Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-21, 09:48
  #40345
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Afs kommer att få.mindre röster än förra valet. Den här höga energin fanns när Jeff ahl var med i partiet. Nu är det ett sjunkande skepp dessvärre. Tror självklart på frågorna dom driver men dom kommer aldrig upp till spärren ens. En röst på afs är en bortkastad röst tyvärr.
Blir sd ändå...
Om Jeff Ahl är viktig för dig, kan jag berätta för dig att han inte är med i SD heller.

Har inte full koll på vad han gör numera. Men han har i alla fall en kanal på YT, där han informerar tittarna om vilket svagt och svekfullt parti SD är.
Bland annat så berättar han om att SD förra året satt och tittade på, när det delades ut 68 168 stycken nya svenska medborgarskap. Han har också berättat att folkutbytet rullar på precis som vanligt, även nu i år.

Jag känner inte att jag kan förutse valresultatet. Men jag vet att det finns SD:are som kommer att rösta på AFS nu i EU-valet. De har insett att vansinnet måste få ett slut.
Vi svenskar är ett duktigt, flitigt och innovativt folk, och vi behöver sannerligen inga förmyndare som in i minsta detalj bestämmer hur vi skall leva våra liv.
EU-pampar som kanske aldrig ens besökt Sverige, skall inte sitta och besluta om vilka lagar som skall gälla i vårt land.
Citera
2024-05-21, 14:10
  #40346
Medlem
EnGodVitMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ännu ett skämmighetsinslag (länk). Några från AfS tjafsar med en boomergubbe från S. Boomersossen säger tydligt att han inte vill prata med AfS, men ändå lämnar dem honom inte i fred. Han håller då för kameran med en hand och senare en termos, AfS-folket hotar honom då med polisanmälan för ofredande.

Sen när är det ofredande att hålla en hand framför en kamera? Visst att boomern är töntig som inte vill ta debatten, men AfS beter sig ännu töntigare här tycker jag.

Kasselstrand lovar i en annan video (länk) att han kan fredsförhandla mellan Ryssland och Ukraina. Tanken är god, men det känns som om han kanske ger sig själv en lite väl stor kostym här.

Känns mer och mer som Kasselstrand håller på att "tappa det". Ger sig på ungdomar som pratar annorlunda (Visst, hatar också blattesvenska men att gå i individuell polemik är ju löjligt), man försöker lura lågbegåvade kändisar som Silvstedt och Hysén i desperata försök att få uppmärksamhet.

Över till 2018. Hög energi, kul, rolig podd med den mycket karismatiska Erik Berglund, roliga tal med Skrillex-ISIS-parodi med burkor. Antar att all luft gick ur på valnatten och att det sedan dess bara är ett skal som håller igång för att inte ge upp inför sig själva.
Citera
2024-05-21, 15:36
  #40347
Medlem
anre24s avatar
Varför har man inte torgmöte i fler städer i Skåne eller Halland? Helsingborg? Halmstad?
Kasselstrand har lön och borde göra mycket mer för partiet.
Nytt fiaskoval på gång.
Citera
2024-05-21, 17:31
  #40348
Medlem
TobiasBeechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodVitMan
Känns mer och mer som Kasselstrand håller på att "tappa det". Ger sig på ungdomar som pratar annorlunda (Visst, hatar också blattesvenska men att gå i individuell polemik är ju löjligt), man försöker lura lågbegåvade kändisar som Silvstedt och Hysén i desperata försök att få uppmärksamhet.

Över till 2018. Hög energi, kul, rolig podd med den mycket karismatiska Erik Berglund, roliga tal med Skrillex-ISIS-parodi med burkor. Antar att all luft gick ur på valnatten och att det sedan dess bara är ett skal som håller igång för att inte ge upp inför sig själva.

"Är du invandrare?"
"Nej"
"Men du pratar som en invandrare"

Själv anser jag att AfS har den bästa politiken, hundratusentals, kanske en miljon invandrare behöver utvisas, men AfS kommer aldrig komma in i EU eller riksdagen. Och skulle de komma in i fantasin skulle ingen bilda regering med stöd av dem. Kasselstrand borde avveckla partiet för sin egen skull, det är bättre att satsa på något annat i livet. En hemsida som Samnytt eller FriaTider för opinionsbildning.
Citera
2024-05-21, 23:36
  #40349
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodVitMan
Antar att all luft gick ur på valnatten och att det sedan dess bara är ett skal som håller igång för att inte ge upp inför sig själva.
Ja, att kalla sig själva för Sveriges nästa riksdagsparti satte höga förväntningar på ett helt nybildat parti (som de flesta inte ens kände till). När nederlaget blev ett faktum kände sig förmodligen en del medlemmar och sympatisörer modfällda, vilket partiet inte verkar ha hämtat sig från sedan dess. Jag tror att de hade vunnit mer långsiktigt på att just se sig som ett långsiktigt projekt. AfS' primära uppgift borde inte vara att vinna mandat här och nu, utan snarare att fungera som en blåslampa på Sd som har blivit helt utslätade och inte ens driver sina egna hjärtefrågor i riksdagen.

