2024-05-24, 18:19
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Om jag hade bevis skulle jag kontakta t.ex Fox, RT, Al jazeera, BBC, NY Times och fråga vem som lägger högsta budet för att få nyheten/bevisen…

Till vilken nytta? Hur skulle du göra om de avfärdar din info?
Citera
2024-05-24, 18:22
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thextor
Hej alla,

Jag är helt ny till världen av konspirationsteorier och liknande. På senare tid har jag börjat brottas med tankar som jag har svårt att formulera eftersom de känns så oerhört stora och komplexa. Jag är osäker på hur jag ska förstå omfattningen av allt.

Förlåt, jag ska försöka vara mer konkret. Jag har läst 1984 och en hel del annan litteratur, men jag tror att det finns mycket mer att förstå.

Här är några av de ämnen jag funderar på:
  • The Great Reset
  • Invandringen
  • Covidvaccinet
  • Klimatförändringarna
  • Demoraliseringen av väst, degenereringen, spridningen av HBTQ och dylikt
  • Feminismen
  • Splittringar mellan praktiskt taget alla grupper som finns. Män och kvinnor, unga och gamla, rika och fattiga, religioner, hudfärg ...
  • De korrupta medierna som endast belyser en del av historien
  • En omfattande omskrivning av historia

Jag är helt ny till detta och det känns som om allt hänger ihop på något sätt. Jag har svårt att formulera exakt vad jag menar, men är det någon som förstår vad jag tänker?

Kanske har jag varit naiv som inte reflekterat över dessa saker tidigare. Är det någon som kan hjälpa mig förstå detta bättre?

Det känns som om jag famlar i ett hav, och jag håller på att drunkna i all information.

Tack.

Du insåg detta nu? Hur gammal är du?
Citera
2024-05-24, 18:23
Medlem
Citat:
Var börjar jag ens? Det känns som om det finns ett hav av desinformation. Jag vill inte gå runt med plastfoliehatt –*jag vill fortfarande kunna grunda det jag säger i bevis. Finns det ingen som har skrivit en bok om det?

Men hur vet man vad man ska lita på?

Tack för svar.

Du har rätt att mängden desinformation är ett stort problem.

Men sedan finns det lite enklare "undervisningsmaterial" som vänder sig till personer som kanske inte har så mycket tid och utbildning. Då blir det gärna lite karaktären av "konspirationsteorier" - lite som en tecknad serie eller amerikanska Infowars. Som har en hel del bra information men ikläder informationen på ett "spännande sätt" med en karaktärsfull tevepersonlighet (Alex Jones).

I mitten har vi kanske Tucker Carlson och Redacted News som finns på youtube och tar upp dessa frågor lite mera seriöst - men ofta även utan att gå till botten eller bli alltför politiskt inkorrekta. Joe Rogan hör väl kanske också inne i denna fålla. Här är det lätt att få mycket desinformation med sig också.
Ytterligare ett steg finner man Svea Kanal - Magnus och Petra som fick gå från Swebbtv. Men det går ganska sakta, är fullt med fakta, resonemang etc. Som nog får ganska många personer att tappa intresset.

Slutligen i andra änden har vi den mer akademiska hörnan där samma saker beskrivs utförligt och med fotnoter och hänvisningar. Men det blir ofta så pass torrt att alla kanske inte orkar hänga med. En av de främsta är Jakob Nordangård som har forskat mycket djupgående om familjen Rockefeller och klimathetsen.

Så det finns idag oerhört många kanaler som tar upp dessa ämnen. Mest på engelska så klart. Men även som ovan några svenska.

9/11 är en bra ögonöppnare det stämmer. Men desinformationen är så massiv att det tar lång tid att komma till den korrekta eller troligtvis sanna slutsatsen.
Citera
2024-05-24, 18:26
Medlem
Sommarvikingens avatar
De flesta konspirationsteorier är sanna. Om du tittar på en video om tex chemtrails på Youtube så finns det alltid en text under videon som säger att "detta är en konspirationsteori och du bör inte tro på den"

Dom försöker ständigt tysta folk och sopa allt under mattan. Det försökte dom inte lika mycket med för 10 år sedan.
Citera
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Till vilken nytta? Hur skulle du göra om de avfärdar din info?

Jag tyckte frågan var ”om du kan bevisa” - men du menar kanske ”om du tror dig veta”? Ja då är det ju svårare…
Citera
Medlem
Room531s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=nuSpEgFkW94
"Monopoly - who owns the world"
Och "makthavarna du aldrig valde är ett par tips.
https://www.youtube.com/watch?v=NNV2tEgPb9I

Kan vara samma doku fast översatt till svenska, jag minns faktiskt inte.
Citera
2024-05-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
De flesta konspirationsteorier är sanna. Om du tittar på en video om tex chemtrails på Youtube så finns det alltid en text under videon som säger att "detta är en konspirationsteori och du bör inte tro på den"

Dom försöker ständigt tysta folk och sopa allt under mattan. Det försökte dom inte lika mycket med för 10 år sedan.

Men jösses jävlar, 99,9% av konspirationsteorier är dubunkade om och om igen. Inklusive chemtrails som nog tillhör en av de dummaste teorierna.

Citat:
Jag är helt ny till detta och det känns som om allt hänger ihop på något sätt.

Om du tror det så är du redan bortom all räddning.

Du bör nog tänka efter en smula om du verkligen tror att platt jord, chemtrails och mordet på JFK hänger ihop. Slutsatsen av vad du kommer fram till kommer att forma resten av ditt liv.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-24 kl. 18:53.
Citera
2024-05-24, 18:47
Medlem
area50s avatar
Läs zions vise protokoll så är du en bit på väg att fatta...
Citera
2024-05-24, 18:47
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Hur vet jag vad som är information och vad som är desinformation?
Du utvärderar källan.
Citera
2024-05-24, 18:59
Medlem
Tervulls avatar
Kan varmt rekomendera folkets radio som tar upp en mängd frågeställningar. Det är en youtube kanal och finns även poddar att lyssna på. Per shapiro som driver folkets radio belyser många saker och har skrivit boken kriget mot livet.

Enligt min uppfattning så är vi människor styrda av en makt som vill oss illa. Man hatar allt som är naturligt och vill till varje pris förstöra både miljön och det naturliga i att vara människa. Vi vanliga människor skall förslavas och lyda denna maktelit blint, vi är slavar fast vi inte fattar det själva. Jag tror att det är en ondskefull makt som kanske inte ens är mänsklig. Det går aldrig att komma åt de och makten ärvs. Har också svårt att sätta ord på det jag tror men tror stenhårt på att ingenting är som det vi matas att tro. Ju mer media gapar konspirationsteori ju mer tror jag på det. Och det gäller i princip allt.
Citera
2024-05-24, 19:02
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men jösses jävlar, 99,9% av konspirationsteorier är dubunkade om och om igen. Inklusive chemtrails som nog tillhör en av de dummaste teorierna.
Men vilka är det som debunkar dom? Betalda människor som jobbar åt staten så klart. Det finns i alla fall några visselblåsare och läkare därute som talar sanning och avslöjar vad som försiggår.
Citera
2024-05-24, 19:04
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Om du tror det så är du redan bortom all räddning.

Du bör nog tänka efter en smula om du verkligen tror att platt jord, chemtrails och mordet på JFK hänger ihop. Slutsatsen av vad du kommer fram till kommer att forma resten av ditt liv.

Vilka är debunkade. Förutom häcklarnas paradgren platt jord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in