Jakob Nordangård som har forskat mycket djupgående om familjen Rockefeller och klimathetsen.
Så det finns idag oerhört många kanaler som tar upp dessa ämnen. Mest på engelska så klart. Men även som ovan några svenska.
9/11 är en bra ögonöppnare det stämmer. Men desinformationen är så massiv att det tar lång tid att komma till den korrekta eller troligtvis sanna slutsatsen.