2018 ledde till att man fick upp frågan om återvandring på agendan. Även om jag själv tror att det är svårt att genomföra detta, så är det ändå viktigt att man diskuterar den eftersom vi har släppt in så mycket kaosmänniskor i landet på ett par decennier. Även om återvandring inte går att genomföra fullt ut så väcker det ändå en del frågor om vilken väg landet ska gå. Att bara säga stoppad invandring räcker inte längre, eftersom vi har släppt in en massa kaosmänniskor som potentiellt kan skapa problem i många år framåt oavsett om vi inte släpper "en jävel över bron" från och med i morgon (för att parafrasera Fänrik Ståls sägner).

Att erkänna att vi har tagit fan i båten öppnar även upp för diskussioner om andra former av hårda tag som kan behöva tas till. Fram till 2018 handlade all debatt om att integrera de som redan var här, trots att många av dessa varken vill (eller kanske ens kan) integreras.
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Kasselstrand borde avveckla partiet för sin egen skull, det är bättre att satsa på något annat i livet. En hemsida som Samnytt eller FriaTider för opinionsbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodVitMan
Japp, håller till stor del med där. Metapolitik är där man har chans att göra nåt.
Jag håller inte med här. Metapolitiskt finns det ett stort värde av att ha ett parti att rösta på för dem som anser att Sd är för mesiga. Att bara driva tankesmedjor och mediaprojekt spelar inte jättestor roll om yrkespolitiker inte ser sina karriärer hotade. Hotet från AfS 2018 gjorde att Sd lyfte frågan om återvandring, det fanns ett visst metapolitiskt värde i detta som jag inte tror hade kunnat uppnås med bara någon poddare som satt och upprepade "kasta ut kaosblattarna!". De flesta väljare har noll koll på alternativmedia och andelen boomers som påverkar valen är fortfarande stor. Om 20 år så kommer gammelmedias grepp vara en spillra av vad är idag, men vi är inte där på många år än.

Problemen med AfS är som jag ser det följande.

1) AfS är jätteinvesterade i återvandringsfrågan.
Dels är den svår att genomföra praktiskt i många fall, dels så har frågor om återvandring redan börjat bli så pass normaliserade att det inte behövs ett enfrågeparti för det mer. 2018 var det nytt, nu är det normaliserat. Till och med S har ju hintat om att man ska hjälpa somalier att komma till Somalia (om än ganska diskret). Återvandringen är inte oviktig, men man har inte längre ensamrätt på den. Här kan man låta alternativmedia avslöja hur lite Sd gör rent konkret; själva AfS behöver inte lägga jättemycket krut på att driva tesen om att vi behöver återvandring.

2) AfS har en kass mediestrategi.
Att lura med c-kändisor på memmo, att lura med barn på Tiktok och att filma pubertala torgtjafs med boomers är verkligen vad ett parti i korpendivisionen ägnar sig åt. Man verkar ha dålig fantasi och tänker att all publicitet är bra publicitet, vilket inte stämmer. Partier som är extremt omogna kommer bara att attrahera fjortisar (verkliga eller mentala); dessa är inte en tillräckligt stor målgrupp för att bära partiet. Tiktokgenerationen har inte rösträtt än, det kan vara en långsiktig investering; men problemet med att lura med barn som inte har koll är att när dessa blir vuxna känner de sig bara lurade och blir förbannade på AfS i stället.

Idag finns det vad jag vet inga medier med bred täckning som tar upp AfS. Vita pillret är en jättesmal kanal och det räcker inte att tigga röster av åltrajtare. Åltrajt är dessutom lite retro år 2024, VP tycks ha stagnerat. Sista jag kollade (ett tag sen iofs.) så tjatade man om blöjfonden och drev jättelånga sändningar på 3-4 timmar som absolut ingen normal människa med ett aktivt liv orkar lyssna på. Vill man nå ut till dagens dopaminmättade mediekonsumenter så måste det vara korta och koncisa inslag på kanske 20-40 minuter. Markus och Malcoms podd ligger i överkant för hur långa inslag man kan ha för lyssnarna och då är deras podd dessutom kvalitativt mycket bättre eftersom de har en yrkespolitiker och en proffsjournalist som driver podden.

