2024-05-23, 23:22
Medlem
Jag tog studenten 98. Redan då fanns det många olika prisklasser.
Jag köpte enklast billigaste eftersom jag visste att jag kommer ha den en dag, kanske kommer någon skriva något löjligt i den och sedan kommer jag glömma den.

Några skolkamrater ville ha namn och något citat och fan vet vad. Det blev naturligtvis dyrare.

Så vad är nyheten? Att det finns mössor i olika prisklasser och att en del är dumma i huvudet nog att köpa skiten?
Citera
2024-05-23, 23:30
Medlem
Obegripligt.
Jag utgår från att mössorna byggs i Bangladesh, i fängelseliknande stinkande fabriker utan brandvarnare eller någon form av brandskydd, med galler i alla fönster.
Det brukar bli billigt inköpspris.
Men ändå ska priset till kund vara mer än 49.50 ???
Citera
2024-05-23, 23:31
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USB-1
När jag tog studenten (2 år sedan) så kostade den ca 1900:- för "deluxe"-paketet. Dom flesta köpte den billigare versionen, vet ej pris men säkert mellan 1000-1500:-.

Om den idag kostar 6000:- så är det precis som det var för oss: Dags att vakna upp och inse verkligheten och jobba hårt. Nej ditt liv är inte orättvist din jävla mes - vårat liv var lika orättvist. Vår summa må ha varit 1900:- men i % räknat så är det precis samma skit. Allt blir dyrare hela tiden och har så blivit dom senaste decennierna och lönerna har ökat. Smarta personer som jag har då riktat in oss på områden som betalar riktigt jävla bra och därmed var kostnad inget problem. Nöjer man sig med att arbeta hos Samhall eller i köket på ett hotell så ja, då blir det svårt att besegra inflationen.

Men att företag som producerar studentmössor plötsligt lade på 100-300% på priset bara för att är bullshit. Jag säljer själv studentmössor idag.
Tror du att man kan besegra inflationen genom att betala mer?! Du häller bara bensin på elden. Inflationen upphör inte förrän folk slutar betala överpriser oavsett anledning.
Citera
2024-05-23, 23:41
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Tog aldrig studenten bså köpte aldrig någon,men min syster köpte en och den kostade runt 300 sa hon. Det var för 20 år sen typ.
Citera
2024-05-23, 23:57
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Ja, som Expressen skriver

"Det är dyrt att ta studenten. Enbart studentmössan kan gå loss på uppemot 6 000 kronor. Vart tar pengarna vägen? Expressens reporter Agnès Ericson berättar om aktieägarna som tjänar storkovan på landets studenter."

https://www.expressen.se/nyheter/laget/prischock-for-studenter-tusenlappar-dyrare/

6000:- för en mössa, ni som tagit student, vad betalde ni för er mössa ?

Det låter för mig oneklig som om något inte stämmer här.

Trams, jag betalade 250 kr för min.
Citera
2024-05-23, 23:59
Medlem
Dom tar bra betalt för att dom kan
Min son köpte förra året en specialdesignad med specialbrodyr för 3000
Skitlöjligt anser jag
En ful jävla hatt som ligger i en låda och aldrig mer används
Kostym 1500
En annan kostym 1500
Något jävla bal fest pass 1500
Skor 500
Sprit 1500
Han hade jobb men jag betalade allt utom spriten
Det kostar och ligga på topp
Citera
2024-05-24, 00:13
Medlem
Tror jag lånade någon mössa. Firade inte studenten men förstår om det är viktigt om man vill hänga på flak och skit.
Citera
2024-05-24, 00:27
Medlem
mudryks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det blir så dyrt för att man lägger till broderade flaggor, namn, pärlor, kristaller, flerfärgstryck och så vidare. Plötsligt är mössorna ohemult dyra.

En "standardmössa" utan krusiduller är fortfarande billig. Under tusenlappen, lätt.
Inte bara det. Tydligen kan man välja att lägga till en "led skärm" på mössan. Ledsen, men min empatiska förmåga har övre gränser.
Citera
2024-05-24, 00:42
Medlem
Smekarn87s avatar
Skit i att köpa studentmössa! Det viktiga är att på efterfesten visa vem som fixar fram dunken och vilka mjäkiga personer som inte är solidariska nog för att ta med och bjuda på dunken. Det ska supas, hånglas och skiten ska in bortom köassklyftornas bariärer.
Citera
2024-05-24, 01:03
Medlem
IceEyess avatar
Skippade mössan helt och gick ut i halvslitna jeans och t-shirt. Enkelt och billigt.

En ful mössa för tusentals kronor som används vid ett tillfälle och därefter via att ha blivit skapligt indränkt i bubbel, Heineken och Jägermeister förpassas till någon garderob resten av livet låter inte som en överdrivet bra affär.
Citera
2024-05-24, 01:08
Medlem
boll-svantes avatar
Köpte min på KappAhl för en billig penning, alla andra som beställde via nasaren som kom till skolan kan känna sig blåsta.

Det var länge sedan nu och jag har aldrig använt skiten sedan dess, så jag känner mig faktiskt också lite blåst.
Citera
2024-05-24, 01:29
Medlem
CyberIngmars avatar
En enkel sökning visar att man kan få en bra studentmössa för 699kr. Tror jag betalade ca den summan för 16 år sen. Vars fan tar tiden vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in