2024-05-23, 18:50
Medlem
shaktas avatar
Ja, som Expressen skriver

"Det är dyrt att ta studenten. Enbart studentmössan kan gå loss på uppemot 6 000 kronor. Vart tar pengarna vägen? Expressens reporter Agnès Ericson berättar om aktieägarna som tjänar storkovan på landets studenter."

https://www.expressen.se/nyheter/laget/prischock-for-studenter-tusenlappar-dyrare/

6000:- för en mössa, ni som tagit student, vad betalde ni för er mössa ?

Det låter för mig oneklig som om något inte stämmer här.
Citera
2024-05-23, 18:55
Medlem
När jag tog studenten (2 år sedan) så kostade den ca 1900:- för "deluxe"-paketet. Dom flesta köpte den billigare versionen, vet ej pris men säkert mellan 1000-1500:-.

Om den idag kostar 6000:- så är det precis som det var för oss: Dags att vakna upp och inse verkligheten och jobba hårt. Nej ditt liv är inte orättvist din jävla mes - vårat liv var lika orättvist. Vår summa må ha varit 1900:- men i % räknat så är det precis samma skit. Allt blir dyrare hela tiden och har så blivit dom senaste decennierna och lönerna har ökat. Smarta personer som jag har då riktat in oss på områden som betalar riktigt jävla bra och därmed var kostnad inget problem. Nöjer man sig med att arbeta hos Samhall eller i köket på ett hotell så ja, då blir det svårt att besegra inflationen.

Men att företag som producerar studentmössor plötsligt lade på 100-300% på priset bara för att är bullshit. Jag säljer själv studentmössor idag.
Citera
2024-05-23, 18:56
Medlem
300kr max om ja inte minns fel.

Va dock över 20 år sedan.

Är man fattig och ska gnälla så kan de köpa en på åhlens för 400kr typ.
Det är inte krav på skräddarsydd mössa.

Förövrigt är det väl föräldrar som betalar? Så vad spelar de för roll? Alla som har barn bör ha minst 15000 att spendera på sitt barn för kläder till studenten, de har väl ändå 18 år på sig att spara?
Citera
2024-05-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Ja, som Expressen skriver

"Det är dyrt att ta studenten. Enbart studentmössan kan gå loss på uppemot 6 000 kronor. Vart tar pengarna vägen? Expressens reporter Agnès Ericson berättar om aktieägarna som tjänar storkovan på landets studenter."

https://www.expressen.se/nyheter/laget/prischock-for-studenter-tusenlappar-dyrare/

6000:- för en mössa, ni som tagit student, vad betalde ni för er mössa ?

Det låter för mig oneklig som om något inte stämmer här.

Har du lyssnat på reportaget? Nej.

Tillägg: En basmodell kostar 700-1000, behövs inget mer. Vill du ha ditt namn på den får du lägga till 500:-
Senast redigerad av PatricHbg 2024-05-23 kl. 19:08.
Citera
2024-05-23, 19:04
Medlem
Såg nyheten, googlade, tippade runt 1500kr
träffarna blev runt 500kr. Så vem fn betalar 6K?
Citera
2024-05-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USB-1
När jag tog studenten (2 år sedan) så kostade den ca 1900:- för "deluxe"-paketet. Dom flesta köpte den billigare versionen, vet ej pris men säkert mellan 1000-1500:-.

Om den idag kostar 6000:- så är det precis som det var för oss: Dags att vakna upp och inse verkligheten och jobba hårt. Nej ditt liv är inte orättvist din jävla mes - vårat liv var lika orättvist. Vår summa må ha varit 1900:- men i % räknat så är det precis samma skit. Allt blir dyrare hela tiden och har så blivit dom senaste decennierna och lönerna har ökat. Smarta personer som jag har då riktat in oss på områden som betalar riktigt jävla bra och därmed var kostnad inget problem. Nöjer man sig med att arbeta hos Samhall eller i köket på ett hotell så ja, då blir det svårt att besegra inflationen.

Men att företag som producerar studentmössor plötsligt lade på 100-300% på priset bara för att är bullshit. Jag säljer själv studentmössor idag.

Var kan man köpa dom?
Citera
2024-05-23, 19:13
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Bara helt efterblivna barn respektive efterblivna föräldrar investerar 6k för en efterbliven jävla studentmössa. Räcker med en vanlig för 395:- eller via klassen, som jag förmodar blivit uppvaktade av kinamössäljarna.
Citera
2024-05-23, 19:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Bara helt efterblivna barn respektive efterblivna föräldrar investerar 6k för en efterbliven jävla studentmössa. Räcker med en vanlig för 395:- eller via klassen, som jag förmodar blivit uppvaktade av kinamössäljarna.

Och vad händer om man saknar mössa då? Blir man utan betyg då?
Citat:
"Jag har gått hela utbildningen, men hade ingen mössa..."
Senast redigerad av sykkelpump 2024-05-23 kl. 19:19.
Citera
2024-05-23, 19:26
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Och vad händer om man saknar mössa då? Blir man utan betyg då?

Nu var det drygt fyra decennier sedan jag bögade runt i min studentmössa, men på den tiden i den skolan jag gick så fick man ingen mössa om man inte hade betyg. Ord och inga visor...
Citera
2024-05-23, 19:29
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy

Nu var det drygt fyra decennier sedan jag bögade runt i min studentmössa, men på den tiden i den skolan jag gick så fick man ingen mössa om man inte hade betyg. Ord och inga visor...

Ahaaa, så då har man redan sitt betyg när det är dags att välja mössa, eller inte...

Kul trend om många väljer att skippa mössan.
Citera
2024-05-23, 19:33
Medlem
Är det någon som familjen Wahlgren/Ingrosso kissat på eller varför är de dyra?
Citera
2024-05-23, 19:45
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du lyssnat på reportaget? Nej.

Tillägg: En basmodell kostar 700-1000, behövs inget mer. Vill du ha ditt namn på den får du lägga till 500:-

Ja? 1000+500 = 1500:-

Så vad kommer 6000:- ifrån då som jag ifrågasatte i trådstarten,guld , diamanter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in