3) AfS är toppstyrt vilket inte fungerar för ett mikroparti.
Stora partier i riksdagen kan vara toppstyrda eftersom de lever på partistöd och inte är lika beroende av gräsrötter som mikropartier. Stora partier får per automatik tillgång till PK-media oavsett om PK-media gillar dem eller ej; i egenskap av sin storlek. Mikropartier är beroende av att volontärer läger ned en massa energi och obetald tid på partiet. Då kan man inte låta en maktfullkomlig ledning ge en massa ansvar till opålitliga personer som Gamov som går Expos ärenden. Ingen gräsrot vill engagera sig i ett parti som har så dåligt ledarskap, i synnerhet inte när de kan bli uthängda och förlora en massa i sitt privatliv för nästan ingen nytta alls politiskt.

4) Många i ledande ställning var olämpliga ledare.
Kasselstrand har gjort grova missbedömningar när han anförtrodde så mycket ansvar till Gamov trots att kritiken mot den senare på goda grunder var utbredd. Stora delar av ledningen verkar ha gått emot honom; Kasselstrand framstår allt mer som en tondöv sektledare med Napoleonkomplex (här fick Åkesson faktiskt rätt för en gångs skull).

Andra toppfigurer har också skandaliserat sig. Hahne sålde coronamasker till ockerpriser. Någon rödhårig tjej (som jag inte minns namnet på) gjorde karriär inom asylindustrin som jurist. Det är uppenbart att de här personerna satte sina egna bankkonton framför "kampen", vilket gör att det blir väldigt svårt att motivera gräsrötter att engagera sig med alla de risker som det innebär för karriär och annat. En ledning för ett parti måste föregå med goda exempel och det har flera inom AfS verkligen missat.
Citera
2024-05-22, 11:22
  #40350
Medlem
Morfuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
"Är du invandrare?"
"Nej"
"Men du pratar som en invandrare"

Själv anser jag att AfS har den bästa politiken, hundratusentals, kanske en miljon invandrare behöver utvisas, men AfS kommer aldrig komma in i EU eller riksdagen. Och skulle de komma in i fantasin skulle ingen bilda regering med stöd av dem. Kasselstrand borde avveckla partiet för sin egen skull, det är bättre att satsa på något annat i livet. En hemsida som Samnytt eller FriaTider för opinionsbildning.


Du "anser" att AfS har den bästa politiken, men ändå är du med i SD och pratar propagerar negativt om AfS, ja det låter som ett jättebra val av dig. SDs politik om att bara stoppa invandringen och främst genomföra repatriering bara för dem som ör kriminella räcker inte, och det är den viktiga skillnaden mellan dessa båda partier.

Varför skulle AfS bilda eller stödja med vänstern, och varför ska Gustav starta en till nyhetstidning än dem som redan finns. Det som gäller är att upplysa, ha dialog med vänster-personer bakom flötet, om att just deras politik är den logiska.
Citera
2024-05-22, 12:06
  #40351
Medlem
Folketstempels avatar
Orginalet AfD är pro-ryssar. Förädare mot oss vita och tror att mongoler och kineser är våra vänner, då juden styr i västvärlden som de varken kan visa eller själva ta hand om som "problem" .

Där har ni partiet AfS avklätt och naket...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alte...3%B6r_Tyskland
Citera
2024-05-22, 15:55
  #40352
Medlem
Morfuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Orginalet AfD är pro-ryssar. Förädare mot oss vita och tror att mongoler och kineser är våra vänner, då juden styr i västvärlden som de varken kan visa eller själva ta hand om som "problem" .

Där har ni partiet AfS avklätt och naket...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alte...3%B6r_Tyskland


När wikipedia förstörts av vänstern, så är det ingen valid källa. AfD vill hjälpa till att lösa situationen mellan Ukraina och Ryssland, istället för att föra den politik som förs just nu av vänstern i samtliga länder vad gäller detta krig. Putins regim är Bolsjeviker.

