2024-05-24, 03:45
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy

Nu var det drygt fyra decennier sedan jag bögade runt i min studentmössa, men på den tiden i den skolan jag gick så fick man ingen mössa om man inte hade betyg. Ord och inga visor...
Nu var det vid rätt så precis den tiden jag också tog studenten. Alla i klassen hade mössor. Gick du i en så kallad "OBS-klass" (vilket isåfall skulle förklara ett och annat om dina övriga inlägg här på forumet)?
Citera
2024-05-24, 05:01
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Nu var det vid rätt så precis den tiden jag också tog studenten. Alla i klassen hade mössor. Gick du i en så kallad "OBS-klass" (vilket isåfall skulle förklara ett och annat om dina övriga inlägg här på forumet)?
Det var väl snarare så att i OBS-klasserna fick alla mössor som tröstpris oavsett resultat?
Citera
2024-05-24, 05:49
Medlem
Hörde något liknande på radion för några veckor sedan men som jag förstod det så handlade det då om studenten i helhet i snitt. Några studentskivor, mössa, del i stundetflak och mottagning.
Antingen missuppfattade jag eller reportern på p4.

Men om en mössa kostar så mycket och man har pengarna så år väl ingen åndå så dum att betala 6000 kr för något som används en dag, ska klottras ner på insidan, sprutas ner med öl och champagne samt alla gräsfläckar och jord man tydligen kan få på en mössa under en natt.
Hittade min för något år sedan vid en flytt. Herregud vad den såg ut. Nästan helt brun med stora gräsfläckar på utsidan, stort jack i skärmen, såg knappt vad hälften hade skrivit i mössan och lukten av öl.
Citera
2024-05-24, 05:52
Medlem
GertBennys avatar
Studenten och just firandet av detta måste vara samhällets största scam/bluff.

Åhh gud nu får du börja löneslava/plugga för att få ett bättre "löneslaveri" på i bästa fall ett halv intressant jobb. Detta ska firas som om man blir "fri" ifrån barndomen/skolan. Studenten borde istället vara en sorgeprocess där 18 åringarna accepterar att nu är jag bara en kugge i maskineriet som ska äta, sova, jobba och dö. Klarar du inte ens av att bli en kugge i maskineriet, så får du bli en looser som sitter på Flashback hela dagarna och skriver inlägg.
Citera
2024-05-24, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Tror du att man kan besegra inflationen genom att betala mer?! Du häller bara bensin på elden. Inflationen upphör inte förrän folk slutar betala överpriser oavsett anledning.
... Du tror på allvar att inflation beror övht på om folk betalar det höjda priset eller inte?
Citera
2024-05-24, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USB-1
När jag tog studenten (2 år sedan) så kostade den ca 1900:- för "deluxe"-paketet. Dom flesta köpte den billigare versionen, vet ej pris men säkert mellan 1000-1500:-.

Om den idag kostar 6000:- så är det precis som det var för oss: Dags att vakna upp och inse verkligheten och jobba hårt. Nej ditt liv är inte orättvist din jävla mes - vårat liv var lika orättvist. Vår summa må ha varit 1900:- men i % räknat så är det precis samma skit. Allt blir dyrare hela tiden och har så blivit dom senaste decennierna och lönerna har ökat. Smarta personer som jag har då riktat in oss på områden som betalar riktigt jävla bra och därmed var kostnad inget problem. Nöjer man sig med att arbeta hos Samhall eller i köket på ett hotell så ja, då blir det svårt att besegra inflationen.

Men att företag som producerar studentmössor plötsligt lade på 100-300% på priset bara för att är bullshit. Jag säljer själv studentmössor idag.

Haha du säljer ju själv mössorna din jävla tönt!

Finns absolut egentligen inte en endaste anledning till att dem skall kosta det.

Urlöjligt är det, köpte jag en dyr själv? Ja.

Dock tycker jag det är extremt översksttat och ett hets och hade hemskt gärna sett det modet försvinna.

6000 spänn, dra åt helvete.
Citera
2024-05-24, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Hörde något liknande på radion för några veckor sedan men som jag förstod det så handlade det då om studenten i helhet i snitt. Några studentskivor, mössa, del i stundetflak och mottagning.
Antingen missuppfattade jag eller reportern på p4.

Men om en mössa kostar så mycket och man har pengarna så år väl ingen åndå så dum att betala 6000 kr för något som används en dag, ska klottras ner på insidan, sprutas ner med öl och champagne samt alla gräsfläckar och jord man tydligen kan få på en mössa under en natt.
Hittade min för något år sedan vid en flytt. Herregud vad den såg ut. Nästan helt brun med stora gräsfläckar på utsidan, stort jack i skärmen, såg knappt vad hälften hade skrivit i mössan och lukten av öl.

Precis, normalisera att inte lägga pengar på sån skit.

USB-1 är här i tråden och kör Gaslighting och påverkansoperation för att folk ska lägga 6000 kr på hans jäkla mössor.

Nej du, alla jag träffar och känner sks jag sprida budskapet att det är ren idioti.

Lägg dem 6000 i Spiltan istället eller ha kul med vännerns någonstans. Inte på en fjantig jävla mössa som du använder 1 gång.
Citera
2024-05-24, 06:40
Medlem
Hur ser mössan ut för 6 lakan?

Man kan ju faktiskt använda mössan Valborg,1 maj/studentsången (åtminstone i Lund) och när någon tar studenten. De riktigt välanvända blir gula med tiden. Fick min av min mor och även en ingenjörsring. Men jag har även bara använt min en gång och det var för runt 40 år sedan. Hade den ju på vid utsparken och sen hela vägen hem. Tradition, sa mor!
Citera
2024-05-24, 06:41
Medlem
Låter som en bra investering inför arbetslösheten
Citera
2024-05-24, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USB-1
Men att företag som producerar studentmössor plötsligt lade på 100-300% på priset bara för att är bullshit. Jag säljer själv studentmössor idag.
Trådens roligaste kommentar.
Att tillverka en studentmössa i Kina i större serier kostar kanske 50-100 per mössa.
I höst skall jag på en affärsresa med en klients företag till Kina, då ska jag passa på att skicka hem några hundra mössor och testa själv.
Det ligger enkla pengar i detta och lätt för privatpersoner att sälja via Blocket/Marketplace.
Citera
2024-05-24, 07:03
Medlem
Det är ju för att likt allt annat i samhället så är det en fin fasad som är viktig och att det skall skyltas med något så menlöst som en pimpad studentmössa.

För övrigt så har ingen tagit studenten i Sverige sen 1968. Sen dess får man studenten eftersom det inte längre är krav på att klara en studentexamen med slutprov inför censorer för detta.
Citera
2024-05-24, 07:38
Medlem
En i omkretsen tog studenten förra året och det är ju en massa tillval som kostar- det ska vara namnbrodyr och pärla och avvikande tyg och annan skärm osv osv. Vill du ha en studentmössa i leopardtyg med barbierosa skärm så finns det idag (tacky som fan men visst).

Tror mössan slutade på 2300 kr och då var det inte många tillval som gjordes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in