Vad gäller AfS. Ja, om dem kan skippa att använda mixade barn, som är opassande, som Isabella Jarvandi som talare, och istället en homogen person annars av annan etnicitet bortsett från Svensk så blir det nog gå bra.
__________________
Senast redigerad av Morfus 2024-05-22 kl. 15:58.
Citera
2024-05-22, 16:32
  #40353
Medlem
TobiasBeechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfus
Du "anser" att AfS har den bästa politiken, men ändå är du med i SD och pratar propagerar negativt om AfS, ja det låter som ett jättebra val av dig. SDs politik om att bara stoppa invandringen och främst genomföra repatriering bara för dem som ör kriminella räcker inte, och det är den viktiga skillnaden mellan dessa båda partier.

Varför skulle AfS bilda eller stödja med vänstern, och varför ska Gustav starta en till nyhetstidning än dem som redan finns. Det som gäller är att upplysa, ha dialog med vänster-personer bakom flötet, om att just deras politik är den logiska.

Vad blir skillnaden om AfS ligger på 20 000 stabila väljare eller om partiet upphör? Kasselstrand hamnar i en del diskussioner med korkade invandrare och vänsterfolk. Till vilken nytta? Ska partiet fördubblas till 40 000 väljare om tio år?

SD börjar smått. Nästa val kan de sitta i regering och kan ha härdat de maktgalna borgarna i tuffa tag som inkluderar återkallade medborgarskap för socfall från andra länder.
Citera
2024-05-23, 22:21
  #40354
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Anna Anka har tydligen också sålt en memmo till AfS (länk), dock verkar hon ha fattat att AfS är ett politiskt parti eftersom hon tydligt pratar om Swexit och annat. Denna var lite smått oväntad må jag säga. AfS är ju visserligen för platt skatt vilket Anka lär gilla, men i övrigt vet jag inte om hon har tagit ställning politiskt.

Jag tror inte att Anka pudlar eftersom det är så uppenbart att hon vet att detta har handlat om. Kanske var det en medveten strategi att först släppa Hysén och Silvstedt som pudlade och sen Anka som är mer fast. På så sätt skapas spekulationer kring om de andra två också "egentligen" stödjer AfS fast de inte vågar säga det.
Citera
2024-05-24, 10:36
  #40355
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Vilket namn för AfS är godtagbart på blank valsedel?
Kan man skriva afs eller AFS eller måste man skriva ut hela namnet, Alternativ för Sverige?
Är det viktigt att första bokstaven i namnet stavas med stor bokstav?

Kan någon posta korrekt stavning för AFS på en valsedel i tråden.
Partiet har nu gjort en informationsfilm inför EU-valet, där de berättar om valsedlarna:
https://youtu.be/-TOWm1KarRM?si=p1LHRtLWjCt5lyZb

Det är inte nödvändigt att rösta på någon person vid valet.
Men om du ändå vill personrösta på någon av kandidaterna hos Alternativ för Sverige, och bara har en blank valsedel till hands, så går den blanka sedeln bra att använda även till detta.

Skriv: Alternativ för Sverige
och strax under skriver du personens namn.
Citera
2024-05-24, 13:58
  #40356
Medlem
Lumbagos avatar
Gustav Kasselstrand kommer att förtidsrösta i Växjö idag.
Citat:
Idag fredag den 24 maj kommer Alternativ för Sveriges Swexit-turné till Vattentorget i Växjö klockan 16:00. Efter genomfört torgmöte, omkring klockan 17:30, kommer Gustav Kasselstrand att förtidsrösta i Växjö kommunhus.

Gustav Kasselstrand kommenterar:
– Jag är egentligen en anhängare av valdagsröstning, då jag anser att valet ska avgöras först när valrörelsens debatter är över. I riksdagsvalet 2022 röstade jag därför på valdagen, men den här gången förtidsröstar jag. Varför? Det är ett sätt för mig att försöka öka valdeltagandet hos våra egna sympatisörer: vi vet tyvärr att valdeltagandet är som allra lägst hos EU-motståndare. Men om dessa istället går och röstar, ökar chansen att Alternativ för Sverige når en viktig framgång. Förtidsröstning är att rekommendera för den som annars är osäker på om han eller hon kommer att gå till valurnan på valdagen.

Kasselstrand lyfter fram en fördel med förtidsröstningen till skillnad från valdagsröstningen:
– Genom att jag röstar i Växjö idag när jag besöker staden på min turné, visar jag också att man kan förtidsrösta i vilken förtidsröstningslokal som helst i landet. Det räcker med att man tar med sig röstkort och ID. Om man inte hittar vår valsedel, tar man bara en blank valsedel och skriver Alternativ för Sverige på den.
https://x.com/AFS_riks/status/1793939151353471458
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback